Tieteellinen kirjoittaminen 2

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Opinnäytetyöprosessi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
TUTKIVA TYÖ JA RAPORTOINTI
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Esseen ja opinnäytetyön kirjoittaminen
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Seminaarityön rakenteesta
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tieteellinen kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
Tieteellisen tekstin konventioita
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Tieteellisen tekstin piirteitä
Tieteellisen tekstin konventioita
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Äi9 Aineistopohjainen essee
Tieteellinen kirjoittaminen
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Tieteellinen kirjoittaminen 2
Kirjoittamisen perusoppeja
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Tieteellinen kirjoittaminen 2 Tieteellisen kielen ominaispiirteet Kandidaattiseminaarin kielikeskuksen osuus anna-maria.peltomaki@aalto.fi

Tiivistelmä ”Suppea ja itsenäinen teksti, joka kuvaa olennaisen opinnäytteen sisällöstä.” Markkinointi ja tiedonvälitys Vajaa sivu (200–250 sanaa) Ei tekstiviitteitä

Tiivistelmän rakenne Kappalejako Aihe, tavoitteet ja rajaus Aineisto ja menetelmät Tärkeimmät tulokset Johtopäätökset ja toimenpidesuositukset Kappalejako Ei työn rakenteen esittelyä (”Toisessa luvussa…”)

Tekstiesimerkki Tämä kandidaatintyö keskittyy toimittajasuhteisiin ja tarkastelee niitä globaalin hankinnan näkökulmasta. Työn tavoitteena on eritellä globaalin toimintaympäristön aiheuttamia erityisvaatimuksia hankinnalle ja pohtia, miten toimittajasuhteita tulisi tällöin hoitaa.

Metateksti Kommentoiva teksti Tekee tekstistä yhtenäisen, sidosteisen ja konventioiden mukaisen Ohjaa lukijan tulkintaa 5 5

Metatekstin tehtäviä (1) Kertoo tekstin rakenteesta ja siitä, mitä tekstissä tehdään Seuraavaksi käsitellään… Edellä esitetyt tiedot… Ensiksi… / Toiseksi… / Kolmanneksi… Kokoavasti voidaan todeta, että… Usein tekstin osien alussa ja lopussa

Metatekstin tehtäviä (2) Toimii määrittelemisen, selittämisen, argumentoinnin, kommentoinnin ja referoinnin välineenä X:llä tarkoitetaan Y:tä Tulos toisin sanoen osoittaa, että… Tämä perustuu siihen, että… Selvästi / yllättävästi A:n mukaan…

Tarpeeton metateksti? Ei itsestäänselvyyksiä: Jotta aihetta voisi ymmärtää, on tärkeää ensin määritellä keskeiset käsitteet. Koska aihe on laaja, käsittelen siitä tässä vain pientä osaa.

Omaan työhön viittaaminen Tämä + (kandidaatin)työ, tutkimus, tutkielma (ei artikkeli, teos, julkaisu, kirjoitus, dokumentti, paperi…) Luku (ei kappale, osio), alaluku

Persoonamuodot 3. persoona Passiivi – Tämä tutkielma käsittelee / Tulokset osoittavat Passiivi – Tässä tutkielmassa tarkastellaan Minä-muoto (me, jos useita kirjoittajia) – Vrt. Olen laatinut Reevesin mallista kyselylomakkeen… / Reevesin mallista on laadittu kyselylomake… 10 10

Aikamuodot Preesens Imperfekti (/ perfekti) Johdanto: viitatessa kirjalliseen työhön Tässä kandidaatintyössä käsitellään… Referointi: abstraktiin toimintaan viittaaminen Karlsson arvelee, että… Imperfekti (/ perfekti) Johdanto: viitatessa prosessiin Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli… Referointi: konkreettiseen toimintaan viittaaminen Karlsson on havainnut, että…

Argumentointi Osat: Suunta: väite voi olla alussa tai lopussa Väite = se, mitä vastaanottajan halutaan hyväksyvän Perustelut = se, minkä nojalla vastaanottajan tulisi hyväksyä väite Taustaoletukset Suunta: väite voi olla alussa tai lopussa

Esimerkkejä argumentoinnista Osoita miksi, älä tyydy toteamaan: Liikenteen ohjaaminen on vaikea ja tärkeä ongelma. Tunnista väite ja perustelut: Koska kaupunkiasuntoja ei ole suunniteltu majoittamaan useampia sukupolvia, vanhukset kokevat lasten luona asumisen usein hankalaksi. 13

Argumentoinnin kielellisiä keinoja Asioiden väliset suhteet, erityisesti kausaalisuus (koska, siksi, joten…) Ilmiöiden yleisyys (yleensä, poikkeuksetta…) Tiedon varmuusaste (voida, tuskin, mahdollinen, ilmiö osoittanee…) Vastakohtaiset näkökulmat (mutta, toisaalta, kun taas…)

Lähteiden käyttö Oma työ sidotaan ja suhteutetaan olemassa olevaan tietoon. Lähdeviitteet: lainatun ja oman tiedon erottaminen (entä alan yleiset tiedot?) Huolellisuus lähdeviitteissä = tahattoman plagioinnin välttäminen

Lainaaminen Referointi (omin sanoin): suositeltavaa Ydinajatus tiivistettynä Parafraasi Suorat sitaatit (tarkkuus) Lainausmerkit (1–3 riviä) Sisennys + pienempi fontti Jos käännös, mainitse suomentaja

Sisältöpainotteinen viittaus Arvot ovat joko positiivisia tai negatiivisia. Positiiviset arvot […]. Negatiiviset arvot […]. (Smith 2007, s. 58.) Arvot ovat joko positiivisia tai negatiivisia. Positiiviset arvot […]. Negatiiviset arvot […]. [3] Ulottuu takautuvasti (edellinen viite / kappale)

Viitteen paikka Vain tämä virke on lainattu (Viite 2011). Tämä virke on lainattu. Myös tämä virke on lainattu samasta lähteestä. (Viite 2011.) Tämä virke on lainattu. Myös tämä virke on lainattu samasta lähteestä. [1] HUOM! Tämä ei vastaa kumpaakaan tapausta ja on siksi aina väärin. (Viite 2011)

Asiantuntijapainotteinen viittaus Smith (2007, s. 58) toteaa arvojen olevan joko positiivisia tai negatiivisia. Positiiviset arvot… Smith [3] toteaa arvojen olevan joko positiivisia tai negatiivisia. Positiiviset arvot… Ulottuu etenevästi (seuraava viite / kappale)‏

Miten lähdettä tulkitaan? Referointiverbin valinta: toteaa, huomauttaa, korostaa, väittää… (Miten lähde sanoo tai tekee?) arvelee, olettaa, epäilee, pohtii… (Miten lähde asennoituu?)

Laajan kokonaisuuden referointi ”Paketointitekniikka”: Rajataan referoinnin alku paljastamalla lähteen kirjoittajat (Mäkelä ym. tarkastelevat…)‏ Referointia (1–n virkettä)‏ Rajataan referoinnin loppu tekstiviitteellä 21

Jakobson näkee teollisessa rakentamisessa suunnittelua rajoittavina tekijöinä yksiköiden toistuvuuden ja tekniikan läheisen niveltymisen asemakaavasuunnitteluun. Hän pitää tärkeänä teollisen rakentamisen hyötyjen huolellista selvittämistä epäillen kuitenkin samalla järjestelmärakentamisen edustajien usein liioittelevan kustannussäästöä. [1, s. 45–48]

Yleisiä ohjeita Älä unohda omia havaintoja ja pohdintaa – teksti ei saa olla pelkkää referointia Yhdistele tietoja eri lähteistä – ei kappale / lähde Merkitse viite mahdollisimman lähelle lainausta (ei kaikkia kappaleen loppuun)

Tekstiviitteiden merkintä Viite ei ole tekstin osa: (Virtanen 2007) mukaan… / Lähteen [3] mukaan… Korjaus: Virtasen (2007) mukaan… / Virtasen [3] mukaan… Älä kuvaile tekstiä ja kirjoittajaa Ei titteliä eikä (yleensä) etunimeä Ei tekstilajia tai otsikkoa (diplomityössään / artikkelissaan ”Embodied user interface”)

Tieteellisen tekstin tyyli Asiatyyli (varo kuitenkin kapulakieltä) Tieteellisen tekstin vakiintuneet ilmaukset (vaikkapa vs. esimerkiksi, miettiä vs. pohtia)

Tyyli: vältä… Arkityylisiä ilmauksia (näppärä, hienosti, pärjätä, etänä, porukka, meinata, satsata, pelittää…) Kielikuvia (olla lapsenkengissä, nostaa kissa pöydälle…) Muoti-ilmauksia (pitkässä juoksussa, loppupeleissä, randomilla…)

Muuta asiatyyliseksi! Kun lisäksi vielä otetaan huomioon, että käyttäjä voidaan tunnistaa käyttäen joko SIM- tai henkilökorttia, niin voi jopa ajatella kokeitakin pidettävän digi-TV:n avulla. Tosin korttihan ei vielä takaa, että kyseinen henkilö olisi todella koneen ääressä. Jos käytettäisiin lisäksi videokameraa, esimerkiksi avoin korkeakoulu tai vastaava voisi hyvin lähettää luennot televisioon ja liittää aiheeseen kysymyksiä, joihin pitää vastata esim. HTML-lomakkeen muodossa.

Parannusehdotuksia Kun lisäksi vielä otetaan huomioon, että käyttäjä voidaan tunnistaa käyttäen joko SIM- tai henkilökorttia, niin voi jopa ajatella kokeitakin pidettävän digi-TV:n avulla. Korjaus: Lisäksi käyttäjä voidaan tunnistaa SIM-kortin tai henkilökortin avulla, mikä mahdollistaa digi-TV:n hyödyntämisen esimerkiksi koetilanteissa.

Parannusehdotuksia Tosin korttihan ei vielä takaa, että kyseinen henkilö olisi todella koneen ääressä. Korjaus: Kortti ei kuitenkaan riitä käyttäjän henkilöllisyyden varmistamiseen.

Parannusehdotuksia Jos käytettäisiin lisäksi videokameraa, esimerkiksi avoin korkeakoulu tai vastaava voisi hyvin lähettää luennot televisioon ja liittää aiheeseen kysymyksiä, joihin pitää vastata esim. HTML-lomakkeen muodossa. Korjaus: Videokameran avulla käyttäjän tunnistaminen olisi varmempaa. Tällöin esimerkiksi avoin korkeakoulu voisi toteuttaa osan opetuksestaan televisiolähetyksinä ja käyttää HTML-lomakkeita tehtävien palautukseen.

Kielenhuollon testi https://moodle.aalto.fi/course/view.php?id=1248