Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Preppaus ENA 4.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Runo tekstitaidon kokeessa
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilajit, tekstityypit
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Kirje, sähköposti, blogi
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Novellianalyysin kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu Kotitehtävät TK s. 5 ja 6. Advertoriaali toimitukselliseen tapaan tehty mainos, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. tulee englannin kielen maksettua ilmoitusta (advertisement) ja pääkirjoitusta (editorial) tarkoittavista sanoista. Lehteä selatessa mainokset on tavallisesti helppo erottaa lehden muusta sisällöstä. Advertoriaaliin törmätessä saattaa kuitenkin häkeltyä: onko kyseessä tavallinen lehtiartikkeli vai ollaanko sittenkin tekemisissä kaupallisen tiedotteen kanssa? Advertoriaaliksi kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. Se voi sisältää tekstin ohella esimerkiksi kuvia sekä ilmoittajan logon ja yhteystiedot. Nimitys juontuu englannin kielen maksettua ilmoitusta (advertisement) ja pääkirjoitusta (editorial) tarkoittavista sanoista. Ilmoittaja maksaa lehdelle advertoriaalin julkaisemisesta ja vaikuttaa siten tekstin sisältöön eri tavalla kuin puolueettomassa mediassa on normaalisti tapana. Advertoriaali kirjoitetaan siis mainostajan omista lähtökohdista, eikä siinä pyritä mainostettavan tuotteen tai palvelun objektiiviseen arviointiin. Joskus advertoriaali muistuttaa lehden muuta toimituksellista sisältöä siinä määrin, ettei lukija oivalla juttua mainokseksi. Tällaisessa tapauksessa voi hyvällä syyllä pohtia, onko kyseessä jo suorastaan piilomainonta.

Lue aikakauslehti: TK s. 9 Paperille painettuna ilmestyvä julkaisu Ilmestyy viikoittain, kerran kuukaudessa tai vähintään 4 kertaa vuodessa. Toisin kuin sanomalehdillä, uutiset eivät ole sen oleellisinta sisältöä Teht. 1 a. Selvitä perustiedot eli vastaa ympyrän A kysymyksiin kirjallisesti. Teht. 1. b. Päättele kohderyhmä. Tuo lehti mukaan tiistaina.

TK s. 16 teht. 1

Tekstitaidon tehtävien viisi perustyyppiä Päättely- analyysi-, vertailu-, pohdinta- ja soveltamistehtävä

1. Päättelytehtävä Tehtävässä käsketään päättelemään tekstin perusteella jotakin, esimerkiksi millainen joku henkilö on tai miksi joku tekee jotakin. Esim. Päättele Lars Sundin romaanin alun perusteella, miksi Otto Näs pakenee vanhainkodista. Kevät 2007 Lähde liikkeelle faktoista, joita teksti tarjoaa. Tee sitten päätelmiä, jotka perustelet tekstin avulla. Päätelmiin saattaa syntyä ryhmiä: varmat, todennäköiset ja mahdolliset päätelmät. Näitä ryhmiä voit käyttää vastauksen jakamisessa kappaleisiin. Mikä tehtävä sivulla 17 on tämän tyyppinen?

2. Analyysitehtävä Tehtävä käskee analysoimaan jotakin tekstin osaa: kaunokirjallisuudesta henkilöä, miljöötä, kertojaa, kerrontaa tai kieltä, tietoteksteistä tekstin keinoja, retoriikkaa, tyyliä tai argumentaatiota. Esim. Analysoi, millainen on romaanikatkelman kertoja. Kevät 2007 Tarkastele kuvan ja sanan yhteisvaikutusta. Syksy 2007 Millä keinoin Anna-Leena Härkösen romaanikatkelma luo vaikutelman puhekielisyydestä? Syksy 2007 = erittely, siis jonkin asian tarkastelu osissa. Kirjoittajan tehtävä on tarkastella juuri tehtävässä määriteltyä asiaa, ei rakentaa esim. kokonaisanalyysia tekstistä. Hyvä vastaus syntyy, kun muistaa antaa esimerkkejä tekstistä väitteittensä tueksi. Täsmällisten käsitteiden merkitys korostuu. Mikä tehtävä sivulla 17 on tämän tyyppinen?

3. Vertailutehtävä Pitää verrata kahta tai useampaa asiaa keskenään. Esim. Toimittaja Sami Soininen ja pilapiirtäjä Karlsson ottavat kumpikin omalla tavallaan kantaa VR:n makasiinien tapahtumiin. Millaisen käsityksen lukija saa niistä? Ota analyysissasi huomioon sekä teksti että kuvat. Kevät 2007 Aloita listaamalla vertailtavien kohteiden ominaisuudet erikseen. Katso yhteisiä ja erilaisia piirteitä. Mistä erot johtuvat, ja mitä niistä voi päätellä? Mikä tehtävä sivulla 17 on tämän tyyppinen?

4. Pohdintatehtävä Päättelytehtävän kaltainen, mutta antaa hieman enemmän tilaa kirjoittajan omille näkemyksille. Näkemykset tulee osoittaa ja perustella tekstikohtien avulla. Tarkastele asiaa eri puolilta. Mikä tehtävä sivulla 17 on tämän tyyppinen?

5. Soveltamis- eli tuottotehtävä Poikkeaa muista tehtävistä. Kirjoittajaa pyydetään tavallisen vastaustekstin sijaan kirjoittamaan esimerkiksi kirje, kutsu, uutinen tai mainosteksti. Lähtökohta on, että kirjoittaja tuntee tekstilajin, jota häneltä pyydetään. Kirjeen tulee näyttää kirjeeltä. Tehtävä vaatii aineistotekstin tarkkaa lukemista, jotta osaa suunnitella oman tekstinsä oikein. Mikä tehtävä sivulla 17 on tämän tyyppinen?

Tutki tehtäviä ja vastaa kysymyksiin. Mikä tehtävistä tuntuu pohjatekstejä tuntematta kiinnostavimmalta? Miksi? Mikä tuntuu vaikeimmalta tehtävältä? Miksi? Mikä on sarjan helpoin tehtävä? Millä perusteella? Mikä on vaarallisin tehtävä? Miksi juuri se? Mikä tehtävä liittyy asioihin, joiden käsittelyssä olette varmimmalla pohjalla? Missä tehtävässä kysytään sellaista, minkä käsittelyyn tietonne ja taitonne ovat heikoimmat?

TK s. 16 valitut palat Tekstilajit tehtävänannon osat a. arvostelu, kolumni, sarjakuva, rikosuutinen, artikkeli, novelli, mainos, urheiluselostus Erittele tehtävänannon osat . Valitse, missä tehtävässä on suurin riski ajautua sivuun tehtävänannon näkökulmasta.

TK s. 16 valitut palat Tekstikokonaisuus s. 30 Kieli s. 36 Kuva s. 40 Argumentaatio s. 47 Mainos s. 50 Tiedon arviointi s. 55 Proosa s. 61 Runo s. 67 Draama s. 72 sarjakuva s. 77

Kevään 2013 tehtävien sudenkuopat Huomaa, että La Fleche muuttuu dialogin edetessä altavastaajasta sanailun johtajaksi. Huomaa, että kyse on sosiaaliluokkien välisestä suhteesta, mikä luo kuvaukselle tiettyjä odotuksia, jotka henkilöt rikkovat. Kytke teksti historialliseen kontekstiinsa ja tekstilajiinsa. Monitulkintainen tehtävänanto: millä keinoin ja millaiseksi suhdetta rahaan kuvataan. Huomaa tekstilaji ja ikä.

Tehtävä 4 Tehtävä 3 Luokittele tunne- ja järkiargumentit tarkemmin. Valitse retoriset keinot sen mukaan, miten ne liittyvät tavoitteen saavuttamiseen. Suhteuta tavoitteet ja niiden saavuttamiskeinot tekstilajiin. Huomaa siis tilannekonteksti. Ole kriittinen. Yllätys! Piti olla pääteesi ja keskeiset näkökulmat. Sivuuta konkreettiset yksityiskohdat. Aineisto syytä mainita. Ei referoivaa otetta. Ei omia kommentteja eikä päätelmiä.

Tehtävä 5 Kolumni hankala analysoitava, koska siinä ei ole yksiselitteistä pääteesiä, vaan kuluttamiseen liittyvää pohdiskelua. Tehtävien aineistot eivät ole aina selviä ja stereotyyppisiä lajinsa edustajia. Huomaa ajatuksen epäselvyys, argumentoinnin ohuus tai ristiriitaisuus, suostuttelumääritelmien käyttö, retorinen harhauttaminen.