Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella 13.9.2004 Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
1 Julkaisukanavahanke Verkko-oppimateriaalien jakelun, löydettävyyden ja oikeuksien hallinnan kehittäminen kansallisessa virtuaaliyliopistotoiminnassa.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Jyväskylän yliopistossa
Opetussuunnitelmatyö
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Esityksen sisältö Miksi verkko-opetuksen laadunhallinta? Hankkeen tavoitteet ja sisällöt Toiminta vuonna 2004 Tulevaa

Miksi verkko-opetuksen laadunhallinta? Korkeakoulutuksen laadunvarmennuksen tavoitteet Verkko-opetus on laajentunut osaksi yliopiston perustoimintoja  verkko-opetus ja sen erityiskysymykset (esim. liikkuvuus, joustavuus, verkostoituminen, tukipalvelut) mukaan opetuksen laatujärjestelmiin

Miksi verkko-opetuksen laadunhallinta? Kansallisen tietoyhteiskuntaohjelman linjaukset: infrastruktuurin rakentamisen ja sisältöjen tuottamisen sijaan huomion keskipisteeseen on astumassa laatu – toimintojen laatu, sisältöjen laatu, oppimisen laatu ” Tavoitteena on että vuoteen 2007 mennessä sähköinen oppimateriaali on laadukasta, pedagogisesti perusteltua ja palvelee eri käyttäjäryhmiä laajasti ja sitä on saatavilla riittävästi.” ” Tavoitteena on että vuoteen 2007 mennessä tietoyhteiskuntaohjelman toimintoja on arvioitu jatkuvasti, kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti.” OPM:n tutkimuksen ja koulutuksen tietoyhteiskuntaohjelma

Miksi verkko-opetuksen laadunhallinta? Opiskelu yliopistoissa opiskelijat suhtautuvat myönteisesti verkko- opetukseen, mutta ovat samaan aikaan huolissaan sen laadusta (selvitykset LTY, KuY)

Miksi verkko-opetuksen laadunhallintaa? Opettajat suhtautuvat myös myönteisesti verkko-opetukseen, mutta LTY:n kyselyn mukaan 62,5 % virtuaaliyliopistohankkeen toimijoista toivoo saavansa enemmän tukea verkko- opetuksen laadun kehittämiseen

Hankkeen päätavoite Tuetaan ja edistetään suomalaisten yliopistojen verkko-opetuksen ja verkko-oppimisen laadunhallintaa ja kehitetään yliopistojen henkilöstön laatutietoisuutta ja –asiantuntemusta sekä sitoutumista laatutyöhön.

Osatavoitteet laaditaan kansainvälisesti vertailukelpoisia verkko- opetuksen ja sen tukipalveluiden laadunhallinnan malleja ja kriteeristöjä vahvistetaan verkko-opetuksen laatuverkostoa ja asiantuntijayhteistyötä Suomen virtuaaliyliopistossa suunnitellaan ja toteutetaan korkealaatuinen verkko- opetuksen laatupalvelu Suomen virtuaaliyliopiston portaaliin kytketään verkko-opetuksen laadunhallinta osaksi nykyistä opetuksen laadun kehittämistä, yliopistojen normaalia laatutyötä ja tulosneuvotteluprosessia.

Tavoite ja sisällöt Mallitjakriteeristöt Verkko-opetuksenlaadunhallinta SVY-laatuverkostoSVY-laatupalvelu Laadunhallintaosanatulosneuvottelua

Hankkeen kohderyhmät verkko-opetuksen tukihenkilöstö ja asiantuntijat, opettajat, esimiehet ja johto sekä välillisesti opiskelijat

Toiminta vuonna 2004 Esiselvitys: verkko-opetuksen ja verkko-opetuksen laadunhallinnan määrittelyä kolme näkökulmaa verkko-opetuksen laadunhallintaan opetuksen ja oppimisen laatu (HY) tukipalveluiden laatu (KuY) oppimateriaalin laatu (LTY) tulokset ja johtopäätökset

Verkko-opetuksen ja –oppimisen laatu (HY) Esiselvityksessä esim. tarkastellaan mitä on opetuksen laadunhallinta luodaan katsaus verkko-opetukseen ja sen määrittelyyn selvitetään laadukkaan opetuksen ja oppimisen piirteitä

Verkko-opetuksen määritelmä 0% 100% Lähi- opetus TVT-tuettu opetus Monimuotoi- nen verkko- opetus Kokonaan verkossa tapahtuva opetus Verkko-opetuksen osuus osana opintosuoritusta Sekoitetut mallit Sähköiset opintohallintopalvelut Bates T. & Ojala T. & VOPLA 2004 VOPLA

Verkko-oppimateriaalin laatu (LTY) Esiselvityksessä esim. käytössä olevat käsitteet ja määritykset käytössä olevat yhteiset mallit arviointi ja kehittäminen tällä hetkellä verkko-oppimateriaalin laadun arviointi

Verkko-opetuksen tukipalvelut (KuY) Esiselvityksessä esim. tukipalveluiden määrittely mitä tukipalveluilla tarkoitetaan millaista koulutusta tarjotaan kenelle palvelumalli (keskitetty ja/tai hajautettu) tehdään kysely yliopistoille tukipalveluiden laadun tilanteesta

Tukipalvelut: Kuopion yliopiston malli Verkko-opetuksen tuotanto ja toteutus Koulutus Tukipalvelut OppimiskeskusTietotekniikkakeskus Kuvakeskus OpettajaOpiskelija Tieto- ja opetuspalvelukeskus Kirjasto

Tulevaa Esiselvityksen valmistuu v Julkistamisseminaari alkuvuodesta 2005 Työpajoja v. 2005, yhteisten mallien ja kriteeristöjen luomiseksi Valtakunnallisen laatupalvelun rakentamista SVY:n portaaliin

Tutustu

Kiitoksin -tiimi