Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio 28.10.2008 Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Opinnäytetyöprosessi
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
MMM29:00/2003, (c) Maj-Lis Aaltonen Tutkimustiedon välitys  MATRI ja julkinen tutkimustieto  tutkimustiedon saatavuus  tutkimustiedon tuottaminen.
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
OTL Seppo Pöyhönen ”Osuuskunnan jäsenen omistajaoikeudet ja mahdollisuus osuuden arvonnousuun” ” Omistajaoikeudet ja omistaja-arvo osuuskunnissa”  tilannekatsaus.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki.
2008 OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ 2008 CASE HATTULA: MAASEUDUN KESTÄVIEN ELINKEINOJEN KEHITTÄMINEN KANTA- HÄMEEN KUNNISSA.
NodeHealth: Innovaatioiden haltuunotto ja diffuusio julkisyksityisissä terveyspalveluissa Jani Johanson, professori, Johtamiskorkeakoulu, Tampereen yliopisto.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Osuustoiminnan verkko-opetus: tilanne ja näkymät
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Metsäntutkimuslaitos Monimuotoisuusverkostojen sosio- taloudellisia vaikutuksia etsimässä MMM, HL, Leena A. Leskinen Ekologiset tarkastelut.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Esittäytyminen VYYHTI.
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
Oppiaine-kokonaisuus
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Kansainvälinen Osuustoimintaliitto ICA
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Osuustoiminnan Päivä Helsingin Messukeskus Toimitusjohtaja
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Puheenjohtajana Kansainvälisen Osuustoimintaliiton ICA:n maailmanhallituksen jäsen ja Kansainvälisen osuustoimintavuoden Suomen toimikunnan puheenjohtaja,
Yritykset ja yhteiskunta
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Osuustoiminnalliset ratkaisut Suomessa käytävässä keskustelussa
Esityksen transkriptio:

Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani Köppä Tutkimusjohtaja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti

Tutkimus, opetus ja kolmas tehtävä, YVV (yhteiskunnallinen vuorovaikutus) Tutkimus YVV : Käytäntö, yhteiskunta Opetus

Yliopistotutkimuksen ja -opetuksen yhteenkuuluvuus tutkimus opetuksen perustana tutkijakoulutus opetuksen osana

Perustehtävien ja kolmannen tehtävän yhdistäminen Tutkimus: perustutkimus: tiedon tuottaminen soveltava tutkimus: tiedon soveltaminen Opetus: tutkimustiedon kokoaminen, yhdistäminen, tulkinta, soveltaminen ja välittäminen käytäntöön

Co-op Network Studies opetuskonseptina 1 Perustehtävä 1: osuustoiminnan idean ja yritysmuodon tekeminen tunnetuksi ja tunnustetuksi taloudellisen yhteistoiminnan välineenä tutkimukseen perustuvan monitieteisen opetuksen keinoin Toteutusmalli: monitieteinen yliopistollinen opintokokonaisuus -tieteenalaspesifisyys (emotieteenalat, pääaineet) -osuustoimintaidentiteetti ja yhteisötalouden erityispiirteet Co-op Network Studies verkosto -Kumppaneina yhdeksän ”jäsenyliopistoa” ja niiden yhteyslaitokset ja opettajat -Koordinoija Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti

Co-op Network Studies opetuskonseptina 2 Perustehtävä 2:Osuustoiminnan tarve ja elinvoimaisuus Vastaako osuustoiminnan idea ja toimintamalli ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän kehityksen ajankohtaisiin ja tulevaisuuden haasteisiin (yhteiskunnallinen tehtävä)? Pystyvätkö osuuskunnat yrityksinä täyttämään tehokkaasti jäsentensä odotukset ja tarpeet? Opetuksen tehtävät: Tunnistaa tiedon tarpeet, tarjota perusteltu vaihtoehto ja tehdä se kiinnostavasti ja tehokkaasti Siirtää tutkimustieto (teoria) käytäntöä hyödyttävään muotoon, luoda silta yliopistosta yhteiskuntaan ja työelämään (kasvatustehtävä/palvelutehtävä)