Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani Köppä Tutkimusjohtaja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
Tutkimus, opetus ja kolmas tehtävä, YVV (yhteiskunnallinen vuorovaikutus) Tutkimus YVV : Käytäntö, yhteiskunta Opetus
Yliopistotutkimuksen ja -opetuksen yhteenkuuluvuus tutkimus opetuksen perustana tutkijakoulutus opetuksen osana
Perustehtävien ja kolmannen tehtävän yhdistäminen Tutkimus: perustutkimus: tiedon tuottaminen soveltava tutkimus: tiedon soveltaminen Opetus: tutkimustiedon kokoaminen, yhdistäminen, tulkinta, soveltaminen ja välittäminen käytäntöön
Co-op Network Studies opetuskonseptina 1 Perustehtävä 1: osuustoiminnan idean ja yritysmuodon tekeminen tunnetuksi ja tunnustetuksi taloudellisen yhteistoiminnan välineenä tutkimukseen perustuvan monitieteisen opetuksen keinoin Toteutusmalli: monitieteinen yliopistollinen opintokokonaisuus -tieteenalaspesifisyys (emotieteenalat, pääaineet) -osuustoimintaidentiteetti ja yhteisötalouden erityispiirteet Co-op Network Studies verkosto -Kumppaneina yhdeksän ”jäsenyliopistoa” ja niiden yhteyslaitokset ja opettajat -Koordinoija Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
Co-op Network Studies opetuskonseptina 2 Perustehtävä 2:Osuustoiminnan tarve ja elinvoimaisuus Vastaako osuustoiminnan idea ja toimintamalli ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän kehityksen ajankohtaisiin ja tulevaisuuden haasteisiin (yhteiskunnallinen tehtävä)? Pystyvätkö osuuskunnat yrityksinä täyttämään tehokkaasti jäsentensä odotukset ja tarpeet? Opetuksen tehtävät: Tunnistaa tiedon tarpeet, tarjota perusteltu vaihtoehto ja tehdä se kiinnostavasti ja tehokkaasti Siirtää tutkimustieto (teoria) käytäntöä hyödyttävään muotoon, luoda silta yliopistosta yhteiskuntaan ja työelämään (kasvatustehtävä/palvelutehtävä)