Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta www.cameraobscura.fi Alavus 19.1.2015 -Tarkistuspiste 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Järjestökoulutus Pieti & Korhonen Co
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Mäntsälä 2014 Tarkistuspiste 2.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma Camera obscura Pornainen 2014 Tarkistuspiste 2.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kasvatamme uutta auttajien sukupolvea Suomen Punainen Risti Lasten turvallisuuden edistäminen SPR:ssä.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Arvo- ja terveyskasvatusohjelma
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Partion strategia Partioneuvoston hyväksymä Kuva: Kimmo Vehviläinen.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Camera obscura- menetelmä
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Lahden seutu
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Sastamala Tarkistuspiste 1.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Varkaus Tarkistuspiste 1.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Aura Tarkistuspiste 1.
Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
Case Luovi: Vuosityöaikakokeilu ja osaamisperusteisuus
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Kohtaamisia pelimaailmassa
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Yhteistoiminnallinen kokous
TET =Työelämään tutustuminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Alavus Tarkistuspiste 1

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura on… Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta ja omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen näkökulmasta. –Oppilaan kokemuksen vaikuttaa aikuisten toiminta. Toiminnan onnistumista tarkastellaan yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Parhaimmillaan osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys.

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään ja se edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –CAMi on yhteisöllistä opiskeluhuoltoa.yhteisöllistä opiskeluhuoltoa Tavoitteena on oppilaan kokemus: - Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas.

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Liikuntahalli Silta Finaali Lähtö

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijainti?

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Ari Inkinen Runko ja seinät asennettuina

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Onnistuneen toteutuksen edellytykset

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N747) Vastaajat syksy 2014.

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Tosin, enemmän tyttöjen ja yhdeksäsluokkalaisten Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta lk arviointi seikkailun huoneista vuosina 2013

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Onnistumisen edellytykset 1 Koulu, joka sitoutuu toteuttamaan oppitunteja. –Ennakko- ja purkutunti. Paikkakunnan vastuullisen pääjärjestäjä (tilaaja). –Tilaajan ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Oppaita (4 henk.) seikkailun pyörittämiseen. –Kaikkien oppaiden tulee olla aikuisia. Tila toteutukseen –Sali, jossa on vähintään 9mx11mx 2,7m lattiatila ja –seikkailutilan läheisyydestä Startti- ja Parkkihuoneet. Rakentajat ja purkajat (4 henk.) –Rakentaminen kestää neljä ja purkaminen kaksi tuntia. Oppilaita

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta …onnistumisen edellytykset 2 CAMi rakennetaan yleensä perjantaina ja puretaan torstaina ja se on tilassa 24/7. –Ovatko tilat käytettävissä? –Kuka hoitaa varaukset Valmistelutyö, johon kuuluu kaksivaiheinen perehdytys. –2. vaihe (opettajat, oppaat ja muut toimijat) on 6-2kk ennen seikkailua. –Ajankohta? Rooleista ja tehtävistä sopiminen. –Yhteys- ja varayhteyshenkilöjen nimeäminen. –Koulujen yhteyshenkilöiden nimeäminen. –Kuka vastaa tiedottamisesta?

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja 1.Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö 2.Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut 3.Yhteyshenkilö 4.Toteuttavat opettajat 5.Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Suomen NMKY:n Liitto 6.Koordinaattori Tuomas Kaila

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta …onnistumisen edellytykset 3 Camera obscura –koordinaattorimme sopii kanssanne –toisen vaiheen perehdytyksen –sekä lähettää toteutussopimuksen allekirjoitettavaksi. Kolme kuukautta ennen tarkentaa rakentamis- ja purkuajat. –Tarkennuksen jälkeen varaamme auton, matkaliput ja majoituksen. – Rakentamis- ja purkuajat ovat kiinteästi yhteydessä edelliseen ja seuraavaan tilaukseen ja toimijaan. Tuomme seikkailun paikalle ja –rakennamme sen oppaiden kanssa, sekä –Perehdytämme vielä oppaat seikkailun toteuttamiseen ja tekniikkaan. Puramme CAMi:n yhdessä oppaiden kanssa.

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta

Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta