Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Alavus Tarkistuspiste 1
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura on… Kokemuksellista oppimista. –Vuorovaikutusta ja omaa ajattelua. –Camera obscura on kokonaisuus, joka muodostuu ennakkotunnista, seikkailupäivästä ja purkutunnista. Opettajien ja muiden aikuisten asenne ja toiminta ovat keskeisessä roolissa oppilaan kokemuksen näkökulmasta. –Oppilaan kokemuksen vaikuttaa aikuisten toiminta. Toiminnan onnistumista tarkastellaan yksittäisen oppilaan näkökulmasta. Parhaimmillaan osa kasvatusyhteisön toimintaa. –Aikuisten välistä rajat ylittävää yhteistyötä, jossa luottamuksella on keskeinen merkitys.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura Jotain aivan muuta, kuin temppu, tempaus tai vieraileva sirkus. –Vaati valmistelun ja perehtymisen. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse olla mestari, mutta virheistä saa oppia, myös toisten. Perustuu mielihyvän, mielikuvien ja mielikuvituksen hyödyntämiseen ja prosessointiin. –Tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden löytää jotain uutta itsestään ja se edellyttää järjestäjiltä myös keskittymisrauhan tarjoamisen oppilaalle. On jotain muuta, kuin ainekeskeistä päihdekasvatusta. –CAMi on yhteisöllistä opiskeluhuoltoa.yhteisöllistä opiskeluhuoltoa Tavoitteena on oppilaan kokemus: - Minä olen ainutlaatuinen ja arvokas.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura –seikkailun raamit 9.0 m 6,5m 2,5m
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Camera obscura –seikkailun ”huoneet” Huolettomie n unelmien ranta Paineiden virta Toiveiden teatteri Elämäntaidon portaat Liikuntahalli Silta Finaali Lähtö
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Startti (valmistautuminen) Parkki (Toimintahuone) Oma pohdinta Ajatusten virta Sali Sijainti?
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Ari Inkinen Camera obscuran rakentaminen
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Ari Inkinen Runko ja seinät asennettuina
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Onnistuneen toteutuksen edellytykset
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Paikallisen toteutuksen onnistuminen vaikuttaa enemmän poikien kokemukseen Tulokset kysymykseen: Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni. Arviointiasteikko, 0 = ei käsitelty, 1 = käsiteltiin (N747) Vastaajat syksy 2014.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Seikkailussa käsiteltiin asioita, jotka liittyvät nuoren elämään. Arviointiväittämä oli: ”Camera obscurassa käsiteltiin sellaisia asioita, jotka liittyvät minun elämääni.” Tosin, enemmän tyttöjen ja yhdeksäsluokkalaisten Lähettäjän toiminnan laadukkaampana kokeneet oppilaat arvioivat sisällön paremmaksi kuin koko ryhmä. Arviointiasteikko, 0.00 = ei liity, 1.00 = liittyy (N2825)
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta lk arviointi seikkailun huoneista vuosina 2013
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Onnistumisen edellytykset 1 Koulu, joka sitoutuu toteuttamaan oppitunteja. –Ennakko- ja purkutunti. Paikkakunnan vastuullisen pääjärjestäjä (tilaaja). –Tilaajan ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Oppaita (4 henk.) seikkailun pyörittämiseen. –Kaikkien oppaiden tulee olla aikuisia. Tila toteutukseen –Sali, jossa on vähintään 9mx11mx 2,7m lattiatila ja –seikkailutilan läheisyydestä Startti- ja Parkkihuoneet. Rakentajat ja purkajat (4 henk.) –Rakentaminen kestää neljä ja purkaminen kaksi tuntia. Oppilaita
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta …onnistumisen edellytykset 2 CAMi rakennetaan yleensä perjantaina ja puretaan torstaina ja se on tilassa 24/7. –Ovatko tilat käytettävissä? –Kuka hoitaa varaukset Valmistelutyö, johon kuuluu kaksivaiheinen perehdytys. –2. vaihe (opettajat, oppaat ja muut toimijat) on 6-2kk ennen seikkailua. –Ajankohta? Rooleista ja tehtävistä sopiminen. –Yhteys- ja varayhteyshenkilöjen nimeäminen. –Koulujen yhteyshenkilöiden nimeäminen. –Kuka vastaa tiedottamisesta?
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta Avainhenkilöt Koulun yhteistyökumppani on ohjelman tilaaja 1.Yhteyshenkilö ja hänen varahenkilö 2.Muut toteutukseen osallistuvat henkilöt ja yhteisöt Koulu tai koulut 3.Yhteyshenkilö 4.Toteuttavat opettajat 5.Ryhmän kanssa kulkevat opettajat Suomen NMKY:n Liitto 6.Koordinaattori Tuomas Kaila
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta …onnistumisen edellytykset 3 Camera obscura –koordinaattorimme sopii kanssanne –toisen vaiheen perehdytyksen –sekä lähettää toteutussopimuksen allekirjoitettavaksi. Kolme kuukautta ennen tarkentaa rakentamis- ja purkuajat. –Tarkennuksen jälkeen varaamme auton, matkaliput ja majoituksen. – Rakentamis- ja purkuajat ovat kiinteästi yhteydessä edelliseen ja seuraavaan tilaukseen ja toimijaan. Tuomme seikkailun paikalle ja –rakennamme sen oppaiden kanssa, sekä –Perehdytämme vielä oppaat seikkailun toteuttamiseen ja tekniikkaan. Puramme CAMi:n yhdessä oppaiden kanssa.
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta
Suomen NMKY:n Liitto – Camera obscura –toiminta