Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen"— Esityksen transkriptio:

1 Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen
Kommunikointirata 2014 Webinaari Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen

2 Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen
Keskustelun aiheet Mitä jäi mieleen edellisistä Kommunikointirata -koulutusosioista Ideoita ja suunnitelmia jaettavaksi toisille koulutettaville Kysymyksiä ja neuvonpyyntöjä omaan suunnitelmaan liittyen Ruskiksen kommunikointiradan suunnittelu Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

3 Kommunikointirata-tapahtuman suunnittelu Ruskiksella
Oma koulu Rastien ja alkuinfon suunnittelu Vastuuhenkilöt Kellokalle Materiaalityöstä sopiminen Koulun oppilaat rasteille Sopimus oppilaan kanssa Sopimus luokan kanssa Lupa kotoa Huomioi oppilaan jaksaminen Koulun henkilökunnalle tiedottaminen tilavaraukset Vierailijakoulut Yhteydenotto ja -pito ennakkoon Opettaja Oppilasmäärä Esite Tiedotus median läsnäolosta mahdollisia kuvaus- tai haastattelukieltoja varten Kuulumiset vierailevien oppilaiden kokemuksista Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

4 Rastien ja alkuinfon suunnittelu
RATA Oppilaat rasteilla: S, O, AT, A, SV, ,W, T, JL, (OL varalla) Rastilla Ruskiksen oppilas esittelee itsensä omalla kommunikointi keinollaan KIRJOITTAMINEN KATSEELLA vastuu puheterapeutti A Oppilaat: W A varaa koneen HAASTATTELU askeltamalla vastuu aac-ohjaaja T Oppilaat: SV ja OL T tekee toimintataulun ARVAA MERKKI vastuu tuotteistaja E Oppilaat: T Käytetään edellisen vuoden laulukuvia TAIKE –TIETOKILPAILU vastuu puheterapeutti S Oppilaat: O ja JL S miettii kysymykset ja I laittaa ne Taikeen (6 kysymystä)  RIKKINÄINEN PUHELIN vastuu aac-ohjaaja O Oppilaat: JT ja AT Käytetään oppilaan kansiota VIITOTAAN vastuu aac –ohjaaja J Oppilaat: A (niin kauan kuin jaksaa, hoitaja saatavilla) J hankkiin kaikille jaettavaksi oman sormitustaulun (netistä?) Alkuinfosta vastaa pt I ja ohjaa toimittajia Kellokalle on Arvaa merkki –rastin vetäjä E I hommaa pillimehut ja jätskit tms Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

5 Lupakysely Ruskiksen oppilaiden koteihin
Hei! Kansainvälistä puhevammaisten viikkoa vietetään jälleen tänä vuonna ympäri Suomea monenlaisissa tapahtumissa. Koulumme osallistuu jo kolmatta kertaa puhevammaisten viikkoon järjestämällä muiden koulujen 4-6 luokkalaisille oppilaille kommunikointiradan torstaina 9.10. Kommunikointiradan tarkoituksena on tutustuttaa vierailevat koululaiset erilaisiin tapoihin kommunikoida ja rohkaista heitä kohtaamaan puhevammaisia ihmisiä. Radan eri pisteissä koululaiset pääsevät hauskalla tavalla ratkaisemaan tehtäviä, jotka liittyvät mm. erilaisiin kommunikoinnin merkkijärjestelmiin, puhelaitteisiin ja tietokoneavusteiseen kommunikointiin. Kommunikointiradan tehtäväpisteistä vastaa osa koulumme puhevammaisista oppilaista yhdessä AAC-yksikön kanssa. Toivomme, että teidän lapsenne olisi yksi näiden tehtäväpisteiden vetäjistä yhdessä aikuisen kanssa. Tapahtuma kestää koko päivän klo Rasteilla oloa pyritään vuorottelemaan, jotta päivästä ei tule oppilaalle liian pitkä. Tapahtuma on avoin myös median edustajille. Ruskiss-lehdessä (1/2013) on juttu vuoden 2012 Kommunikointiradasta. Lisätietoa puhevammaisten viikon teemoista ja tapahtumista: Terveisin AAC-yksikkö Lapseni _________________________saa___ / ei saa____ osallistua kommunikointiradan tehtäväpisteen vetämiseen. Aika ja paikka_____________________________________ Huoltajan allekirjoitus______________________________ Palautus kuoressa reissuvihon välissä AAC-yksikölle viimeistään ! Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

6 Sähköposti Ruskiksen henkilöstölle
Hei! Tänä vuonna kansainvälistä puhevammaisten viikkoa vietetään jälleen lokakuussa ja ympäri Suomea järjestetään monenlaisia tapahtumia. Koulumme osallistuu viikkoon järjestämällä muiden koulujen 4-6 luokkalaisille oppilaille kommunikointiradan torstaina 9.10. Kommunikointiradan tarkoituksena on tutustuttaa vierailevat koululaiset erilaisiin tapoihin kommunikoida ja rohkaista heitä kohtaamaan puhevammaisia ihmisiä. Radan eri pisteissä koululaiset pääsevät hauskalla tavalla ratkaisemaan tehtäviä, jotka liittyvät mm. erilaisiin kommunikoinnin merkkijärjestelmiin, puhelaitteisiin ja tietokoneavusteiseen kommunikointiin. Käytännön tietoja Kommunikointiradan tehtäväpisteistä vastaa osa koulumme puhevammaisista oppilaista yhdessä AAC-yksikön kanssa. Tiedotamme tiimeissä erikseen, ketkä oppilaat osallistuvat tapahtumaan ja mihin aikaan. Radalle osallistuvilta oppilailta on pyydetty luvat kotoa. Tapahtuma kestää oppilaiden osalta , mutta kukaan oppilas ei ole radalla koko tuota aikaa. Vierailevia luokkia on kolme-neljä. Tapahtuma järjestetään luentosalissa ja juhlasalissa, joten näissä tiloissa ei ole ko. aikana muuta toimintaa. Tapahtuma on avoin myös median edustajille ja radasta lähetetään lehdistötiedote. Rataan liittyy myös aikuisten OPH-rahoitteinen koulutus ja koulutettavat käyttävät koko päivän neuvotteluhuonetta. Terveisin AAC-yksikkö Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

7 Radalle ilmoittautuneet luokat
Koulu X 5 B 24 oppilasta Yhteyshenk: Apulaisrehtori …Mukana luokanopettaja … ja erityisopettaja … Esite lähetetty 10.9 Koulu Y– 4B Yhteyshenk: Erityisope … !! OPH-koulutukseen osallistuvat seuraamassa !! Koulu Z 5 A 27 oppilasta Yhteyshenk: Erityisopettaja… Luokan opettaja… Esite lähetetty 10.9 M:lle Koulutukseen osallistujat radalla  Myös kiinnostuneita: XXX XXX  Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

8 Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen
Esite kouluille Tapahtumaan on kutsuttu myös median edustajia. Mikäli oppilastasi ei saa kuvata tai haastatella, ilmoitathan tästä tullessanne. Avaimet osallisuuteen | Taina Honkanen

9 Tsemppiä oman radan rakentamiseen!
Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen


Lataa ppt "Avaimet osallisuuteen |Taina Honkanen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google