Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
LAADUNHALLINNAN OPAS -Sisällytetään oppisopimuskoulutuksen järjestämistä koskeva ohjeistus koulutusprosessin toteuttamisen osalta eri osapuolten näkökulmasta -Julkaistaan sähköisesti -Sisältää oppisopimuskoulutuksen järjestämisessä tarvittavat lomakkeet (oppisopimus, henkilökohtainen opiskeluohjelma, todistusmallit) -Oheisaineistona tutkintorakenteen mukaiset työtehtäväkartoitukset, osaan.fi hyödyntäminen
Henkilökohtaistamisen ja aikaisemman osaamisen arvioinnin laadun kehittämishanke – Toteuttajana: Pohjois-Karjalan aikuisopisto Opetushallituksen nimeämä työryhmä oheistoimijana: OPH:n edustajia ja näyttötutkintomestarikouluttajia Lomakemallit alasta tai koulutusmuodosta riippumatta OPH:n nettisivuille vuoden 2012 lopussa
Hankkeen osakokonaisuudet Henkilökohtaistamisen sähköiset työvälineet -Hakeutumisvaihe -Näyttötutkinnon suorittamisvaihe -Tarvittavan ammattitaidon hankkimisvaihe -Henkilökohtaistamisen laatu -Henkilökohtaistamisprosessin sähköisen tietokannan mallintaminen ja pilotointi -Henkilökohtaistamisen juurruttamisen mallit ja välineet -Benchmarking oppilaitoksille -Valtakunnallinen seminaari -Tiedottaminen OPH:n verkkosivujen kautta
Tuotoksena johtamisen ohjausvälineet henkilökohtaistamiseen esitys Opetushallitukselle henkilökohtaistamisosaamisen valtakunnallisen täydennyskoulutuksen sisällöstä ja toteutuksesta opettajille, johtajille, rehtoreille ja yhteistyötahoille Lomakemallit alasta tai koulutusmuodosta riippumatta OPH:n nettisivuille vuoden 2012 lopussa
Vertaisarvioinnin kriteerit oppisopimuskoulutukseen Vertaisarviointi on ulkoisen arvioinnin muoto, joka tukee laadun varmistamista ja kehittämistä arvioitavassa koulutuksen järjestäjässä Mallina vertaisarvioinnin oppaat: Kansalliset arviointialueet ja –kriteerit ammatilliseen peruskoulutukseen ja näyttötutkinnon järjestämiseen ja siihen valmistavaan koulutukseen Pohjautuvat Eurooppalaiseen CQAF (Common Quality Assurance Framework) yleiseen laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan viitekehykseen
ARVIOINTIALUEET 1.Näyttötutkintojen järjestämisen suunnittelu 2.Näyttötutkintoon ja siihen valmistavaan koulutukseen hakeutumisen henkilökohtaistaminen 3.Näyttötutkinnon suorittamisen henkilökohtaistaminen 4.Tarvittavan ammattitaidon henkilökohtaistaminen 5.Ammattitaidon arviointi näyttötutkinnossa 6.Vaikuttavuus 7.Toimintaympäristön saavutettavuus, monimuotoisuus ja esteettömyys 8.Infrastruktuuri ja taloudelliset resurssit 9.Johtaminen ja hallinto 10.Strateginen suunnittelu 11.Henkilöresurssien suunnittelu, hallinta ja kehittäminen 12.Henkilöstön työhyvinvointi 13.Sidosryhmäyhteistyö ja kansainvälistyminen 14.Sosiaalinen vuorovaikutus ja osallistuminen 15.Sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistuminen 16.Laadunhallinta ja arviointi
Rahoitus olemassa hankkeelle vuodeksi 2011 Perustetaan työryhmä -Kansalliset arviointialueet ja –kriteerit oppisopimuskoulutukseen -Testaus -Kiinnostuneita työryhmiin ja testaajiksi -Ilmoittaminen
NÄYTTÖTUTKINTOMESTARIKOULUTUS -Työryhmä uudistaa NTM –koulutusohjelman vuonna OPH kutsuu työryhmän -Työn yhteydessä tarkastellaan, onko ohjelma sopiva/riittävä oppisopimuskoulutuksen toimijoille vai laaditaanko oma vastaava ohjelma
Tulevia koulutuksia Oppisopimuskoulutuksen tietotori Laatua laivalla oppisopimuskoulutukseen liittyvät rinnakkaisohjelmat Henkilökohtaistaminen ja arviointi, 2pv syksy 2011 ja kevät 2012