Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Oikeus tulkkauspalveluun Perustuu lakiin vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluista Jokaisella on oikeus kommunikointiin ja vuorovaikutukseen Oikeus osallistua ja kokea yhteiskunnassa
Kenellä on oikeus tulkkauspalveluihin? Henkilöillä, joilla on kuulovamma, kuulonäkövamma tai puhevamma Henkilöllä, joka pystyy ilmaisemaan itseään tulkkauksen avulla ja joka käyttää jotain toimivaa kommunikaatiomenetelmää Puhevammaisella henkilöllä on oikeus käyttää tulkkauspalvelua vähintään 180 tuntia vuodessa Tulkkauspalvelun käyttö on maksutonta asiakkaalle
Miten haen tulkkauspalveluja? Tulkkauspalvelua haetaan Kelalta täyttämällä lomakkeet TU 1 ja TU 11 Lähetä hakemus postitse tai vie Kelan toimistoon Saat kirjeen päätöksestä muutamassa viikossa
Mihin voin käyttää tulkkauspalvelua? Asiointiin (kauppa, kirjasto, lääkäri, pankki) Harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon (konsertit, elokuvateatteri, urheilutapahtumat, retket)
Lukemiseen ja kirjoittamiseen (lehdet, kirjeet, sähköposti) Jutteluun toisen ihmisen kanssa (kyläily, juhlat) Puhelimella soittamiseen Opiskeluun Matkusteluun
Puhevammaisten tulkin tehtävät Epäselvän puheen selventäminen Kielestä toiseen kääntäminen (bliss) Asiakkaan kirjoittaman viestin ääneen lukeminen Asiakkaan tuottaman viestin kirjoittaminen Kirjoitetun viestin selventäminen asiakkaalle Keskustelukumppanin viestien tulkkaaminen/selventäminen asiakkaalle
Puhevammaisten tulkin vastuut Tulkki on vaitiolovelvollinen Asiakas päättää mihin tarvitsee tulkkia Tulkki tulkkaa, ei ohjaa asiakasta Tulkki ei anna henkilökohtaisten asenteidensa tai mielipiteidensä vaikuttaa tulkkaustehtävässä
Tulkki tulkkaa viestit sellaisenaan aina kun ne ovat suoraan tulkattavissa ilmaisumuodosta toiseen Tulkki ei vaikuta viestin sisältöön; tarkistaa tulkintansa oikeellisuuden asiakkaalta aina kun se on mahdollista Tulkki huolehtii aina, että asiakkaalla säilyy aloitteenteko ja itsemääräämisoikeus
Mitä tietoja tulkki tarvitsee minusta? Millaista tulkkausta tarvitsen? Miten kommunikoin? Tiedot sairaudestani tai vammastani? Kuinka minuun voi olla yhteydessä? Tulkki tekee ainakin yhden tutustumiskäynnin uuden asiakkaan kanssa ennen ensimmäistä varsinaista tulkkaustapahtumaa
Miten tilaan tulkin? Tulkki tilataan välityskeskuksesta (1.1.2014 alkaen): Soittamalla puh. 020 634 2802 Tekstiviestillä puh. 020 634 2900 Sähköpostilla vatu@kela.fi Välityskeskus lähettää vahvistusviestin kun se on vastaanottanut tilauksen Välityskeskus etsii tilaukseen sopivan tulkin ja ilmoittaa, kun tulkki on varattu
Mitä tietoja ilmoitan, kun varaan tulkin? Nimi ja henkilötunnus Tulkkauspäivä Tulkkausaika Tulkkauspaikka Minun ja tulkin tapaamispaikka Tulkkauksen aihe Mistä tulkki saa tarvittavan materiaalin? Onko muuta huomioitavaa?
Esimerkki tulkkitilauksesta: Ville Vallaton 110391-1234 Perjantai 8.4.2013 Klo 18.30-21 Finnkino, Jyväskeskus Asemakadun puoleinen sisäänkäynti Elokuvissa käynti Villellä on aakkostaulu mukana Villen saattaminen taksiin elokuvan päätyttyä
Mihin minä voisin käyttää tulkkipalveluja? Mitä muuta haluaisin tietää tulkkipalveluista? Muita ajatuksia, kysymyksiä?