Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma Yritystoiminta 3 op Timo Pihlajamäki / Jamk / 2008
Perustamisprosessi Liikeidea Liiketoiminnan suunnittelu Yrityksen perustaminen Kasvu / kuihtuminen Tuottava liiketoiminta Vakiintunut yritys (väh. 3-5v.) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company. 2001. Bookwell Oy.
Liikeidea ”Liikeidea on kuvaus siitä, miten yrityksellä on tarkoitus tehdä rahaa” Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M. 1998.
Mistä ”saa” liikeideoita?
Mistä liikeideoita? Yrittäjän oivallus Useimmiten idea on yrittäjän oma oivallus, joka perustuu toisen palveluksessa hankittuun ammattitaitoon ja kokemukseen Systemaattisen etsinnän tuloksena Ostamalla lisenssi tai patentti Ideoiden hankinnassa voidaan käyttää erilaisia lähteitä kuten: - ammattilehdet ja kirjallisuus - erilaiset tilastot (esim. tullitilasto) - messut ja näyttelyt - patentit, mallisuojat - oppilaitosten tutkimukset ja opinnäytteet - keksijät ja Keksintösäätiö - kilpailijoiden tuotteet tai palvelut - Suomen Franchising yhdistys ry. - elinkeino- ja konsulttitoimistot - myynnissä olevat lisenssit Lähde: http://www.oulainen.fi/index.asp (viitattu 8.1.2007)
Liikeidea Ratkaisu asiakkaan/ostajan tarpeisiin tai ongelmaan Tuote, palvelu tai olemassa olevan liiketoiminnan uudistus (esim. konseptointi tai myyntiin liittyvä parannus esim. uusi tapa toimia) Hyvä liikeidea on kyettävä kertomaan ”hissimatkan aikana” ymmärrettävästi (kuten myös esim. ohjelmaidean esittäminen tuottajalle). Esimerkiksi VR: kuljetus ja matkustustarpeen tyydyttäminen harjoittamalla rautatieliikennettä ja muuta siihen liittyvää toimintaa. Tai: videoklippien tuottaminen sähköisiin medioihin.
Liikeidea Vastaa kolmeen peruskysymykseen: Mitä Kenelle Miten Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M. 1998.
Liikeidea Mielikuva eli imago (esim. design tai laatu) Verkoston ja yhteistyökumppaneiden etsiminen jo suunnitteluvaiheessa Miten saavuttaa selkeys: vakuuttavuus ja uskottavuus? Markkinointitutkimus Testaus: markkinamahdollisuudet, toteuttamiskelpoisuus ja uutuusarvo
Innovatiivinen liikeidea Uusi tuote tai palvelu Uusi tuote: Apple, Microsoft Uusi toimiala: DigiTV, Netscape Uusi liiketoimintamalli: Amazon.com Vanha toimiala: insinööritoimistot, lääkäriasemat, käsityöammatit
Liiketoimintasuunnitelma Ilman sitä ei menestystä tule… Rahoittajat vaativat Kiteyttää toimintaa Ohjaa yrityksen toimintaa Kuva kilpailijoista antaa edellytykset menestykselle Muuttuu tilanteen mukaan
Miksi liiketoimintasuunnitelma? Rahoituksen järjestäminen tärkeimmistä haasteista perustamisessa Pakottaa yrityksen perustajat miettimään ideaansa ja markkinapotentiaalia Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti (swot) Auttaa keskittymään olennaisiin asioihin Testaa ennen varsinaista toteuttamista (mm. ulkopuolinen arvioija) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company. 2001. Bookwell Oy.
SWOT-analyysi Osana liiketoimintasuunnitelmaa Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti Tunne heikkoutesi miten niistä päästään Tunne uhat miten niiltä voi suojautua Tuotteen, palvelun vahvuudet miten eroaa kilpailijoista Mahdollisuudet
Liiketoimintasuunnitelman peruspilarit Nykytilanne, missä mennään Visio (päämäärä, jonne pyritään) Missio (kertoo, kuinka visio saavutetaan ja kuvaa yrityksen olemassaolon syytä) Tahtotila Strategiat (”how to win the war”) Toimintasuunnitelma (myös numeroin ilmaistu) Toteutus Seuranta
Ansaintalogiikka Kuvaus ansaintalähteistä Kuinka liiketoiminta tuottaa voittoa Hinnoittelu ja kustannusrakennetta
Rahoitus Paljonko olet valmis itse sijoittamaan Paljonko tarvitset vierasta pääomaa (Finvera, pankkilaina ym.) Tee edes alkeelliset laskelmat
TUNTITEHTÄVÄ. Liikeidea: ”sähköisen kauppapaikan tuottaja/kehitäjä” Asiakasryhmät, kuka tekee ostopäätöksen, maksavien asiakkaiden määrä/potentiaali Hyödyt ostajalle/asiakkaalle, mitä lisä-arvoa tuottaa, mihin suuntaan media/netti kehittyy = mitä mahdollisuuksia idealla on Millainen yrityksen imago olisi, yhteistyökumppanit, miten järjestetään jakelu, miten myydään Videoklipin hinnoittelu sekä jakelu- ja tuotantokustannukset
Tuotteen/palvelun elinkaari Liike-idea ei ole ikuinen Philip Kotler:
Markkinat Philip Kotler:
Erikoistuminen kannattaa Ei kaikille kaikkea Mitä kapeammalla sektorilla, sen parempi Käytäntö pakottaa helposti muuhun
Lopuksi Kiitos kärsivällisyydestänne!