Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Advertisements

Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
Toimintaohjeet opelle
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
… löytyykö markkinoita?
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Asiakkuudet luovalla alalla
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
Toimintasuunnitelma.
Lahden tiedepuisto Lahden seudun kehitys LADEC Oy.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?

Kotisivut myynnin edistämisessä Sametime-kokoontuminen Heidi Varpelaide.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu NY-opinnot Turussa Annika Mäkelä Humanistinen ammattikorkeakoulu Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
NY Vuosi yrittäjänä.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Yrityskehitys Faartti – ideasta yritykseen SUUPOHJAN ELIKEINOTOIMEN KUNTAYHTYMÄ Jurvan Nikkarikeskuksessa TEAK Oy:ssä Teuvalla Teknologiakeskus Logistiassa.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Asiantuntijayrittäjyyden monimuotoisuus
Asiakkaan päätösprosessi
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Liikeidean esittelyohje
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Matkailuyrittäjyys 2/2014 Timo Malin. Tehtävä 2: Liiketoimintamahdollisuus 1.Mitä liiketoimintamahdollisuudella tarkoitetaan? 2.Voiko mahdollisuus olla.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Liiketoimintasuunnitelma Liiketoimintasuunnitelma on yritystoiminnan kokonaisvaltainen suunnitelma. Se analysoi, perustelee ja täsmentää liikeideaa. Liiketoimintasuunnitelma.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 2. ja 3. tunti – Tiimit, ideariihi ja neuvonantaja.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 1. tunti – kurssin esittely.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Start-up tai pienyritys patentoi
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
MOTTO, VISIO, MISSIO TAI MUU VASTAAVA OTSIKKO
Mistä tunnistan innovaation? Juha Järvinen asiantuntija, innovaatiot
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
"00_Ajatuksesta se alkaa.ppt"
Käsitteitä yrittäjyydestä
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
Yrityskuva ja viestintä
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Strategia: Liikeidea?.
Start-up tai pienyritys patentoi
Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma Yritystoiminta 3 op Timo Pihlajamäki / Jamk / 2008

Perustamisprosessi Liikeidea Liiketoiminnan suunnittelu Yrityksen perustaminen Kasvu / kuihtuminen Tuottava liiketoiminta Vakiintunut yritys (väh. 3-5v.) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company. 2001. Bookwell Oy.

Liikeidea ”Liikeidea on kuvaus siitä, miten yrityksellä on tarkoitus tehdä rahaa” Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M. 1998.

Mistä ”saa” liikeideoita?

Mistä liikeideoita? Yrittäjän oivallus Useimmiten idea on yrittäjän oma oivallus, joka perustuu toisen palveluksessa hankittuun ammattitaitoon ja kokemukseen Systemaattisen etsinnän tuloksena Ostamalla lisenssi tai patentti Ideoiden hankinnassa voidaan käyttää erilaisia lähteitä kuten: - ammattilehdet ja kirjallisuus - erilaiset tilastot (esim. tullitilasto) - messut ja näyttelyt - patentit, mallisuojat - oppilaitosten tutkimukset ja opinnäytteet - keksijät ja Keksintösäätiö - kilpailijoiden tuotteet tai palvelut - Suomen Franchising yhdistys ry. - elinkeino- ja konsulttitoimistot - myynnissä olevat lisenssit Lähde: http://www.oulainen.fi/index.asp (viitattu 8.1.2007)

Liikeidea Ratkaisu asiakkaan/ostajan tarpeisiin tai ongelmaan Tuote, palvelu tai olemassa olevan liiketoiminnan uudistus (esim. konseptointi tai myyntiin liittyvä parannus esim. uusi tapa toimia) Hyvä liikeidea on kyettävä kertomaan ”hissimatkan aikana” ymmärrettävästi (kuten myös esim. ohjelmaidean esittäminen tuottajalle). Esimerkiksi VR: kuljetus ja matkustustarpeen tyydyttäminen harjoittamalla rautatieliikennettä ja muuta siihen liittyvää toimintaa. Tai: videoklippien tuottaminen sähköisiin medioihin.

Liikeidea Vastaa kolmeen peruskysymykseen: Mitä Kenelle Miten Lähde: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta. Sutinen, M. 1998.

Liikeidea Mielikuva eli imago (esim. design tai laatu) Verkoston ja yhteistyökumppaneiden etsiminen jo suunnitteluvaiheessa Miten saavuttaa selkeys: vakuuttavuus ja uskottavuus? Markkinointitutkimus Testaus: markkinamahdollisuudet, toteuttamiskelpoisuus ja uutuusarvo

Innovatiivinen liikeidea Uusi tuote tai palvelu Uusi tuote: Apple, Microsoft Uusi toimiala: DigiTV, Netscape Uusi liiketoimintamalli: Amazon.com Vanha toimiala: insinööritoimistot, lääkäriasemat, käsityöammatit

Liiketoimintasuunnitelma Ilman sitä ei menestystä tule… Rahoittajat vaativat Kiteyttää toimintaa Ohjaa yrityksen toimintaa Kuva kilpailijoista antaa edellytykset menestykselle Muuttuu tilanteen mukaan

Miksi liiketoimintasuunnitelma? Rahoituksen järjestäminen tärkeimmistä haasteista perustamisessa Pakottaa yrityksen perustajat miettimään ideaansa ja markkinapotentiaalia Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti (swot) Auttaa keskittymään olennaisiin asioihin Testaa ennen varsinaista toteuttamista (mm. ulkopuolinen arvioija) Lähde: Ideasta kasvuyritykseksi. McKinsey&Company. 2001. Bookwell Oy.

SWOT-analyysi Osana liiketoimintasuunnitelmaa Paljastaa osaamisaukot ja auttaa täyttämään ne tehokkaasti Tunne heikkoutesi  miten niistä päästään Tunne uhat  miten niiltä voi suojautua Tuotteen, palvelun vahvuudet  miten eroaa kilpailijoista Mahdollisuudet

Liiketoimintasuunnitelman peruspilarit Nykytilanne, missä mennään Visio (päämäärä, jonne pyritään) Missio (kertoo, kuinka visio saavutetaan ja kuvaa yrityksen olemassaolon syytä) Tahtotila Strategiat (”how to win the war”) Toimintasuunnitelma (myös numeroin ilmaistu) Toteutus Seuranta

Ansaintalogiikka Kuvaus ansaintalähteistä Kuinka liiketoiminta tuottaa voittoa Hinnoittelu ja kustannusrakennetta

Rahoitus Paljonko olet valmis itse sijoittamaan Paljonko tarvitset vierasta pääomaa (Finvera, pankkilaina ym.) Tee edes alkeelliset laskelmat

TUNTITEHTÄVÄ. Liikeidea: ”sähköisen kauppapaikan tuottaja/kehitäjä” Asiakasryhmät, kuka tekee ostopäätöksen, maksavien asiakkaiden määrä/potentiaali Hyödyt ostajalle/asiakkaalle, mitä lisä-arvoa tuottaa, mihin suuntaan media/netti kehittyy = mitä mahdollisuuksia idealla on Millainen yrityksen imago olisi, yhteistyökumppanit, miten järjestetään jakelu, miten myydään Videoklipin hinnoittelu sekä jakelu- ja tuotantokustannukset

Tuotteen/palvelun elinkaari Liike-idea ei ole ikuinen Philip Kotler:

Markkinat Philip Kotler:

Erikoistuminen kannattaa Ei kaikille kaikkea Mitä kapeammalla sektorilla, sen parempi Käytäntö pakottaa helposti muuhun

Lopuksi Kiitos kärsivällisyydestänne!