Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

"00_Ajatuksesta se alkaa.ppt"

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: ""00_Ajatuksesta se alkaa.ppt""— Esityksen transkriptio:

1 "00_Ajatuksesta se alkaa.ppt"
Yritysidea ”Heureka…!” (ei se näyttelymesta Tikkurilassa, Vantaalla) 2009 Hannu Mikkonen

2 Mistä yritysidea löytyy?
"00_Ajatuksesta se alkaa.ppt" Mistä yritysidea löytyy? ”Oma oivallus”… vaiko… ”Vanha pulla uudessa paketissa”? (c) 2009 Hannu Mikkonen 2009 Hannu Mikkonen

3 Yritysidea Yritysidea kertoo, mihin yrityksen olemassaolo perustuu
edeltää varsinaista liikeideaa yritysidea on vankimmalla pohjalla silloin, kun se yhdistyy yrittäjäksi ryhtyvän omaan ammattitaitoon ”Halu tehdä + oma osaaminen” ? (c) 2009 Hannu Mikkonen

4 Yritysideoiden lähteitä 1
Ammattilehdet ja -kirjallisuus Erilaiset tilastot (esim. valmistus- ja tullitilastot, MEKin tilastot, ) Messut ja näyttelyt Patentit (esim. Patentti- ja rekisterihallituksen patenttijulkaisukokoelmat, ) Oppi- ja tutkimuslaitokset (kirjastot, tutkimukset, tietopalvelut) (c) 2009 Hannu Mikkonen

5 Yritysideoiden lähteitä 2
"00_Ajatuksesta se alkaa.ppt" Yritysideoiden lähteitä 2 Keksijät (keksijäyhdistykset ja Suomen Keksijäin Keskusliitto KEKE ry ) Kilpailijan tuotteet Yhteydet toisiin yrityksiin, asiakkaisiin, tavarantoimittajiin Tietopankit Patenttiasiamiehet (c) 2009 Hannu Mikkonen 2009 Hannu Mikkonen

6 Yritysideoiden lähteitä 3
Keksintösäätiö sekä keksintö- ja innovaatioasiamiehet Konsulttitoimistot Myytävät lisenssit (lisensiointilehdet, lisensiointinäyttelyt, lisenssitietopankit) Sanoma- ja ammattilehtien liikeyhteys- ja välitysosastot Suomen Franchising-Yhdistys ry. Uranus.fi (c) 2009 Hannu Mikkonen

7 Toiminta-ajatus Toiminta-ajatus on yrityksen ajatuksellinen perusta, toiminnan perussuunnan määritys ”kompassineula”, joka näyttää perussuunnan (c) 2009 Hannu Mikkonen

8 "00_Ajatuksesta se alkaa.ppt"
Toiminta-ajatus… …Vastaa kysymykseen ”miksi yritys on markkinoilla?” Toiminta-ajatus vastaa kysymyksiin: ”Miksi yritys on markkinoilla?” ”Mihin tarpeeseen?” ”Mitä?” Esim. ”Yrityksen tarkoituksena on tyydyttää nykyaikaisten ja nuorekkaiden ihmisten vapaa-ajan pukeutumiseen liittyviä tarpeita” ”tarjotaan kohtuuhintaisia atk –neuvonta ja -tukipalveluja laajakaistan käyttöönotossa haja-asutusalueiden kotitalouksille ja pk –yrityksille, sekä toimisto-ohjelmistojen käytössä…” Tarve vs. tuote/palvelu Toiminta-ajatusta määriteltäessä on tärkeää tehdä ero käsitteiden tarve ja tuote/palvelu välillä. Tarvetta edustaa esimerkiksi kahden esineen toisiinsa kiinnittäminen. Tämä tarve voidaan taas tyydyttää monella eri tavalla, kuten naulaamalla, liimaamalla jne. Jos yrittäjä käsittää tuotteensa vain fyysisenä esineenä eikä näe sen käyttämisen takana olevia tarpeita, hän tulee tällöin arvioineeksi väärin niin kokonaismarkkinansa kuin kilpailijansakin. Alkavalle yrittäjälle on varsin usein tyypillistä tällainen tuotepohjainen ajattelu. Tämä käy selvimmin ilmi silloin, kun häneltä tiedustellaan mahdollisia kilpailijoita. Usein niitä ei juurikaan ole, koska kukaan muu ei valmista täsmälleen samanlaista tuotetta kuin hän – mutta nämä tuotteet vastaavat kuitenkin samaan tarpeeseen! (c) 2009 Hannu Mikkonen 2009 Hannu Mikkonen

9 Perustamisideasta liikeideaksi
”Ha-haa…!!!” perustamispäätös on monivaiheinen prosessi vähitellen ajatus kypsyy konkreettisiksi suunnitelmiksi ja laskelmiksi Usein tarvitaan ulkopuolinen ärsyke työ loppuu tai nykytyö ”alkaa ottaa pattiin…” Täsmentyy lopulta liikeideaksi (viime kädessä liiketoimintasuunnitelmaksi) (c) 2009 Hannu Mikkonen

10 Liikeidea – ”mitä, kenelle, miten?”
Yritysidean jalostuneempi muoto: lyhyt kuvaus miten yritys tuottaa rahaa? vastaa kolmeen peruskysymykseen: mitä? minkälainen tuote on kyseessä (asiakastarve) kenelle? ketkä ovat tuotteen asiakkaita ja millaisia ovat asiakkaitten tarpeet miten? tuote valmistetaan kannattavasti ja toimitetaan asiakkaalle (c) 2009 Hannu Mikkonen

11 "00_Ajatuksesta se alkaa.ppt"
Liikeidea Liikeidea on kuvaus yrityksen tavasta menestyä valitulla toiminta-alalla Liikeidea sanoiksi puettuna vastaa toiminta-ajatuksen haasteeseen… ”näin sen teen!!!” Liikeidea: Kuvaus yrityksen tavasta menestyä valitulla toiminta-alalla Eli ”Miten?” Liikeidea sisältää kuvaukset: markkinoista asiakkaat markkinalohkot ongelmat/tarpeet tuotteista, eli fyysiset tuotteet palvelut tuotejärjestelmät ongelmaratkaisut) organisaation toimintatavasta rakenne voimavarat ohjaus- ja valvontajärjestelmät johtamistapa jne. (c) 2009 Hannu Mikkonen 2009 Hannu Mikkonen

12 Liikeidean osatekijöitä 1
Markkinat mihin tarpeeseen tuotettasi/ palveluasi ostetaan? keitä ja missä ovat asiakkaasi ja miten olet ajatellut heidät tavoittaa? edellyttääkö tuotteesi/ palvelusi ostajien nykyisten käyttötottumuksien muuttamista? onko tarve jatkuvaa vai ajoittaista (vuodenaika tai suhdanteet)? (c) 2009 Hannu Mikkonen

13 Liikeidean osatekijöitä 2
Kuinka suuri tuotteen kysyntä on tällä hetkellä toimialallasi ja toiminta-alueellasi? Mikä tulisi arviosi mukaan olemaan sinun markkinaosuutesi? Miten kysyntä tulee arviosi mukaan kehittymään lähimmän viiden vuoden aikana? (c) 2009 Hannu Mikkonen

14 Kilpailu Millainen on kilpailutilanne toimialallasi?
Onko tyydyttämätöntä kysyntää? Ketkä ovat pahimmat kilpailijasi? Mitkä ovat kilpailijoiden vahvat ja heikot puolet? Mikä on tärkein etusi kilpailijoihin verrattuna = mihin yrityksesi tuleva menestys pohjautuu? (c) 2009 Hannu Mikkonen

15 Tuotteet/palvelut 1 Mikä on se tuote/palvelu, jota yrityksesi ryhtyy tuottamaan? Perustuuko yrityksesi tuote tai palvelu uuteen tuote- tai palveluideaan, valmistustekniseen oivallukseen tai markkinointimenetelmään? (c) 2009 Hannu Mikkonen

16 Tuotteet/palvelut 2 Mikä on se tekijä, jonka perusteella asiakas valitsee tuotteen/palvelun? onko tuotteessasi tämä etu? Minkä hinnan arvioit tuotteestasi saavasi? onko se alempi vai korkeampi kuin kilpailijoittesi tuotteiden? (c) 2009 Hannu Mikkonen

17 Tuotteet/palvelut 3 Kuinka hintataso tulee toimialalla kehittymään lähitulevaisuudessa? Kuinka suureksi arvioit liikevaihdon muodostuvan ensimmäisenä toisena kolmantena vuonna? (c) 2009 Hannu Mikkonen

18 Resurssit Henkisiä voimavaroja Välineellisiä voimavaroja
tieto, taito, osaaminen, tekijät Välineellisiä voimavaroja toimitilat, koneet, laitteet Taloudellisia voimavaroja raha, vakuudet Mitä kokemusta ja osaamista sinulla ja yhtiökumppaneillasi on toimialalta? (c) 2009 Hannu Mikkonen

19 Sijaintipaikka Mille paikkakunnalle olet ajatellut perustaa yrityksesi? Onko liikepaikan sijainnilla merkitystä yrityksellesi? Miten asiakkaat löytävät yrityksesi? Syntyvät kustannukset? (c) 2009 Hannu Mikkonen

20 Toimitilat Kuinka suuret toimitilat yrityksesi tarvitsee
paljon/vähän/pelkkä kännykkä? Miten olet ajatellut hankkia toimitilat ostamalla? vuokraamalla? rakentamalla? (c) 2009 Hannu Mikkonen

21 Koneet ja laitteet Mitä koneita ja laitteita tarvitset?
Voisiko osan koneista ja laitteista ostaa käytettynä tai vuokrata? (c) 2009 Hannu Mikkonen

22 Raaka-aineet, jos tarvitaan
Onko raaka-aineen saanti selvitetty? Millaiset maksu- ja hintaehdot voit saada verrattuna kilpailijoihisi? (c) 2009 Hannu Mikkonen

23 Työvoiman saatavuus Onko yrityksesi sijaintipaikkakunnalla riittävästi ammattitaitoista työvoimaa yrityksesi tarpeisiin? ellei, koulutetaanko? kuka kouluttaa? kuka maksaa koulutuksen? (c) 2009 Hannu Mikkonen

24 Rahaa palaa… Kuinka paljon rahaa olet arvioinut tarvittavan
käyttöomaisuusinvestointeihin (toimitilat, koneet ja laitteet) käyttöpääomaksi (raaka-aineet, puolivalmiste- ja valmistevarastot, myyntisaamiset = velaksi myynti)? (c) 2009 Hannu Mikkonen

25 Oma ja kumppanin sijoitus
Kuinka paljon sinä ja yhtiökumppanisi voitte sijoittaa rahaa yritykseen? 30-50 % on asiallinen määrä kokonaisinvestoinneista (vieraan pääoman jakajat tykkäävät siitä…) 20-30 % pidetään vielä siedettävänä määränä (c) 2009 Hannu Mikkonen

26 Vakuudet Entä vakuudet, paljonko niitä on?
talot ja mökit autot koneet, laitteet muu? ”Ei lainaa, ellei vakuuksia…! …oi Kreikka, oi Kreikka… (c) 2009 Hannu Mikkonen

27 Rahoitus kokonaisuudessaan
Onko rahoitus kokonaisuudessaan selvitetty? Onko erityisluottolaitosten rahoitus selvitetty? TE -keskus (tuet) Maaseutuvirasto (tuet) Finnvera Oyj (luotto) (c) 2009 Hannu Mikkonen


Lataa ppt ""00_Ajatuksesta se alkaa.ppt""

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google