VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Advertisements

Heimo Levamo | Kiinteistön Tuottoanalyysit Oy
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
TARJOAMINEN 1CD •1♦ avaus yleensä 4+ korttia •ainoastaan jakaumalla 4432 avataan 3:n kortin ruudulla •pistevoima 12 – 21(22) •kaikilla 13 pisteen käsillä.
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2013.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 3. kokoontuminen klo – Siilinjärvi Kyläsuunnitelman hyödyntäminen Ohjelma Klo
Isännöinnin uusi rooli taloyhtiön viestinnässä
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
Tekn.lis. Teppo Salmikivi
Marjukka Vainio, Kiinteistöliitto
Energiaseminaari eduskunnassa
Hyvä Hallintotapa Kiinteistöalan muutos Yhteiset toimintatavat
Taloyhtiöiden kulutusseurantapalvelu - ja lämmönjakohuoneen tekninen tarkastuspalvelu Jouko Viikilä.
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Miten korjausvelka syntyy?
AS OY ULVILANTIE 11B Putkistosaneeraus
Putkiremontti tutkimus
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Viestintä perusparannushankkeessa - putoaako kapula joka vaihdossa ? Juha Salmi | Suomen Asuntotietokeskus IKE-kehitys- ja verkottumisseminaari
Hakkerin näkökulma avoimeen dataan
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Pukeutumisen kuluttajaryhmät Asialliset pukeutujat 25 % Käytännölliset 30 % Intohimoiset shoppailijat 23 % Nuoret huolettomat 21 % Lähde: KMT Kuluttaja.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
KORJAUSRAKENNUTTAMISEN VASTUUT TALOYHTIÖSSÄ
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Tulevaisuuden haasteet ja tarpeet korjausrakentamisessa 8. 10
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
LVI-neuvontaJaakko Laksola Korjaustarpeen toteaminen Hallituksella/yhtiökokouksella pitää olla näkemys! Missä ollaan nyt? Mihin suuntaan ollaan menossa?
IDEOITA KEHITTÄMISEEN Rakentamisen laatu
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
KORJAUSKORTTI NRO 11: MÄRKÄTILA VANHAAN TALOON
Seutukaupunki Mikkelin edustajan puheenvuoro. Uusi hallitus uudistaa kuntarakenteen.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
OTE PUTKISANEERAUKSEN HANKESUUNNITELMASTA:. PERUSTEET 1) Taloyhtiön yksi kerrallaan tapahtuva märkätilojen saneeraus johtaa todennäköisesti huonoon.
KSP10 Vaatetuksen kaavoitus- ja valmistus- prosessit 4op = 12 L + 40 R + 56 OT Päivi Aalto Kevät 2009 TOKL
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Ryhmäkorjauskysely työpajan pohjustukseksi Toteutus 6-8/2013.
Palvelutalo Männikön asukastyytyväisyys 2014 Asukas- ja omaistyytyväisyysmittaus tehtiin kyselytutkimuksella vuoden 2014 lopussa. Kyselyssä oli 33 kysymystä.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mikko Luttinen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Vedonlyönti internetissä Mikko Luttinen.
Linjasaneeraus tulossa – mikä on mahdollista? Assemblin Pipeline Renovation Oy.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
SISÄINEN Hanke- optimointi
Palvelutalo Männikön asukastyytyväisyys 2015
Esityksen transkriptio:

VTT: Putkiremontissa palvelun laatu ratkaisee asukastyytyväisyyden Satu Paiho Erikoistutkija

Teknisiä ratkaisuja on tarjolla … mutta onko palveluja?

Insert-hankkeen päätavoitteet Menetelmät ja toimintamallit kiinteistöjen putkistokorjausten hankintaan Korjausprosessin jäsentäminen eri osapuolten näkökulmista Uudet liiketoimintamallit ja palvelukokonaisuudet Uudet ratkaisut viestiä putkistokorjauksista ja niihin liittyvistä toimista ennakoivasti tilaajille, asukkaille ja rakennusten käyttäjille

Kerrostaloasunnot rakennuskannassa 2008 ja putkiremonttien tarve

Rivitaloasunnot rakennuskannassa 2008 ja putkiremonttien tarve

Lähtökohta: Tyytyväisillä asiakkailla suurempi tarve putkiremonttiin Putkiremontin tarpeen ja ajankohdan perustelu: % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

Tyytyväisillä parempi pohja päätöksentekoon % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

Korjausprosessin ja lopputuotteen laatu yhdessä tuottavat tyytyväisen asiakkaan % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / asukaskysely

Yhteisen kielen puuttuminen johtaa ongelmiin yritysten ja asukkaiden kanssakäymisessä % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / yrityskysely

Suunnitelmien puutteet seuraavat työmaavaiheeseen % ryhmän vastaajista Lähde: VTT / yrityskysely

TYYTYVÄISET ASIAKKAAT SUJUVA REMONTTI Riittävästi tietoa haitoista Asentajien ammattitaito ja käytös Asunnon siisteys remontin aikana Riittävästi tietoa asuntoon kohdistuvista toimenpiteistä Riittävästi tietoa aikatauluista TYYTYVÄISET ASIAKKAAT Tiedotus asukkaille rakennusvaiheessa Yhteinen kieli (terminologia selvä myös taloyhtiön edustajille/asukkaille) Aikataulujen pito Selkeät urakkasopimukset ja urakkarajat Hankesuunnitteluun panostettu SUJUVA REMONTTI

Putkiremontin sisältö asukaslähtöisesti Vesijohdot Viemärit Lämmitysverkosto Lämmönjakohuoneen ratkaisut Pinnoitteet  Vesikalusteet, hanat  Kaapistot  Rakenteiden korjaukset Vesieristeet Valaisimet  Sähköverkko Ilmanvaihtolaitteet  Tarveselvitys Kuntoarviot Kuntotutkimukset Turvallisuus- ja terveellisyysselvitys Hankesuunnittelu Suunnittelu  Kustannukset  Rakentaminen Läpimenoajan merkittävä lyhentäminen  Pölyn ja melun minimointi  Vaihtoehtojen visualisointi  Väliaikaiset pesu- ja saniteettipalvelut  Ruoanlaittomahdollisuus  Väliaikaisasunnot  Tiedotus  Osakasremonttipalvelut  Varastointi, suojaus  Vartiointi LVV-verkostot Huoneistokohtaiset ratkaisut Palvelut/suoritteet Muut korjaukset, modernisointi Osakkaiden omat remontit  Asukasta kiinnostavat palvelut ja ratkaisut  Ilmanvaihtojärjestelmä Energiataloudelliset korjaukset Hissit Porrashuoneet Lisärakentaminen

Palveluverkostot luomaan parempia kokonaispalveluja Verkostoyhteistyö mahdollistaa yrityksille paremmat edellytykset kehittää palveluita. Verkostot voivat jatkuvien yhteistyösuhteiden ansiosta kehittää suunnittelu-, rakentamis- ja palveluprosesseja monipuolisesti. Verkostot kilpailevat keskenään korjausrakentamisen asiakkaista. Taloyhtiöille mahdollisuus hankkia palveluita laajempina kokonaisuuksina.

Putkiremontin kokonaispalvelun sisältö Suunnittelu- ja korjauspalvelut & joitakin tai kaikki seuraavista: Viestintäpalvelut Asumista turvaavat palvelut Väliaikaisasunnot Omaisuuden suojauspalvelut Siivouspalvelut Vartiointipalvelut Osakkaille tarjottavia omien remonttien suunnittelu- ja toteutuspalvelut Hankesuunnittelu- ja kuntotutkimispalvelut

PUTKIREMONTTI KOKONAISPALVELUNA Osakkeenomistajat, asukkaat Häiriöaika Taloyhtiö        Tarveselvitys Kiinteistöstrategia PTS-ehdotus Konsulttipalvelujen hankinta Tiedotus Korjausohjelma ja sen hyväksyntä Hankesuunnittelu Suunnittelu Suunnitteluvalinnat Valvonta Lisätyötarjousten käsittely Osakastilaukset Rakentaminen Asukastiedotus Laadun valvonta Vastaanotto Loppuselvitys Osakastöiden valvonta Huoltokirjapäivitykset Organisointi Projektinpäällikön valinta Alustava hankesuunnitelma Hankeselvitys Hankintatapa Hankkeen laajuus- ja laatutavoitteet Tarjouspyyntöasiakirjat Hankesuunnittelusopimus Korjausmenetelmät Hankeohjelma Urakkasopimus Valvojan valinta Palvelujen tuottajat Kuntoarviointi kiinteistöjohto-konsultointi Kuntotutkimus Referenssit Tarjoukset Turvallisuus ja terveellisyys selvitys Referenssit Tarjoukset Yrityksen referenssit Eri korjauskonseptit Palvelut Tarjoukset Hankesuunn. sopimus Hankesuunnitelma Suunnittelu-toteutus-sopimus Suunnittelu Rakennuslupa Tiedotus Hankinnat Laadunvarmistus Osakastilausten suunnitelmat Tarjoukset Työnsuunnittelu Tiedotus Purku, asennukset Asumispalvelut Osakastyöt Laadunvarmistus Luovutus, loppuselvitys Takuu Yhtiökokous  Tiedotus osakkeenomistajille

Viestintä tukemaan putkiremontin onnistumista Erilaiset viestintäratkaisut tukemaan koko putkiremontin ajan - korjausvaihtoehtojen ja työmaaprosessin havainnollistamista - asukasviestintää - asukkaiden päätöksentekoa Tutkimuksessa kehitettiin kolmiulotteista liikkuvaa kuvamateriaalia havainnollistamaan putkiremonttia ja ratkaisuja

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta Vain näin? Näin?

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

Kolmiulotteista virtuaalikuvaa havainnollistamaan putkiremontin suunnittelua ja toteutusta

RAHOITTAJA- JA YHTEISTYÖTAHOT Asukasnäkökulma Pilotkohteet Tapiolan Taloyhtiöforum ry Taloyhtiö- ja tilaajanäkökulma Palveluiden tarjoajat Harmiton Oy

VTT luo teknologiasta liiketoimintaa