Harjoituksissa tehdään digitarina
”Miten aion työskennellä tänään” [edmodo] Harjoitukset = Demot Tuotos 1. Käsikirjoitus Opiskelijademo(t) (vapaasti valitun sovelluksen esittely) [linkki edmodoon] ”Miten aion työskennellä tänään” [edmodo] Työskentely pelkän demon ja/tai ryhmän oman projektin parissa ”Mitä opin” tänään [edmodo] Ryhmän oma digitarina –projekti. Pitää olla valmis ennen viimeistä harjoituskertaa! 1. demo: orientaatio 2. demo: sarjakuva + kuvaefektit 3. demo: tarinankerronta 4. demo: animaatiot 5. demo: äänipankit, tuottaminen 6. demo: yhdistely kokonaisuudeksi Opitun aineksen soveltaminen alakohtaisen case-tehtävän kuvaaman ”ongelman” kontekstissa. Tuotos 2. Case-tehtävä Tuotos 3. Digitarina
Käsikirjoituksen vaatimukset aihe, joka on jokin historiallinen tapahtuma, elämän kohokohta tai opettavainen aihe joka käsittelee kasvatuksellista/opetuksellista teemaa tai käsitettä Tavoitteena on tuottaa synopsis (A4 mittainen tiivistelmä) Käsikirjoituksen ei tarvitse olla lopullinen harjoitusten alkaessa, vaan se voi elää harjoitusten aikana Lopullinen käsikirjoitus tehdään kurssin wiki-ympäristöön
Digitarinan tekniset vaatimukset Tarinan voi tehdä haluamallaan sovelluksella. Ainoa vaatimus on se, että siinä on selkeä narratiivi eli kertomus. Pituusvaatimuksia: Video: 2-3min (video voi koostua esim. kuvista, videoleikkeistä, animaatioista, musiikista ym.) Sarjakuva: 2 aukeamaa (5-9 ruutua per aukeama) Muut muodot tapauskohtaisesti Palautus: Palautetaan ennen kurssin viimeistä harjoituskertaa www-osoitteena kurssiwikissä määritellyllä tavalla. Toteutuksessa voi käyttää tablet-tietokoneita, www-sovelluksia tai pöytäkonetta.
Mikä case-tehtävä? Case-tehtävän tarkoituksena on ratkaista casessa kuvattu alakohtainen ongelma / laatia tuntisuunnitelma / tms. Jossa hyödynnetään harjoitusten aikana hyödynnettyjä sovelluksia / laitteita / muita sopivia sisältöjä Case-tehtävä suoritetaan kurssin lopussa. Case-tehtävä sai vuoden 2013 multimediakurssin opiskelijoilta hyvää palautetta.
Esimerkkejä valmiista tuotoksista.
Toteutusvälineitä ja tapoja
(iskunkestävä) kamera
Tavallinen tietokone ohjelmineen
Nettisovellukset
Tablet-tietokoneet ja kännykät
Netistä löytyy valtavasti linkkejä ja vinkkejä.
http://www. pearltrees http://www.pearltrees.com/jarilaru/digitaalinen-oppimisprojektina/id10404958
Tehtävä: KEKSIkää tarina (käsikirjoitus)
Laadi ryhmässä käsikirjoitus! Muodostakaa 2-3 hengen ryhmiä Valitkaa aihe, joka on jokin historiallinen tapahtuma, elämän kohokohta tai opettavainen aihe joka käsittelee kasvatuksellista/opetuksellista teemaa tai käsitettä Käsikirjoituksen pohtimisille on aikaa 20min, jonka jälkeen se tulee yrittää “kaupata” tuottajalle Käsikirjoituksen ei tarvitse olla vielä lopullinen, vaan se voi elää harjoitusten aikana Lopullinen käsikirjoitus tehdään kurssin wiki-ympäristöön
http://www. slideshare http://www.slideshare.net/larux/luento-5-opetussuunnitelmasta-digitarinaan
Tarinan rakenne http://www.jasonohler.com/pdfs/VPS.pdf
WORLD CAFE KAUPPAHALLI PAIKKA: Kauppahalli, jossa kohtaavat yliopiston ja yritysten edustajat HENKILÖT: Yliopiston opiskelijoista muodostuva asiantuntijaryhmä KÄSIKIRJOITUS: Asiantuntijaryhmien tavoitteena on kaupata toisen ryhmän edustajille käsikirjoitusta ENNEN MYYNTITILANNETTA (20 MIN.) Kukin asiantuntijaryhmä valmistautuu kaupankäyntiin laatimalla kevyen synopsiksen (perusidean) ja valmistautumalla tarkentaviin kysymyksiin. MYYNTITILANTEESSA (20 MIN.) Asiantuntijaryhmä esittelee tuotteensa ostajalle (”tuottaja”) esittäen käsikirjoituksensa ja perusteluja aiheen valinnalle, henkilöille, juonelle ym. Ostaja on kiinnostunut tuotteesta, mutta haluaa tutustua siihen paremmin ja esittää siksi kysymyksiä. MYYNTITILANTEEN JÄLKEEN Kaupankäynnin jälkeen myyjät ja tuottaja käyvät arviointikeskustelun ja laativat lyhyen Arviointi -selosteen : Miten käsikirjoituksemme kelpasi tuottajalle? Millaisia vahvuuksia ideasta löytyi? Mitä uutta/muutoksia tuottaja kaipaa? Lopuksi tehdään yhdessä yhteenveto ja sovitaan jatkotyöskentelystä. By Pirkko & Niina