Harjoituksissa tehdään digitarina

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

1. Lukupiiri: Tehtävien purku
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
Animaation tekeminen:
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
Ohjeita animaation tekoon:
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Ammatin esittely Digitarina Pohjankartanon lisäluokkien opetuksessa.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
YritysHyvä Mimmi Heiniö Puh
Tietotekniikkaa Ohkolan koululla
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Kon Työstökoneiden käyttö
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Sähköiset yo-kirjotukset
Kierros 4 - OLO Web.
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Tietotekniikkaa alakouluilla
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin
Trailereita imoviella
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Verkkokurssin tekeminen
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Esityksen transkriptio:

Harjoituksissa tehdään digitarina

”Miten aion työskennellä tänään” [edmodo] Harjoitukset = Demot Tuotos 1. Käsikirjoitus Opiskelijademo(t) (vapaasti valitun sovelluksen esittely) [linkki edmodoon] ”Miten aion työskennellä tänään” [edmodo] Työskentely pelkän demon ja/tai ryhmän oman projektin parissa ”Mitä opin” tänään [edmodo] Ryhmän oma digitarina –projekti. Pitää olla valmis ennen viimeistä harjoituskertaa! 1. demo: orientaatio 2. demo: sarjakuva + kuvaefektit 3. demo: tarinankerronta 4. demo: animaatiot 5. demo: äänipankit, tuottaminen 6. demo: yhdistely kokonaisuudeksi Opitun aineksen soveltaminen alakohtaisen case-tehtävän kuvaaman ”ongelman” kontekstissa. Tuotos 2. Case-tehtävä Tuotos 3. Digitarina

Käsikirjoituksen vaatimukset aihe, joka on jokin historiallinen tapahtuma, elämän kohokohta tai opettavainen aihe joka käsittelee kasvatuksellista/opetuksellista teemaa tai käsitettä Tavoitteena on tuottaa synopsis (A4 mittainen tiivistelmä) Käsikirjoituksen ei tarvitse olla lopullinen harjoitusten alkaessa, vaan se voi elää harjoitusten aikana Lopullinen käsikirjoitus tehdään kurssin wiki-ympäristöön

Digitarinan tekniset vaatimukset Tarinan voi tehdä haluamallaan sovelluksella. Ainoa vaatimus on se, että siinä on selkeä narratiivi eli kertomus. Pituusvaatimuksia: Video: 2-3min (video voi koostua esim. kuvista, videoleikkeistä, animaatioista, musiikista ym.) Sarjakuva: 2 aukeamaa (5-9 ruutua per aukeama) Muut muodot tapauskohtaisesti Palautus: Palautetaan ennen kurssin viimeistä harjoituskertaa www-osoitteena kurssiwikissä määritellyllä tavalla. Toteutuksessa voi käyttää tablet-tietokoneita, www-sovelluksia tai pöytäkonetta.

Mikä case-tehtävä? Case-tehtävän tarkoituksena on ratkaista casessa kuvattu alakohtainen ongelma / laatia tuntisuunnitelma / tms. Jossa hyödynnetään harjoitusten aikana hyödynnettyjä sovelluksia / laitteita / muita sopivia sisältöjä Case-tehtävä suoritetaan kurssin lopussa. Case-tehtävä sai vuoden 2013 multimediakurssin opiskelijoilta hyvää palautetta.

Esimerkkejä valmiista tuotoksista.

Toteutusvälineitä ja tapoja

(iskunkestävä) kamera

Tavallinen tietokone ohjelmineen

Nettisovellukset

Tablet-tietokoneet ja kännykät

Netistä löytyy valtavasti linkkejä ja vinkkejä.

http://www. pearltrees http://www.pearltrees.com/jarilaru/digitaalinen-oppimisprojektina/id10404958

Tehtävä: KEKSIkää tarina (käsikirjoitus)

Laadi ryhmässä käsikirjoitus! Muodostakaa 2-3 hengen ryhmiä Valitkaa aihe, joka on jokin historiallinen tapahtuma, elämän kohokohta tai opettavainen aihe joka käsittelee kasvatuksellista/opetuksellista teemaa tai käsitettä Käsikirjoituksen pohtimisille on aikaa 20min, jonka jälkeen se tulee yrittää “kaupata” tuottajalle Käsikirjoituksen ei tarvitse olla vielä lopullinen, vaan se voi elää harjoitusten aikana Lopullinen käsikirjoitus tehdään kurssin wiki-ympäristöön

http://www. slideshare http://www.slideshare.net/larux/luento-5-opetussuunnitelmasta-digitarinaan

Tarinan rakenne http://www.jasonohler.com/pdfs/VPS.pdf

WORLD CAFE KAUPPAHALLI PAIKKA: Kauppahalli, jossa kohtaavat yliopiston ja yritysten edustajat HENKILÖT: Yliopiston opiskelijoista muodostuva asiantuntijaryhmä KÄSIKIRJOITUS: Asiantuntijaryhmien tavoitteena on kaupata toisen ryhmän edustajille käsikirjoitusta ENNEN MYYNTITILANNETTA (20 MIN.) Kukin asiantuntijaryhmä valmistautuu kaupankäyntiin laatimalla kevyen synopsiksen (perusidean) ja valmistautumalla tarkentaviin kysymyksiin. MYYNTITILANTEESSA (20 MIN.) Asiantuntijaryhmä esittelee tuotteensa ostajalle (”tuottaja”) esittäen käsikirjoituksensa ja perusteluja aiheen valinnalle, henkilöille, juonelle ym. Ostaja on kiinnostunut tuotteesta, mutta haluaa tutustua siihen paremmin ja esittää siksi kysymyksiä. MYYNTITILANTEEN JÄLKEEN Kaupankäynnin jälkeen myyjät ja tuottaja käyvät arviointikeskustelun ja laativat lyhyen Arviointi -selosteen : Miten käsikirjoituksemme kelpasi tuottajalle? Millaisia vahvuuksia ideasta löytyi? Mitä uutta/muutoksia tuottaja kaipaa? Lopuksi tehdään yhdessä yhteenveto ja sovitaan jatkotyöskentelystä. By Pirkko & Niina