LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
TULOSOHJAUS VARASTOKIRJASTON NÄKÖKULMASTA VARASTOKIRJASTON KOKOELMAYHDYSHENKILÖIDEN SEMINAARI
ECVET tulee, oletko valmis!
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Turun perusopetuksessa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Laadunvarmistusjärjestelmä
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Toiminnan suunnittelu
S:\NYkalvot\2006\suomi\Tulospalkkioseminaari TW Hallitusneuvos Tuija Wilska Valtiovarainministeriö Tulospalkkioseminaari Tulospalkkaustarkastelut:
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Prosessikuvaukset ja yliopistokirjastojen prosessipankki Tampere Arja Juntunen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
TKK:n auditointi kirjaston näkökulmasta Ari Muhonen Tampere.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
huhtikuu Kehysehdotus ja JTS VM:lle Hallituksen vuosikertomus
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Esityksen transkriptio:

LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto

2 Taustaa laadunvarmistusjärjestelmään ja auditointiin Kirjastossa perinteisesti tehty työtä laadun eteen 1990-luvulla kiinnostus laajeni Laatuajattelu opetuksessa PAHE-hanke kirjastossa TTY:ssä ei ole valittu yhtä yksittäistä tapaa, vaan laitokset valitsivat oman LVJ- esitystapansa TTY:n yhteinen osuus kuvattiin PDCA -periaatteella (Deming, Plan-Do-Check-Act, jatkuvan kehittämisen periaate), kirjasto käytti samaa tapaa Korostettiin parhaita käytäntöjä

3 Kirjaston tehtäväkenttä ja laatutavoitteet (1) Yliopistokirjastona perustehtäviä ovat tutkimustoiminnan edellytysten vahvistaminen, joustavan ja monimuotoisen opetuksen ja opiskelun tukeminen ja niihin perustuvan oppimisen tukeminen. Palvelutuotannossa otetaan huomioon jatkuvuus, keskeisimpiä aineistoja hankitaan ja säilytetään pitkäjänteisesti. Yliopistokirjastot ovat julkisia ja kirjasto on kaikkien teknis-tieteellistä tietoa tarvitsevien käytössä erityisesti Tampereen talousalueella. Kirjasto on TTY:n hallituksen alainen erillislaitos. Kirjaston johtosäännössä on määritelty toiminnan tavoitteet sekä johtokunnan ja kirjastonjohtajan tehtävät.

4 Kirjaston tehtäväkenttä ja laatutavoitteet (2) Kirjasto toteuttaa omalta osaltaan TTY:n laatupolitiikkaa tarjoamalla opiskelijoille, tutkijoille sekä muulle TTY:n henkilökunnalle laadukkaat ja riittävät tietoaineistokokoelmat ja palvelut. Johtokunta on määritellyt kirjaston osuuden TTY:n strategian toteuttamisessa. Kirjaston toimintasuunnitelman toiminnalliset tavoitteet johdetaan yliopiston strategioista ja suunnitelmista sekä johtokunnan määrittelemistä painopistealueista. Kirjaston toimintatapaan kuuluu arvioida toimintoja eri näkökulmista. Asiakaskyselyjä tehty vuosittain 1980-luvulta lähtien. Tietotekniikkaa benchmarkattu 1990-luvulta lähtien. Erityisesti tietoaineiston hankinnan suunnittelua ja seurantaa on lisätty luvulla.

5 Kirjaston suunnittelusykli 3. Toiminta- ja taloussuunnitelma johtokunnassa 4. Toiminnan raportointi johtokunnan kokouksissa 5. Toiminta- kertomus johto- kunnassa 6. Johtokunnan lausunto 1. Toiminnan suuntaviivat johtokunnassa 2. Tulos- neuvottelu rehtorin kanssa

6 Kirjaston prosessit 1990-luvulla  kirjaston prosessit käytännössä määritelty VTLS:n käyttöönotossa 2000-luvulla  toimintolaskenta-hankkeessa määritelty toiminnot  määriteltiin kirjaston lisäarvopalvelut Kirjaston koulutus- ja kehittämispäivät Tallinnassa  prosessien määrittely alkoi  nimitettiin laatuyhdyshenkilö Prosessien määrittely  ydinprosessit: määriteltiin johtoryhmässä  tukiprosessit: muodostettiin 2-3 henkilön ryhmiä  kuvattiin edellyttämällä TTY:n tavalla

7 Kirjaston asiakaslähtöiset ydinprosessit

8 Prosessi: Painetun aineiston tarjonta

9 Prosessi: Laitosten hankkiman painetun aineiston lisääminen tietokantaan

10 Seminaareja, infoja yms. Laatu- ja auditointisivustot Tutkassa Auditointi-info käynnistys, yleistietoa, esimerkkejä Auditointi-info ohjeistusta, LVJ Auditointi-info preppaus, millaista on auditointi käytännössä Audiointi-info KKA:n tiedotustilaisuus Kirjastossa omia henkilökuntakokouksia (seminaareja) Kirjastolle oma intra, mikä avattiin myös KKA:lle

11 KKA:lle lähetettävä aineisto KKA:lle menevään aineistoon kerättiin Johtosäännöt ja muut vastaavat asiakirjat Organisaatiokaaviot Suunnitelmat ja selvitykset Henkilöstö ja osaaminen Palautteet ja arvioinnit – TTY:n sisäiset arvioinnit ja palautemuodot –Opiskelijoilta kerättävä palaute –Palautekanavat –Ulkoinen palaute ja arviointi –Kirjaston sisäinen arviointi

12 KKA:n kommentit KKA:n vierailu TTY:llä Tuki- ja palvelutoimintojen edustajien haastattelu: kirjastonjohtaja haastateltavana ”Kirjasto toimii muista tukipalveluista erillään ja se itse vastaa kokonaisuudessaan omasta laadunvarmistusjärjestelmästään. Kirjasto on yliopiston hallituksen alainen erillislaitos ja sen johtokunta määrittelee kirjaston osuuden yliopiston strategian toteuttamisesta. Kirjaston arviointiin kuuluu vuosittaiset asiakaskyselyt, erilaiset vertailut muiden teknillisten yliopistojen kesken ja kattava tiedon kerääminen. Palautetta kerätään monen eri kanavan kautta (sähköpostilistat, www- palaute, palautelaatikko sekä henkilökohtainen palaute). Haastatteluiden perusteella kerätty tieto antaa tarvittavan pohjan kehittämistyölle.”

13 Mitä opiksi? Aineiston keruuseen varattava paljon aikaa Dokumentointiin kiinnitettävä huomiota Prosessien yhtenäistämiseen varattava aikaa: kaikkien pitäisi noudattaa jatkossa ohjeita Prosesseja ei kannata muuttaa tai kehittää aivan viime vaiheessa Kannattaa puhua totta eikä kaunistella: kaikki pitää voida todistaa!

14 Kiitos!