Rakennerahastohankkeiden kustannusten tukikelpoisuudesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT ” KAJAANI
Advertisements

EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot
Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
HE Hankintalaiksi ja erityisalojen hankintalaiksi
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Iisalmi Varkaus Kuopio
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
ESR-hankkeen talousseuranta
EKL/ /1 Salaojateknikoiden neuvottelupäivät SALAOJITUKSEN INVESTOINTITUKI Hyvinkää Esko Leinonen Maa- ja metsätalousministeriö.
” Projektin toteuttaminen ja menojen tukikelpoisuus ” Joensuu , Rauno Rassi UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA n ohjelmarakenteen muutos –EAKR:lla.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Talousjohtaja Henri Partanen
Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu Oy Audiator Ab Kai Roslakka.
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
EAKR JA ESR MAKSATUKSET Microteknia, auditorio Pirkko Markkanen Pohjois-Savon liitto.
Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät
HANKINTOJEN KILPAILUTTAMINEN Kertausopinnot ”Lyhyt oppimäärä”
Keski-Suomen liitto tiistai klo 8.30
EU ja sähköiset hankinnat Saila Eskola KTM.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Pohjois-Karjalan kesäyliopisto
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA
Artiklat Versio DM # Art. 7 – Yleinen velvollisuus projektin toteuttamiseen Projektisuunnitelman (Liite 1), Avustussopimuksen,
Uusi tukikelpoisuus asetus
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Rakennerahastoviestintä - viestintäohjeet ja graafiset elementit ”EAKR –ohjelma Etelä-Pohjanmaan eresauttajana” - seminaari Tuija Nikkari, Länsi-Suomen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
HANKEINFO
Tarkastusviranomaisen näkökulma hanketoimintaan
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
Asianajotoimisto Knuutinen Ky Oy Audiator Ab Mikko Knuutinen, YTT, HTL
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller –toiminto
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Tehokkaampi keskittäminen.
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Hankintojen suorittaminen
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus
Perusparannushankkeen toteutus tiekunnassa  Mitä tiekunnassa päätetään?  Milloin päätöksiä pitäisi tehdä?  Onnistuuko kilpailuttaminen?
Sähköiset työkalut tarjousten jättäjän apuna
Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
Arvonlisävero Välillinen vero
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Rautateiden hinnoittelu
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi 1. 12
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Rakennerahastohankkeiden kustannusten tukikelpoisuudesta Kuopio 20.01.2009 1 Ylitarkastaja Rauno Rassi Valtiovarainministeriö Sopukatu 4 40720 Jyväskylä 0400 643 988 rauno.rassi@vm.fi

Tukikelpoisuuden ohjeistus EAKR- ja ESR -asetukset Yleisasetus Täytäntöön- panoasetus Valtion- avustuslaki Rakennerahasto- laki ja -asetus Tukikelpoisuus -asetus Tukikelpoisuus- ohjeet TEM Rahoitus- ehdot Rahoittajan omat ehdot ”Alakohtaiset” avustuslait

Kaikki tukikelpoisuuteen vaikuttavat ehdot ja ohjeet ovat rahoituspäätöksessä ! ”Rahoituspäätös on oikeudellisesti sekä rahoittavaa viranomaista että tuensaajaa sitova asiakirja, josta on mahdollisimman yksiselitteisesti käytävä ilmi, mihin tuensaaja on oikeutettu ja velvoitettu.” Jos ehtoja muutetaan jälkikäteen, muutos voi tarkoittaa vain ehtojen väljentämistä toteuttajan eduksi (Hallintoviranomaisen ohje yleisistä hallinnollisista seikoista 3.7.2008)

Tukikelpoiset kustannukset Yleinen tukikelpoisuus aiheutumisperiaate ohjelman ja rahoituspäätöksen mukaisuus toteutusaikana syntyneet (suoriteperiaate) (ulos)maksetut tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeelliset määrältään kohtuulliset kirjanpidon mukaiset luontoissuoritukset, poistot ja yleiskustannukset

Tukikelpoiset kustannukset Yleensä tukikelvottomia tavanomaisesta toiminnasta aiheutuneet hankerahoituksen ulkopuolelta korvauksia saaneet / tulorahoituksella katetut kustannukset kustannukset, joihin liittyy rahoitusehtojen vastaista toimintaa (harkinnanvaraisuus) ALUE 2000-2006 2007-2013 MUUTOS -% ITÄ-SUOMI 643,1 731,2 + 13,7 POHJOIS-SUOMI 423,3 622,5 + 47,1 LÄNSI-SUOMI 465,8 398,5 - 14,4 ETELÄ-SUOMI 436,4 345,2 - 20,9

Tukikelpoiset kustannukset Palkkamenot Henkilöstö otetaan normaalin henkilöstöpolitiikan mukaisesti Kohtuulliset palkat, ei hankelisiä Lainmukaiset sivukulut Osa-aikaisen pidettävä kokonaistuntikirjanpitoa Lomakustannukset: poikkeusmenettely

Uudet hankintamenettelyt: Milloin pitää kilpailuttaa ja miten Kun hankkeen toteuttaja on: julkinen hankintayksikkö, ja hankinnan arvo ylittää kansallisen tai EU –kynnysarvon Hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Pienissä hankinnoissa huolehdittava kustannusten kohtuullisuudesta

Tarjouskilpailujen asiakirjat Tarjouspyyntö laadittava selvästi ymmärrettäväksi tarjouspyynnön sisältövaatimukset: hankinnan kohteen selvitys tarjoajista vaadittavat tiedot ja asiakirjat tarjouksen valintaperuste / kokonaistaloudellisuuden vertailuperusteet tärkeysjärjestyksessä tarjouksen jättämisen määräaika ja paikka tarjouksilta vaadittava voimassaoloaika muut olennaiset tiedot

Tukikelpoiset kustannukset Hankinnat, erityisohjeet Kynnysrajat ylittävissä hankinnoissa noudatetaan hankintalakia (halvemmissa) Pienhankinnoissakin varmistettava hintojen kohtuullisuus Valtion ja kunnan viranomaisilla omat pienhankintaohjeet Muut toteuttajat: hankinnat 1-2000 €: hintavertailu tai –tiedustelu hankinnat 2001-14999 €: ”kevyt” kirjallinen tarjouskilpailu

Miten pienhankintakilpailutus eroaa hankintalain mukaisesta hankinnasta Tarjouskilpailussa ostajan etu painottuu suhteessa syrjimättömyysnäkökohtaan Hankintaan ryhtymisestä ei tarvitse ilmoittaa etukäteen eikä tarjouskilpailusta tarvitse ilmoittaa julkisten hankintojen nettisivuilla Tarjouspyyntö voidaan toimittaa vain 3-5 ehdokkaalle, mutta muillekin halukkaille on annettava pyydettäessä tarjouksentekomahdollisuus Dokumentointivelvoite koskee myös pienhankintoja!

Tukikelpoiset kustannukset Luontoissuoritukset hankkeelle lahjoitettuja tuotantopanoksia työtä toimintatiloja koneita ja laitteita, jne. ESR –hankkeessa ns. laskennalliset kustannukset (koulutettavien palkka- ja matkakuluja) rahoittaja vahvistaa suoritusten arvot liittyy omarahoitusosuuteen enintään puolet omarahoitusosuudesta Erillinen luontoissuoritusten kirjaus

Tukikelpoiset kustannukset Yleiskustannukset Tarpeelliset, kohtuulliset ja tosiasiallisesti aiheutuneet Ei ”tavanomaisesta” toiminnasta aiheutuneita Laskenta- l. kohdennusperusteet esitettävä Vahvistetun kustannusarvion mukaisia Jos EU muuttaa säädöksiään, yleiskustan-nusten esittäminen laskennallisena lisänä saattaa toteutua (?!?)

Tukikelpoiset kustannukset Käytettyjen laitteiden hankinta Kustannusten kohtuullisuus: tarjouksia pyydettävä Tukikelpoisuuden ehtona, ettei tukea aikaisempiin hankintoihin 5 vuoden aikana Laitteen tulee olla hankkeelle tarpeellinen Todistus myyjältä Tuella hankitun laitteen myynnistä seuraamus myös myyjälle

Takaisin saatavissa oleva (vähennyskelpoinen) alv on tukikelvoton Tukikelpoiset kustannukset Arvonlisäveron ja rahoituskulujen tukikelpoisuus alv –tulkinnat ovat olleet hankalia, verottajan ohjeet yksittäistapauksissa ovat vaihdelleet Takaisin saatavissa oleva (vähennyskelpoinen) alv on tukikelvoton Lopullisiksi jäävät alv:t ovat tukikelpoisia Rahoituskulut eivät ole tukikelpoisia

Tukikelpoiset kustannukset Edustusmenot Suomessa edustuskustannuksia hyväksytty niukasti hyväksymiskriteerejä ei ole annettu rahoittajilla omia käytäntöjä viime aikoina sallivampi linja (?)

Neuvosto muuttaa tuloja koskevan artiklan (55); muutos Korvataan asetuksen (EY) N:o 1083/2006 55 artiklan 5 kohta seuraavasti: "5. Tämän artiklan 1–4 kohtaa sovelletaan ainoastaan sellaisiin EAKR:n tai koheesiorahaston osarahoittamiin toimiin, joiden kokonaiskustannukset ovat enemmän kuin 1 000 000 euroa.” 2 artikla Tämä asetus tulee voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se julkaistaan Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Sitä sovelletaan 1 päivästä elokuuta 2006 kaikkiin rakennerahastoista tai koheesiorahastosta ohjelmakaudella 2007–2013 tukea saaviin toimiin. Tämä asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa.

Tulojen ja yksityisrahoituksen ero Rahoitukseksi (avustuksiksi) voidaan hyväksyä vain vastikkeettomia maksuja Tuloja voi kertyä myynnistä, vuokraamisesta, palveluista, yms. maksuista Tulot vähennetään hyväksytyistä kustannuksista ennen avustusten määrän laskemista Hankkeiden päättymisen jälkeisetkin tulot vähennetään pääsäännön mukaan alkavalla ohjelmakaudella ESR –hankkeen koulutusmaksut ovat tukirahoitusta