Rakennerahastohankkeiden kustannusten tukikelpoisuudesta Kuopio 20.01.2009 1 Ylitarkastaja Rauno Rassi Valtiovarainministeriö Sopukatu 4 40720 Jyväskylä 0400 643 988 rauno.rassi@vm.fi
Tukikelpoisuuden ohjeistus EAKR- ja ESR -asetukset Yleisasetus Täytäntöön- panoasetus Valtion- avustuslaki Rakennerahasto- laki ja -asetus Tukikelpoisuus -asetus Tukikelpoisuus- ohjeet TEM Rahoitus- ehdot Rahoittajan omat ehdot ”Alakohtaiset” avustuslait
Kaikki tukikelpoisuuteen vaikuttavat ehdot ja ohjeet ovat rahoituspäätöksessä ! ”Rahoituspäätös on oikeudellisesti sekä rahoittavaa viranomaista että tuensaajaa sitova asiakirja, josta on mahdollisimman yksiselitteisesti käytävä ilmi, mihin tuensaaja on oikeutettu ja velvoitettu.” Jos ehtoja muutetaan jälkikäteen, muutos voi tarkoittaa vain ehtojen väljentämistä toteuttajan eduksi (Hallintoviranomaisen ohje yleisistä hallinnollisista seikoista 3.7.2008)
Tukikelpoiset kustannukset Yleinen tukikelpoisuus aiheutumisperiaate ohjelman ja rahoituspäätöksen mukaisuus toteutusaikana syntyneet (suoriteperiaate) (ulos)maksetut tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeelliset määrältään kohtuulliset kirjanpidon mukaiset luontoissuoritukset, poistot ja yleiskustannukset
Tukikelpoiset kustannukset Yleensä tukikelvottomia tavanomaisesta toiminnasta aiheutuneet hankerahoituksen ulkopuolelta korvauksia saaneet / tulorahoituksella katetut kustannukset kustannukset, joihin liittyy rahoitusehtojen vastaista toimintaa (harkinnanvaraisuus) ALUE 2000-2006 2007-2013 MUUTOS -% ITÄ-SUOMI 643,1 731,2 + 13,7 POHJOIS-SUOMI 423,3 622,5 + 47,1 LÄNSI-SUOMI 465,8 398,5 - 14,4 ETELÄ-SUOMI 436,4 345,2 - 20,9
Tukikelpoiset kustannukset Palkkamenot Henkilöstö otetaan normaalin henkilöstöpolitiikan mukaisesti Kohtuulliset palkat, ei hankelisiä Lainmukaiset sivukulut Osa-aikaisen pidettävä kokonaistuntikirjanpitoa Lomakustannukset: poikkeusmenettely
Uudet hankintamenettelyt: Milloin pitää kilpailuttaa ja miten Kun hankkeen toteuttaja on: julkinen hankintayksikkö, ja hankinnan arvo ylittää kansallisen tai EU –kynnysarvon Hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Pienissä hankinnoissa huolehdittava kustannusten kohtuullisuudesta
Tarjouskilpailujen asiakirjat Tarjouspyyntö laadittava selvästi ymmärrettäväksi tarjouspyynnön sisältövaatimukset: hankinnan kohteen selvitys tarjoajista vaadittavat tiedot ja asiakirjat tarjouksen valintaperuste / kokonaistaloudellisuuden vertailuperusteet tärkeysjärjestyksessä tarjouksen jättämisen määräaika ja paikka tarjouksilta vaadittava voimassaoloaika muut olennaiset tiedot
Tukikelpoiset kustannukset Hankinnat, erityisohjeet Kynnysrajat ylittävissä hankinnoissa noudatetaan hankintalakia (halvemmissa) Pienhankinnoissakin varmistettava hintojen kohtuullisuus Valtion ja kunnan viranomaisilla omat pienhankintaohjeet Muut toteuttajat: hankinnat 1-2000 €: hintavertailu tai –tiedustelu hankinnat 2001-14999 €: ”kevyt” kirjallinen tarjouskilpailu
Miten pienhankintakilpailutus eroaa hankintalain mukaisesta hankinnasta Tarjouskilpailussa ostajan etu painottuu suhteessa syrjimättömyysnäkökohtaan Hankintaan ryhtymisestä ei tarvitse ilmoittaa etukäteen eikä tarjouskilpailusta tarvitse ilmoittaa julkisten hankintojen nettisivuilla Tarjouspyyntö voidaan toimittaa vain 3-5 ehdokkaalle, mutta muillekin halukkaille on annettava pyydettäessä tarjouksentekomahdollisuus Dokumentointivelvoite koskee myös pienhankintoja!
Tukikelpoiset kustannukset Luontoissuoritukset hankkeelle lahjoitettuja tuotantopanoksia työtä toimintatiloja koneita ja laitteita, jne. ESR –hankkeessa ns. laskennalliset kustannukset (koulutettavien palkka- ja matkakuluja) rahoittaja vahvistaa suoritusten arvot liittyy omarahoitusosuuteen enintään puolet omarahoitusosuudesta Erillinen luontoissuoritusten kirjaus
Tukikelpoiset kustannukset Yleiskustannukset Tarpeelliset, kohtuulliset ja tosiasiallisesti aiheutuneet Ei ”tavanomaisesta” toiminnasta aiheutuneita Laskenta- l. kohdennusperusteet esitettävä Vahvistetun kustannusarvion mukaisia Jos EU muuttaa säädöksiään, yleiskustan-nusten esittäminen laskennallisena lisänä saattaa toteutua (?!?)
Tukikelpoiset kustannukset Käytettyjen laitteiden hankinta Kustannusten kohtuullisuus: tarjouksia pyydettävä Tukikelpoisuuden ehtona, ettei tukea aikaisempiin hankintoihin 5 vuoden aikana Laitteen tulee olla hankkeelle tarpeellinen Todistus myyjältä Tuella hankitun laitteen myynnistä seuraamus myös myyjälle
Takaisin saatavissa oleva (vähennyskelpoinen) alv on tukikelvoton Tukikelpoiset kustannukset Arvonlisäveron ja rahoituskulujen tukikelpoisuus alv –tulkinnat ovat olleet hankalia, verottajan ohjeet yksittäistapauksissa ovat vaihdelleet Takaisin saatavissa oleva (vähennyskelpoinen) alv on tukikelvoton Lopullisiksi jäävät alv:t ovat tukikelpoisia Rahoituskulut eivät ole tukikelpoisia
Tukikelpoiset kustannukset Edustusmenot Suomessa edustuskustannuksia hyväksytty niukasti hyväksymiskriteerejä ei ole annettu rahoittajilla omia käytäntöjä viime aikoina sallivampi linja (?)
Neuvosto muuttaa tuloja koskevan artiklan (55); muutos Korvataan asetuksen (EY) N:o 1083/2006 55 artiklan 5 kohta seuraavasti: "5. Tämän artiklan 1–4 kohtaa sovelletaan ainoastaan sellaisiin EAKR:n tai koheesiorahaston osarahoittamiin toimiin, joiden kokonaiskustannukset ovat enemmän kuin 1 000 000 euroa.” 2 artikla Tämä asetus tulee voimaan sitä päivää seuraavana päivänä, jona se julkaistaan Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Sitä sovelletaan 1 päivästä elokuuta 2006 kaikkiin rakennerahastoista tai koheesiorahastosta ohjelmakaudella 2007–2013 tukea saaviin toimiin. Tämä asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa.
Tulojen ja yksityisrahoituksen ero Rahoitukseksi (avustuksiksi) voidaan hyväksyä vain vastikkeettomia maksuja Tuloja voi kertyä myynnistä, vuokraamisesta, palveluista, yms. maksuista Tulot vähennetään hyväksytyistä kustannuksista ennen avustusten määrän laskemista Hankkeiden päättymisen jälkeisetkin tulot vähennetään pääsäännön mukaan alkavalla ohjelmakaudella ESR –hankkeen koulutusmaksut ovat tukirahoitusta