Bioinformatiikan verkkokurssit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristön analyysi
Advertisements

Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
VOA-oppimispäiväkirja
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
Minä oppijana 1 ov..
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Solusimulaattorit S Laskennallinen systeemibiologia Sebastian Köhler.
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
VAIHTOEHTOINEN SILMUKOINTI
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Graafialgoritmit laskennal- lisessa systeemibiologiassa Graph Algorithms in Computational Systems Biology Työn valvoja ja ohjaaja: Prof. Patric Östergård,
Viestintäsuunnitelma
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Geenit.
Pilaantuneen maan biologinen puhdistaminen kasvi-mikrobi tekniikalla –
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Kurssivalinnat ykkösille
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
Juha Knuuttila Bioinformatiikka TF00AA
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Klubin strategia työkalu KST
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Tutkielman teko-ohjeet
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kierros 4 - OLO Web.
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
11. Perinnöllisyys ja ympäristö
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Esityksen transkriptio:

Bioinformatiikan verkkokurssit Bioinformatics in Functional Genomics Martti Tolvanen IMT/Bioinformatiikka Tampereen yliopisto

Perusasiat kurssista laajuus: 4 op, 80 tunnin työ kesto: enintää 12 viikkoa aloitus: oman aikataulun mukaan, paitsi että loma-aikoina ilmoittautuminen on kiinni lomallakin voi opiskella, mutta verkko-opettaja ei ole silloin tukena

Kokonaisten genomien bioinformatiikka (1) vertaileva genomiikka koko genomin analyysit evoluutiotutkimukset systeemin sisältämien komponenttien kokonaisuus funktionaalinen genomiikka = toimintojen päättely datasta ekspressioprofiilit, geenisäätely sekvenssien vertailut, homologiasuhteet geenien muuntelu, muuttuneet fenotyypit

Kokonaisten genomien bioinformatiikka (2) proteomiikka ekspressioproteomiikka = differentiaaliproteomiikka = 2D-PE + MS interaktioiden proteomiikka funktionaalinen proteomiikka = proteiinien toimintaan puuttuminen systemaattisesti tai niiden funktionaalinen inaktivaatio tutkittavassa ympäristössä (solu, kudos) rakenneproteomiikka (usein väärällä nimellä rakennegenomiikka)

FG-kurssimme aiheet Genomit Geenivariaatiot DNA-sirut Proteomiikka

Kurssin aiheet - genomit genomiprojektit genomien annotointi funktioiden ja ortologisten geenien analyysi/ennustus geenien tunnistaminen ja ennustaminen

Kurssin aiheet (3) DNA-sirut Geenivariaatiot mutaatiotietopankit datan käsittely klusterointi tiedonlouhinta

Kurssin aiheet – proteomiikka ekspressioproteomiikka 2D-elektroforeesi massaspektrometria funktionaalinen proteomiikka poistogeeniset eliöt (”knock-outs”) RNA Interference (RNAi) – tulossa (rakenneproteomiikka) interaktioiden proteomiikka metaboliaverkostot

Kurssin toiminta omat painopistealueet pitää valita itse, ja oma aikataulu pitää suunnitella heti kurssin alussa kurssin isot kokonaisuudet (2.-5.) voi lukea missä järjestyksessä tahansa suositus: silmäilkää kaikki osat läpi ennen oman ajankäytön suunnittelua

Kurssin toiminta (2) kaikissa luvuissa on esitetty oppimistavoitteita ja tehtäviä, mutta mitkään niistä eivät ole pakollisia jokaisen opiskelijan omalla vastuulla on löytää sopivaa tekemistä, joko esitetyistä tavoitteista ja tehtävistä tai itse valittuja, kurssiin liittyviä kurssilla työskentely dokumentoidaan oppimispäiväkirjassa

Oppimispäiväkirja pakollinen merkittävä: joka päivä käytetty aika oppimispäiväkirjaan on hyvä merkitä: tiivistelmät tärkeäksi koetuista uusista asioista ja oivalluksista tehtävien ratkaisut ja tekemisprosessin kuvaus artikkelit ja nettiosoitteet joihin on perehtynyt (varsinkin ne joita ei ole kurssimateriaalissa) pakollinen merkittävä: joka päivä käytetty aika

Oppimispäiväkirjan tavoitteet dokumentoi läsnäolon ja ajankäytön kurssilla  kurssin loppuun saaminen järkevässä ajassa syventää omaa oppimista, kun luettu ja tehty käsitellään omaksi tekstiksi  sille on varattava riittävästi aikaa, ehkä jopa puolet kurssilla ”läsnäolosta”

Genomit ja niiden annotointi (1) koko genomi tunnetaan monelta eliöltä tavoite: ”systeeminlaajuinen” ymmärrys eliön biologiasta = ”osaluetteloiden” laatiminen, kaikki mitä eliö tarvitsee toimiakseen

Genomit ja niiden annotointi (2) geenien löytäminen ei ole suoraviivaista ongelmana ennen kaikkea harvinaiset geenituotteet, joita vastaavia mRNA- tai proteiinisekvenssejä ei ole tietopankeissa vaihtoehtoinen silmukointi otettava huomioon (1 geeni -> monta mRNA:ta)

Genomit ja niiden annotointi (3) eri tietopankkien tavoitteena oleviin ja todellisuudessa saavutettuihin annotoinnin tasoihin on syytä tutustua, jos aikoo analysoida niiden tietoja epäjohdonmukaisuuksia, puutteellisuuksia hyvin annotoiduissa tietopankeissa on tarjolla vain murto-osa olemassa olevasta biologisesta tiedosta (kirjallisuuteen verrattuna)

Annotointi: visio sisältö: kaikki tietämys geenituotteen toiminnoista lisätään linkit rakennetietoihin  saavutetaan oivalluksia rakenteen ja toiminnan välisistä suhteista lisätään tieto ekspressiotavoista ja niiden säätelystä  ymmärretään solujen erilaistumista ja muita biologian peruskysymyksiä molekyylitasolla

Johdatus DNA-siruihin valtavat datamäärät tuhansien geenien yhtäaikaisista ekspressiotuloksista mahdoton hahmottaa ihmissilmällä tai -mielellä tarvitaan menetelmiä merkityksellisten tulosten erottamiseksi massasta

DNA-sirujen bioinformatiikka tulosten käsittely: normalisointi ym. aineiston klusterointi samoin käyttäytyvät geenit samantapaiset potilasnäytteet tiedonlouhinta: klusterien merkityksen selvittäminen uusi tieto, esim. yhdessä muuttuvien geenien säätelytekijöiden tunnistus

DNA-sirukoe: tulokset ryhmiteltyinä (klusteroituina)

Johdatus proteomiikkaan kuten transkriptomilla, myös proteomilla koostumus riippuu solutyypistä, kehitysvaiheesta ja olosuhteista nykyiset proteomianalyysit edelleen yrittävät selvittää eri solujen tai kudosten ”perusproteomia” ja muutamien harvojen koeolosuhteiden proteomimuutoksia nykymenetelmät ”näkevät” vain runsaimmat proteiinit

Proteomiikan koemenetelmät useimmiten käytetään 2-ulotteisen proteiinielektroforeesin ja massaspektrometrian yhdistelmiä erittäin työläitä, ei varsinaisia ”high-throughput”-menetelmiä tehokkaammat ”protein array” –menetelmät voivat olla tulevaisuudessa mahdollisia

2-ulotteinen elektroforeesi

Bioinformatiikka proteomiikassa