Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Prosessimetallurgian tutkimusryhmä Eetu-Pekka Heikkinen, Prosessimetallurgian opintosuunta Opintosuuntien informaatiotilaisuus Perjantai
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Tutkija- koulut Opiskelija- rekry- tointi Kandi- daatti Maisteri DI Tohtori opetuksen tiedelähtöisyys: kaikki opettavat – opinnäytetöiden ohjaus rekrytointi.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
W w w. h a m k. f i / a o k k Jatko-opintomahdollisuuksia Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Ohjauspalvelut Tredussa
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Taustaa Keväällä 2011 hankittiin Oraclen OBIEE (Oracle Business Intelligence Enterprise Edition) eli Rapo Tavoitteena on tuottaa tietovarastosta entistä.
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Opettajatuutorit Kandidaattivaiheessa omaopettajat –Opetus- tai tutkimushenkilökuntaa –Toimintakausi 3-vuotinen –Ohjattavia opiskelijoita noin 10 jokaisella omaopettajalla –Toimii pienryhmäohjaajan työparina ensimmäisen syksyn DI-vaiheessa opintosuuntaneuvojat –Auttavat suuntautuneita opiskelijoita HOPSin laadinnassa ja päivittämisessä

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Miksi omaopettajatoimintaa ryhdyttiin kehittämään voimakkaasti 2005? Tutkinnonuudistus ja uudet tavoitteet –Tutkintotavoitteen saavuttaminen Ohjauksen tarpeen tunnustaminen Opintojen keskeytyminen/viivästyminen Opiskelijoiden etenemisen seurannan kehittäminen Systemaattinen ohjaus koko kandidaattivaiheen läpi

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Omaopettajakoulutus Koulutuksesta vastaa pääosin osaston oma opetushenkilöstö Vierailevia luennoitsijoita tarpeen mukaan ja vaihtelun vuoksi Sisältö rakentuu ihmistuntemuksen ja ohjaajana toimimisen ympärille Käytännön tehtävät ja tilanteet Järjestetty jo 6 kertaa –Ensimmäisen kerran jo 2002

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Omaopettajan tehtävät Opiskelijan tukihenkilö –Opiskelijan opintojen ohjaaminen, tukeminen ja motivointi –Opiskelutaitojen kehittäminen –Opiskeluun liittyvät ongelmat Opintosuoritukset HOPS Vuosikurssikokoukset –Opintokertymän seuraaminen –Palautteen kerääminen ja siihen reagointi Kandidaatintyön ohjaus

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Omaopettajan tehtävät Yksilö- ja ryhmätapaamisia tarpeen mukaan Kirjallisia tuotoksia Lukukausittain toistuvat aiheet –Opintosuoritusten seuraaminen (vsk-kokoukset) –HOPS:in päivitys –Kandintyön tilanne –(Opastus kesätöiden hakuun) Omaopettajat kokoontuvat säännöllisesti (vertaistuki)

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Miksi opintosuuntaneuvojat? Tutkinnonuudistus eteni DI-vaiheeseen Osastolle laadittiin uusi malli DI-vaiheen opinnoille (nelikenttämalli) 2008 Malli antaa opiskelijalle aiempaa enemmän valinnanvaraa Valintojen tekeminen vaatii ohjauskapasiteettia Vaatimus HOPS-työskentelyn jatkumiselle ylempäänkin tutkintoon

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Nelikenttämalli DI-vaiheessa Kolmenlaisia moduuleita: –Opintosuuntien moduulit –Syventävät moduulit –Täydentävät moduulit DI-vaiheessa opiskelija suorittaa oman opintosuuntansa moduulin ja halutessaan sitä syventävän moduulin. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa syventävän moduulin tilalla toisen erikoistumiskohteen opintosuunnan moduulin tai valmiiksi koostetun täydentävän moduulin. Opintosuuntien moduulit ovat rinnastettavissa täydentäviin moduuleihin. Kolmannen, täydentävän moduulin opiskelija valitsee joko valmiista täydentävistä moduuleista tai muista opintosuuntien moduuleista tai kokoaa sen ohjatusti Oulun yliopiston vähintään aineopintotasoisista opintojaksoista tai opinnoista muissa yliopistoissa Suomessa tai ulkomailla. Yhteen täydentävään moduuliin sisältyy pakollisena 3 op syventävää työharjoittelua. Opintosuunnan syventävä moduuli 30 op Diplomityö 30 op Opintosuunnan moduuli 30 op Opintoja täydentävä moduuli 30 op

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Opintosuuntaneuvoja… On osastoneuvoston tehtävään nimeämä henkilö Tukee ja ohjaa opiskelijaa DI-vaiheen opintojen koostamisessa ja aikataulutuksessa Seuraa vuosittain opiskelijan HOPSia

OpinTori toukokuuta Saara Luhtaanmäki Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Toiminnan mukanaan tuomia etuja Henkilökunnan verkostoituminen laboratorio- ja koulutusohjelmarajojen yli Opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteistyö Tutkijoiden osallistuminen opetukseen ja opiskelijoiden ohjaukseen Uutta tietoa opiskelijoiden ohjaustarpeesta ja opintoihin liittyvistä ongelmista Toimintaan tyytyväiset opiskelijat

Ohjaus on tärkeä tehtävä Työniloa!