Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KOULUTUSVIENTISTRATEGIA Nykytila ja strategiset linjaukset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Koulutusjärjestelmän perusteet KoVa-koulutus Lippukuntapäivä 2014.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Markkinaselvitys: Ammatillinen koulutus ja opettajankoulutus valituilla kohdemarkkinoilla Brasilia, Indonesia, Intia, Kazakstan, Kiina, Malesia, Saudi-Arabia.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Koulutusviennin nykytila Jaana Palojärvi, OKM. Oppimisala Suomessa (TEKES 2015) Vientiä tekee vain muutama liikevaihdoltaan keskisuuri tai suuri yritys.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutusvienti käyntiin
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ohjelmajohtaja, KTT Lauri Tuomi Opetushallitus, Education Finland
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki

Ammatillinen koulutus ja koulutusvienti Hyvät lähtökohdat: ammatillisen koulutus korkeatasoista ja hyvin toimivaa; vahvuutena oppilaitosmuotoisen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhdistäminen ja vahva työelämäyhteistyö. Nykytilanne (kaikille?) epäselvä: paljon yksittäisiä toimijoita – onko todellista vientiä vai ”innokkaiden puuhastelua”? Halutaanko vientiä vai koulutuksen kehittämistä? Tarvitaan vahvemmat hartiat - > yhteisesti rakennettuja tuotteita, joita voidaan tarjota erilaisille asiakkaille – tarvitaanko yhteistä ”vientikonsortiota” ? Koulutusviennin säätely lapsenkengissä eli mitä voidaan myydä? Mitä asiakkaat haluavat ostaa? Onko meillä ”oikeita” vientituotteita?

Hankkeen tavoite: Eväitä viennin esteiden poistamiseen ja näkemystä edistämistoimista Mitä voidaan/halutaan viedä? –tutkintoja: aikuisille/nuorille; kokonaisia tutkintoja, tutkinnon osia –koulutuksen kehittämispalveluita: koulutusjärjestelmän/oppilaitoksen tasolla, oppimisympäristöjen kehittäminen –lisä- ja täydennyskoulutusta –opettajankoulutusta, oppilaitoksen johtamiskoulutusta –Suomessa/ulkomailla? Yhdessä muiden maiden kanssa? –kehitysyhteistyö osana koulutusvientiä –osana kansainvälisiä organisaatioita –yhteistyössä suomalaisten/ulkomaalaisten yritysten kanssa Mitä lainsäädännöllisiä/koulutuspoliittisia esteitä vientiin sisältyy? Miten vientiosaamista voitaisiin kehittää? Miten muodostetaan toimivaa yhteistyötä viennin mahdollistamiseksi? Miten varmistetaan viennin riittävä rahoituspohja?

Muuta huomioitavaa Koulutusvienti on aina maksullista palvelutoimintaa/yritystoimintaa -> ei voida toteuttaa valtionosuusrahoituksella tai valtionavustuksilla esim. hankerahat). Koulutuksen järjestäjän toiminnassa kaikki vientiin liittyvät kustannukset on katettava toiminnan tuotoilla – edellyttää siis huolellista kirjanpitoa ja rahoituksen varmistamista.