AIKUINEN OPPIJA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Advertisements

Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
OHJAAMINEN.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TULEVAISUUDEN TYÖMARKKINAT.  Työmarkkinoiden kehityssuuntia on vaikea ennustaa. Eri tahot kuitenkin laativat raportteja ja ennusteita mm. työllisyyden.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Suomalaisten työuraan liittyvät mielipiteet keväällä 2015 Keva ja Tela Lisätietoja: Pauli Forma, , pauli.forma(at)keva.fi Suvi-Anne Siimes,
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
Terveyden määritelmät
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
oppisopimuskoulutuksena
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
9. Oppimisen psykologinen perusta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

AIKUINEN OPPIJA

Oletko opiskellut... Ammattikorkeakoulu Avoin yliopisto Ammattikoulu Aikuiskoulutuskeskus Työvoimakoulutus Ammatillinen erikoisoppilaitos Oppisopimuskoulutus Näyttötutkinto Neuvontajärjestö Avoin yliopisto Kesäyliopisto Kansanopisto Kansalaisopisto Opintokeskus Henkilöstökoulutus

Jatkuva oppiminen on välttämätöntä, koska.. Työmarkkinat muuttuvat rajusti, tarvitaan kykyä hypätä jatkuvasti uudenlaisiin tehtäviin Keski-ikä kohoaa, yhä vanhempia tarvitaan työssä Tarvitaan enemmän osaamista, peruskoulutuksen vaatimustaso nousee Tieto uusiutuu yhä nopeammin Työn luonne muuttuu, tarvitaan uusia taitoja ja uudenlaista osaamista Työsuhteet muuttuvat, vastuu osaamisesta on jokaisella itsellään

”On väärin tutkia aikuisuutta malleilla, jotka ovat lapsuuskeskeisiä ”On väärin tutkia aikuisuutta malleilla, jotka ovat lapsuuskeskeisiä. Aikuisuudella on oma erityinen laatunsa, jota täytyy tutkia omana kokonaisuutenaan eikä vain lapsuuden jatkeena.” -Daniel Levinson

Eri-ikäiset oppijat Lapset ja nuoret Aikuiset ja vanhukset Vähäinen elämän- ja työkokemus Elämäntilanne Oppivelvollisu us Identiteetin etsiminen Päätoiminen opiskelu Samanikäisillä sama tietotaso Aikuiset ja vanhukset Laajempi elämän- ja työkokemus Töiden, perheen, vapaa-ajan ja opiskelun yhteensovittaminen Ammatti-identiteetti Erilaiset motivaationlähteet Erilaiset oppimisvalmiudet (fyysinen suorituskyky, erilaiset tietoperustat)

Aikuinen oppijana Laaja kokemusvarasto Itseohjautuvuus Omaehtoisuus Aiemmat kokemukset voivat edistää tai hankaloittaa uuden oppimista Itseohjautuvuus Kyky ohjata omaa toimintaa ja oppimista Vastuu toiminnasta Kriittinen ajattelu Omaehtoisuus Halu oppia ja kehittyä Tavoitteena tieto ja taito

Motivaatio Sisäinen kiinnostus, halu kehittyä, oppimisen ilo Ulkoinen motivaatio tulee ulkopuoliselta taholta (tutkinto, palkankorotus..) Motivaatioon voi vaikuttaa aiempi koulutustausta Sukupuolten välillä on eroja

Opetusmenetelmät HOPS Omakohtaisten kokemusten hyödyntäminen Aikataulutus Oman oppimisen ja opiskelun arviointi Omakohtaisten kokemusten hyödyntäminen Tiedon jakaminen opettajan ja opiskelutovereiden kesken Ennakkoluulojen murtaminen Kriittisyys Ravisteleva oppimiskokemus Erilaisten taustojen huomiointi Ikä Työ- ja opiskelutausta

Opetusmenetelmät Oppiminen on tehokasta, kun se herättää kysymyksiä ja oppija kokee sen haasteelliseksi

Haasteet Elinikäisen oppimisen korostuminen? Tulevaisuus? Miten aikuiskasvatuksen kenttä tulee muuttumaan, kun suuret ikäluokat tulevat eläkeikään? Identiteettiä etsitään vielä aikuisiällä, kun työsuhteet lyhenevät, kiire lisääntyy ja moniosaaminen korostuu Miten työssäoppimista voisi kehittää?