Ideaali luokkahuone Ressussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Toimintaohjeet opelle
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Kelpo-hanke Amisto
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Tasa-arvosuunnitelma
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ideaali luokkahuone Ressussa IB-ohjelmat asettavat erityisiä vaatimuksia oppimisympäristölle. Keskeistä on joustava, monenlaisia työskentelytapoja mahdollistava luokkatila. Ennakkosuunnittelu ja arviointi ovat osa tutkivan lähestymistavan mukaista oppimisympäristöä. Eri oppiaineilla on niille ominaisia, erityisiä tarpeita oppimisympäristön suhteen. Luokkatilan tulee itsessään houkutella käyttämään tutkivaa lähestymistapaa. Ressun peruskoulu Kati Heiskanen, Niko Lewman, Juha Säämänen

Oppimisympäristökuvaaja Fyysinen ympäristö, kaikki eri tilat Työkalut, tietolähteet jne. Pedagogiset menetelmät Toimijat Opittavat ajattelutaidot Oppija Oppiainerajat ylittävät opiskelutaidot Koulu, kodit, lähiympäristön yhteistyökumppanit, asiantuntijat Tutkiva, ilmiökeskeinen lähestymistapa Kalustus, käsikirjasto, dokumenttikamerat, datatykit, TVT (mm. kannettavat), kirjasto (+luokkakohtainen), älytaulu Perinteinen, frontaaliopetukseen suunniteltu opetustila, isot käytävät

Oppimistoiminnan kuvaus 1: Tarve Ohjelmissa (PYP ja MYP) painottuu temaattinen ja useita oppiaineita ja niiden näkökulmia yhdistävä oppiminen Luokissa on monentyyppistä toimintaa samanaikaisesti ja oppimisessa käytetään monenlaisia materiaaleja Tutkiva lähestymistapa ohjaa toimintaa luokassa Nykyiset luokkatilat ja niiden varustus ei tue näitä tarpeita kovinkaan hyvin, toisinaan se jopa haittaa oppimista Tämänhetkinen tila ei toimi parhaalla tavalla

Oppimistoiminnan kuvaus 2: Tutkivan oppimisen sykli Tuning in – virittäydyn Finding out – otan selvään Sorting out – järjestän Going further – syvennän Making conclusions – teen johtopäätöksiä Taking action – toimin oppimani mukaan => Reflecting on Personal Understandings – ymmärrän, opin, reflektoin [Kuvateksti tähän tarvittaessa]

Oppimistoiminnan kuvaus 3: Tarpeen kartoitus Kehittämistarpeita on kartoitettu opettajille suunnitellulla kyselyllä. Tulosten analysoinnin perusteella määritellään keskeiset kehittämiskohteet jatkotyöskentelyä varten.

Oppimistoiminnan kuvaus 4: Toimenpiteitä määritellään keskeiset kehittämiskohteet jatkotyöskentelyä varten. Oppilaskunta selvittää kehittämistarpeita ja -ideoita oppilaiden osalta. Pyritään löytämään ne konkreettiset tekijät, jotka tukevat tai haittaavat tavoitteen mukaista oppimista. Eri oppilailla on erilaisia tehtäviä saman oppitunnin aikana

Oppimistoiminnan kuvaus 4: Toimenpiteitä Tehdään ohjeita ja malleja: Mitä ja millaisia materiaaleja, välineitä ja kalusteita hankitaan (priorisointilista) Miten luokkatila kannattaa järjestää Koulutetaan ja opetellaan käyttämään jo olemassa olevaa laitteistoa ja materiaaleja tavoitteen suuntaisella tavalla, kehitetään myös käyttökulttuuria Suunnittelua kehitetään: ajankäyttöä selkeytetään jne.

Oppimistoiminnan kuvaus 4: Mallitila [Kuvateksti tähän tarvittaessa]