Luottolaitosten sääntely ja valvonta kansainvälisessä ympäristössä: Missä pahimmat ”vuotokohdat” kriisin perusteella? EUROOPAN RAHOITUSALUE JA GLOBAALIT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
Viranomaisten rooli pankkikriisien estämisessä ja ratkaisemisessa Heikki Koskenkylä Valtiot. tri Linse Consulting Oy Seminaari ”1990-luvun pankkikriisin.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 2/2012 – Rahoitusjärjestelmän vakaus 2012 Johtokunnan varapuheenjohtaja Pentti Hakkarainen.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Rahoitusmarkkinoiden myllerrys ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Maanpuolustuskurssiyhdistys ry:n syyskokous.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssikriisi, Eurooppa ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Jyväskylä
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Finanssivalvonta | Finansinspektionen | Financial Supervisory Authority ■■ Kuinka pitkälle jo suunnitellut sääntelymuutokset riittävät? Jukka Vesala, apulaisjohtaja.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssiala uuteen sääntely-ympäristöön Osuuspankkien ylimmän johdon strategiapäivät Pentti Hakkarainen.
Tutkimuksen otsikko: Ohuet pääomat, paksut hännät ja pankkikriisi
Luottoriskit Esitys 14 Tero Jokinen
1 90-luvun talous- ja pankkiriisi pankinjohtajan silmin 1990-luvun pankkikriisin taloudelliset vaikutukset Markku Pohjola.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Yritysasiakkaan luottoluokittelu rahoituksen näkökulmasta
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen talous ja rahoitusmarkkinat: näkymät ja haasteet Osuuspankkiviikon pääjuhla Pääjohtaja.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Puutavaran laillisuus Kommentti asian monimutkaisuudesta M
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2011 Rahapolitiikka ja kansainvälinen talous Pääjohtaja Erkki Liikanen
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Vahingonkorvaus arvopaperimarkkinoilla
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansainvälinen talouskriisi ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Pääomasijoituspäivä Pörssisali,
Johtamiskorkeakoulu Tay
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Tiedonantovelvollisuus Ajankohtaisia havaintoja Ratan valvonta käytännössä Kehittämishankkeet.
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Julkisyhteisön laskentatoimen toiminnan ja talouden käsitteitä
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Osuuspankkien menestys eurooppalaisessa talouskriisissä Panu Kalmi Vaasan yliopisto OP-Pohjola-ryhmän tutkimussäätiön teemapäivä
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssikriisin viisi vaihetta Finanssikriisi ja yrityksen johtaminen –ajankohtaisseminaari yritysten ylimmälle.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Euro & talous –lehti (4/2007) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2007) Tiedotustilaisuus
Rahoitusinnovaatiot ja riskienhallinta: miten rajoittaa eskaloituvia riskejä? Vesa Puttonen
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Ops seminaari Askola.
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
”Rahoitusjärjestelmän tulevaisuus: miksi kriisejä on ja miten niiden kanssa voidaan elää?” Eduskunnan talousvaliokunta Professori Vesa Kanniainen.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA. Taloushallinnon rooli yritystoiminnassa YRITYSTOIMINNAN PÄÄMÄÄRÄ ON omistajiensa hyvinvoinnin lisääminen kasvattamalla.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Riskien mittaaminen energiamarkkinoilla
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Vaaran alainen Raha-arvo (VaR) arvopaperisijoitusten hallinnassa
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
Rahoitusoikeus, luento 2
Sisäinen laskentatoimi
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
Rahoitusoikeus, luento 1
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Luottolaitosten sääntely ja valvonta kansainvälisessä ympäristössä: Missä pahimmat ”vuotokohdat” kriisin perusteella? EUROOPAN RAHOITUSALUE JA GLOBAALIT RAHOITUSMARKKINAT KATTI – HSE SEMINAARI Jukka Vesala Finanssivalvonta

Rahoitussektorin sääntelyn tavoitteet Talousteoriasta – sääntelyä tarvitaan, jos:  Kansalaisille on vaikea hankkia riittävää tuoteinformaatiota ja virheellisten päätösten kustannukset voivat olla suuria.  Yritysten toiminnan ulkoisvaikutukset (externalities) voivat olla merkittäviä.  Yrityksillä on mahdollisuus määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön. Edellisen perusteella lähinnä pankit ovat olleet erityisen vakavaraisuussääntelyn ja -valvonnan kohteena; tavoitteena:  Edistää tallettajien suojaa (tallettajille informaation hankinta pankin turvallisuudesta vaikeaa).  Ylläpitää rahoitusjärjestelmän vakautta ja luottamusta sen toimintaan (pankkien konkurssit voivat vaarantaa keskeiset rahoitusmarkkinatoiminnot: luotonannon ja maksujen välityksen) Finanssivalvonta2

1. ”Vuotokohta”: Sääntelyn ulkopuolisten toimijoiden aiheuttamat riskit Hedge rahastot: Merkittävä rooli sijoitusvarallisuuden hoidossa, arvopaperimarkkinakaupassa ja strukturoiduissa tuotteissa. SPV, SIV tms.: Merkittävä rooli arvopaperistamisissa tms. järjestelyissä. Sääntelyn ulkopuolisten toimijoiden erityispiirteet:  Suuri riippuvuus ulkoisesta rahoituksesta (pankit).  Korkea velkavivun käyttö.  Voimakas maturiteettitransformaatio. Aiheuttaneet merkittäviä riskejä rahoittajapankeille, mutta aiheuttaneet myös itsellään systeemiriskiä:  Koko sektorin yhteinen suuri velkaantuneisuus johtanut samanaikaiseen omaisuuserien pakkomyynteihin rahoituksen ehtyessä ja margin call-vaatimusten kasvaessa.  Sääntelyn laajuus tulee arvioida uudelleen; pankit eivät ole yksinään systeemiriskien lähteenä Finanssivalvonta3

1. ”Vuotokohta”: Sääntelyn ulkopuolisten toimijoiden aiheuttamat riskit Sääntelyn vaihtoehdot: 1. Tuotteiden ja toiminnan läpinäkyvyysvaatimukset sijoittajille ja viranomaisille – aina sijoituspalveluissa, myös silloin kun pelkästään institutionaalisia sijoittajia. 2. Välillinen sääntely rahoittajapankkien kautta (riskienhallinta, pääomavaatimukset) – kun merkittäviä riskejä säännellyille toimijoille (pankit, vakuutusyhtiöt). 3. Pankkisääntelyn tyyppinen vakavaraisuussääntely – kun toimijat itsellään vaikuttavat rahoitusmarkkinoiden vakauteen.  Sääntelyn ja valvonnan laajentaminen pankkisektorin ulkopuolelle tarpeen; sen mitoitus keskeinen haaste.  Nykyisin sääntelyn ja valvonnan ulkopuolella kaikkia eri tyyppejä; myös 3. lähestymistapaa tarvittaisiin Finanssivalvonta4

2. ”Vuotokohta”: Pankkien oman riskienhallinnan pettäminen Ylimmällä johdolla ei tietoa koko konsernin riskeistä eikä selvää valintaa ”riskinottohalukkuudesta”. Toimintoja johdettiin erillisten tulosyksiköiden lähtökohdasta; ei koko konsernin taseen ja sen riskien näkökulmasta. Riskejä aliarvioitiin mm. instrumenttien monimutkaisuuden ja liiallisen luottamuksen malleihin vuoksi. Riskienhallintaa ei kehitetty tuoteinnovaatioiden tahdissa. Palkkausjärjestelmät suosivat liiallista lyhyen tähtäyksen riskinottoa.  Vastuuta riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan järjestämisestä ei voi siirtää pois pankeilta itseltään.  Mikä tulisi olla sääntelyn / valvonnan rooli? Finanssivalvonta5

2. ”Vuotokohta”: Pankkien oman riskienhallinnan pettäminen Sääntelyllä paalutettava keskeiset hyvän riskien hallinnan ja sisäisen valvonnan periaatteet, joiden toteutumista valvottava aiempaa tiiviimmin:  Vahvat ja riippumattomat toiminnot, joilla riittävä status ja resurssit: mm. raportointi, riskinhallinnan mallien validointi, limiittien ja riskistrategian valvonta, sisäinen tarkastus ja compliance-toiminto.  Palkkausjärjestelmät perustuvat pitkäaikaiseen onnistumiseen ja ottavat huomioon riskit (esim. bonusten rahastointi?).  Kaikki olennaiset riskit huomioitava ja luotava niiden kattamiseksi riittävät taloudelliset puskurit.  Vaatii sääntelyn tarkistamista ja ennen muuta valvontaa.  Valvojan rooli ei saa kuitenkaan mennä johdon tontille: Valvoja ei voi esim. ottaa kantaa riskienhallinnan yksityiskohtaisiin valintoihin eikä suunnitella kannustinjärjestelmiä.  Katastrofeja tulee aina, mutta hyvällä, ennakoivalla riskienhallinnalla (ja sen valvonnalla) voidaan lieventää niiden vaikutuksia Finanssivalvonta6

3. ”Vuotokohta”: Liiallinen luottamus malleihin Kaikki mallit ”lakaisevat roskia maton alle” ja ovat puutteellisia kuvauksia todellisuudesta; tulokset riippuvat tehdyistä oletuksista. Kaikki mallit ovat väärässä: Kysymys on kuinka väärässä ja miten hyödyllisiä mallit silti ovat. Mallien oletukset ja tulokset pitää aina haastaa ja käyttää tervettä järkeä.  Tästä huolimatta, mallit ovat hyödyllisiä ymmärtämään monimutkaisia riskejä Finanssivalvonta7

3. ”Vuotokohta”: Liiallinen luottamus malleihin Mallit saivat ennen kriisiä liian merkittävän roolin (pankkien riskienhallinta ja vakavaraisuuslaskenta, reittaukset). Merkittävimmät puutteet:  Historiadatan määräävä rooli.  Normaalisuusoletus: suuret riskit ennustettua todennäköisempiä (”fat tails”).  Oletus markkinalikviditeetin säilyvyydestä.  Liiallinen luottamus VaR-malleihin.  Riskien aggregoinnin puutteet.  Korrelaatioiden väärinarvioinnit.  Puutteellisten oletusten mahdollisuus korjattava korostamalla malleista riippumattoman riskienhallinnan merkitystä (stressitestit).  Huomioidaan markkinoiden epätäydellisyydet (mm. likviditeetin puute).  Basel II –kehikossa vähennettävä malliperusteisten pääomapuskureiden yksinomaista merkitystä ja korostettava myös arvionvaraisia ”vastasyklisiä” puskureita sekä systeemiriskejä.  Kehitetään koko liiketoiminnan kattavaa mallinnusta Finanssivalvonta8

4. ”Vuotokohta”: Finanssituotteiden äärimmäinen monimutkaisuus Erityisesti luottoriskiä paketoivat ja pilkkovat instrumentit (CDO, CDO 2 …). Kompleksisuus johti tuotteiden riskien läpinäkyvyyden vähentymiseen sekä systeemiriskien hämärtymiseen: Rahoitusalan yritysten väliset riippuvuudet ja riskien sijainti hämärtyivät. Ongelmaa lisäsi tuotteiden OTC-luonne.  Pörssikaupan vaatimus ja keskusvastapuolten käyttö parantaisi tilannetta. Samoin tarvitaan lisää tietojen julkistamisvaatimuksia.  Ongelma: Kriisin hoito julkisin varoin (erityisesti pankkien velkojien suojaaminen) pahentanut moral hazard-ongelmaa ja voinut johtaa tehokkaan markkinakurin edellytysten heikkenemiseen.  Riskien siirtäminen ei saa johtaa riskienhallinnan heikkenemiseen (esim. originaattoreiden riittävät kannustimet) Finanssivalvonta9

5. ”Vuotokohta”: Pankkien taserakenteen riskejä ei huomioitu riittävästi Sääntelyssä ja valvonnassa painotettiin riskiperusteisen vakavaraisuuskehikon (Basel II) käyttöönottoa. Likviditeettiriskit, jälleenrahoitusriskit ja pankkien oma velkavivun käyttö jäivät vähemmälle huomiolle.  Likviditeettiriskien sääntelyä ja valvontaa kehitettävä: Esim. vapaasti käytettävissä olevalle likviditeettireserville vaadittu tavoitetaso ja huomio rahoitusrakenteen riskeihin.  Riskiperusteinen vakavaraisuuslaskenta perustaltaan oikea (vrt. Basel I), mutta lisäksi on hyvä tarkastella myös yksinkertaisia mm. pankkien velkaantuneisuuden mittareita.  Lisäksi tarkkaan kohdennettua lisäsääntelyä (mm. luottolimiitit, arvopaperistamisen sääntely, Pilari 1 laskenta ”through-the-cycle” eikä ”point-in-time”).  Tarvittaessa valvojan valtuuksien aktiivinen käyttö riittävien tappiopuskureiden muodostamiseksi noususuhdanteessa Finanssivalvonta10

6. ”Vuotokohta”: Valvonnassa ja kriisinhallinnassa painottunut kotivaltion näkökulma Markkinat ja rahoitusalan yritykset kansainvälistyneet, finanssikriisi globaali. Kriisi osoittanut EU:n kotivaltio valvonnan -periaatteen ongelmallisuuden; etenkin sivukonttorirakenteen pulmat. Tarvitaan pidemmän aikavälin visio:  Keskitetty suurten ylikansallisten konsernien valvonta Euroopassa yhdistettynä paikalliseen valvontaan.  Hätärahoitus ja pankkituki: Ainakin etukäteen sovitut periaatteet. Rahoitusjärjestelmän vakausriskien arviointi ennakolta sekä niiden ja huomiointi talouspolitiikassa: Valvojien ja keskuspankkien riskien seurannan ja yhteistyön tiivistäminen eurooppalaisella ja globaalilla tasolla. Selkeät vastuut ja valtuudet globaalien normi määrittämisessä. Valvojien globaali yhteistyö.  Miten tästä eteenpäin: K omission työryhmän (De Larosiere) ehdotuksia alettu käsitellä. Päätöksiä odotetaan kesällä.  Tulossa myös varsin runsaasti uutta sääntelyä EU:n ja globaalilla tasolla Finanssivalvonta11

Lopuksi : Yleisiä opetuksia valvonnalle Liian hyviin tuottoihin ja tuloksiin syytä suhtautua epäilevästi. Whistle blowing: ”Oikeiden” asioiden tunnistaminen markkinasignaaleista (vrt. Madoff-case). Asioiden kriittinen todentaminen valvontatoiminnassa (tarkastustoiminta): mm. riskienhallinnan toimivuus sekä olemassa olevan sääntelyn implementointi. Valvojalla oltava jatkuvasti ajantasaiset tiedot merkittävistä riskeistä. ”Light touch”-valvonta ei toiminut. Vaikeinta kyetä haastamaan vallitseva ”markkinaviisaus” Finanssivalvonta12