Kielitaito on kilpailuetu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hallintotieteiden työmarkkinasarja
Advertisements

N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Tulevaisuuden työ tapahtuu verkostoissa
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Tulevaisuuden työtaidot – näillä pärjää? Jarmo Matala-aho
Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeet
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Buenos días, señor/señora…!
Tavoitteena monipuolinen kielitaito
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! Kouvola.
Oulun aikuislukio 2014.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
KORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE
Perusopetuksen ryhmäkoko
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Tulevaisuuden osaamistarpeet verkostomaisesti toimivassa taloudessa:
Kielenopetus eri asteilla
FUAS Kielet ja viestintä
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kiinan kieltä lukioissa
TÖISSÄ FINANSSIALALLA
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Welcome to Könönpelto School
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ruotsin kielen merkitys Suomessa Ohjelmakoordinaattori Mikael Hiltunen Siirry Prezi-esitykseen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
MIKSI LUKIOON???.
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Ruotsin kielen merkitys Suomessa
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Etelä-Hervannan koulu
MIKSI LUKIOON???.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Buenos días, señor/señora…!
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kielitaito on kilpailuetu 25.11.2014 Satu Ågren

Esityksen teemat Työelämän kielitaitotarpeet Kielten opiskelu perusopetuksessa ja lukiossa Kielitaitoa vahvistettava monipuolisin keinoin 25.11.2014

Mitä pitäisi osata tai oppia? Lähde: Oivallus 2. väliraportti, EK 2010 25.11.2014

Moniosaajuus syntyy ryhmissä Työn tekemisen uudet tavat Moniosaajuus syntyy ryhmissä Työ irtautuu rutiineista ja työtehtävien vaihtelevuus kasvaa Abstraktiotaso kasvaa. Työn tarkat nuotit puuttuvat Työn sisällöt ja säännöt täytyy määritellä itse tai muiden kanssa Lopputulosta kohti voi edetä monella tavalla Yhä harvempia töitä tehdään yksin Muutokset heijastuvat myös työn organisointiin ja johtamiseen Lähde: EK:n Oivallus-loppuraportti, 2011 25.11.2014

Jokaisen työntekijän työympäristö ja työtehtävät kansainvälistyvät Suvaitsevaisuus Eri kulttuurien tunteminen Aktiivinen kansainvälisyys Kielitaito Lähde: Tulevaisuusluotain-loppuraportti 2006, EK 25.11.2014

Kielitaitotarpeen kasvun syyt EK:n jäsenyrityksissä 2013 25.11.2014 Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013

Kielitaitotarpeiden kasvu eri tehtävissä ja toimialoilla EK:n jäsenyrityksissä 2013 25.11.2014 Tehtävät, jotka sijoittuvat asiakasrajapinnalle, ollaan tekemisissä asiakkaan kanssa Asiantuntijatehtävät Johtotehtävissä monipuolistuu, englannin rinnalla tarvitaan myös muita vahvoja kieliä Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013

Käytetyimmät kielet EK:n jäsenyrityksissä 2013 Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013 25.11.2014

Minkä kielen osaamistarve on kasvussa lähivuosina EK:n jäsenyrityksissä? Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013 25.11.2014

EK:n jäsenyritysten uudet kielitaitotarpeet lähivuosina Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013 25.11.2014

Perusopetuksen ja lukion kieliopinnot 3.luokka A1 = pitkä vieras kieli, kaikille yhteinen 5. luokka A2 = pitkä vieras kieli, valinnainen 7. luokka B1 = lyhyt vieras kieli, kaikille yhteinen 8. luokka Lukio 91 % valitsee englannin, suomenkielisistä 95 % 15 % opiskelee jotain B2 kieltä (1996: 43 %) 40 % opiskelee 3 kieltä (2000: 49 %) 25 % opiskelee jotain A2 kieltä B2 = lyhyt vieras kieli, valinnainen B3 = valinnainen kieli 14.2.2014 Satu Ågren

Toista pitkää kieltä (A2) opiskelleiden osuudet 5 luokkalaisista 1998-2012, % *)Espanja laskettiin vuoteen 2010 asti ryhmään "muut". Vuodesta 2011 espanjaa seurataan omana kokonaisuutenaan. Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013, Jenni Ruokonen/TH 25.11.2014

Toista lyhyttä vierasta kieltä (B2) opiskelleiden osuudet 8. -9 Toista lyhyttä vierasta kieltä (B2) opiskelleiden osuudet 8.-9.-luokkalaisista 1998-2012, % Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013, Jenni Ruokonen/TH 25.11.2014

Lukion lyhyen kielen ylioppilaskokeeseen ilmoittautuneet 1990-2013, henkilöä Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013, Jenni Ruokonen/TH 25.11.2014

25.11.2014

Kansainvälinen osaaminen on muuttunut ja laajentunut eri reittejä Kansainvälinen osaaminen syntyy kansainvälisen liikkuvuuden lisäksi entistä enemmän myös harrastuksissa, viihteessä ja vuorovaikutuksesta vertaisryhmissä. Uusia kansainvälisiä osaajia on paljon, mutta rekrytoinnissa heidän potentiaaliaan on vielä vaikea tunnistaa. Kansainvälistä osaamista on helppo kartuttaa – lukemalla, viihtymällä, etsimällä – olemalla utelias. Lähde: Piilotettu osaaminen, Demos Helsinki 2013 25.11.2014

Työelämän kriteerit hyvälle kielitaidolle Eri työtehtävissä tarvitaan eritasoista ja erilaista kielitaitoa. Hyvä kielitaito tarkoittaa sitä, että henkilö kykenee ottamaan sujuvasti osaa keskusteluun, ilmaisemaan asioita ymmärrettävästi ja vakuuttavasti sekä rakentamaan luottamusta. Kyse on laajemmasta viestintäosaamisesta, joka käsittää kielitaidon lisäksi kulttuuriosaamisen sekä kyvyn käydä dialogia, argumentoida ja väitellä. 25.11.2014

Kielitaitoa vahvistettava monipuolisin keinoin Vieraan kielen opiskelu aloitetaan mahdollisimman varhain. Hyödynnetään verkostoja, tieto- ja viestintäteknologiaa ja kielikoulutusta tarjoavia palveluntuottajia kielitarjonnan monipuolistamiseksi. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen tarjotaan kielivalintojen tueksi tietoa monipuolisen kielitaidon merkityksestä jatko-opinnoissa ja työelämässä. 25.11.2014

Kieli- ja kulttuuriopinnot tulee nivoa kiinteästi yhteen. Kielten opiskelun mielekkyyden lisäämiseksi käytetään vaihtelevia oppimisen sisältöjä, toimintatapoja ja oppimisympäristöjä. Kielten opetuksessa vahvistetaan entistä enemmän viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Lisätään vieraskielistä opetusta ja eri oppiaineiden välistä yhteistyötä. Kieli- ja kulttuuriopinnot tulee nivoa kiinteästi yhteen. Koulujen kansainvälistyminen on koko kouluyhteisön tehtävä. 25.11.2014

Kiitos!