Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! 2.10.2012 Kouvola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! 2.10.2012 Kouvola."— Esityksen transkriptio:

1 Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! 2.10.2012 Kouvola

2 2 Ei riitä! Osaamistarpeita Kaakkois-Suomessa... Projektiosaaminen Konsultointiosaaminen Joustavuus ja sopeutumiskyky Keskisuuruuden ekonomia – skaalaetujen oikea ymmärtäminen Globaalit verkostot - yhteiset pelisäännöt Kansainvälistyminen, mm. kansainvälisen toimintaketjun hallinta omissa käsissä – brändäys, laatukriteerit, markkinointiviestintä… Valtioiden ja alueiden ymmärtäminen – poliittinen toiminta, regulaatio, päätöksenteko? Venäjä, Kaakkois-Aasia, Intia Kiina, mm. kaupungistumisen vaikutukset Muuttuvan kuluttajan ymmärtäminen, mikä merkitys laadulla ja elämyksellä on? Matkailu ja palvelut Palveluinnovaatiot Miten energia- ja materiaalitehokkuudesta ja muusta ”vihreydestä” saadaan bisnestä ja ansaintaa? Ympäristöideologian sijasta hyötyjen esilletuontia ja käytännön vaikutusten selkeytystä Suomi ympäristörajoitteiden osalta mallimaa – hyödynnetään etulyöntiasemaa viemällä hyviä käytäntöjä sinne mistä ne puuttuvat Metsä ei katoa! Biopohjaiset tuotteet, bioenergia ja –polttoaineet Kuitupakkaaminen ja komposiitit Kemian osaaminen Erotustekniikka Simulointi, mallinnus Materiaalivirrat Virtausteknologia Kumitekniikka Jätevesien puhdistus Myrkyllisten/vaarallisten aineiden käsittely Puhdas ilma Kierrätysjärjestelmät Elintarviketurvallisuus – jäljitettävyys, luomu

3 Kokeiluosaaminen - yksi työelämän kulmakivistä Opittava sietämään myös epäonnistumista Mennään mukavuusalueen ulkopuolelle Ratkaistava myös mitä tapahtuu hankkeille, jotka eivät (heti) onnistu? Ideat hioutuvat innovaatioksi ryhmissä Jatkohaaste: miten ideoista ja innovaatioista liiketoimintaa? Palveluosaaminen Vuorovaikutustaidot erityisesti asiakkaan kanssa Myyntitaidot Tiedon jakamisen menetelmät, mm. sosiaalisen median hyödyntämine n Luovuus, rohkeus, verkostot... kuitenkin! Kuvitus: Rami Niemi Vastuullinen työyhteisössä toimiminen, jaettu johtajuus, urakehitys, vastuukysymykset 3

4 Korkeakoulutus tukee ja edistää yhdessä tekemistä Ota käyttöön kaikki työkalut, myös virtuaaliset Eri toimijat ”sekaisin”: samoissa projekteissa opet, opiskelijat, yritykset... Kuvitus: Rami Niemi Osaamistavoitteiden saavuttamista yhdessä demonstroidaan Korkeakouluopetus ulos luokkahuoneista Opiskelijaryhmiä yrityksiin Mahdollista yksilölliset oppimispolut - monialaisuus entistä joustavammin! Integroi projekteissa oppiminen, niiden johtaminen ja niistä viestiminen Kuvaa konkreettiset osaamistavoitteet Kokeilukulttuurin kehittäminen Verkostojen varmistaminen jo etukäteen Kansainvälisiinkin maisteriohjelmiin harjoittelua Opettajillekin säännöllisesti mahdollisuus päivittää elinkeinoelämätietojaan Selvät pelisäännöt/joustavuus –tasapaino Hyödynnä työelämäpalaute 4 Osaamista uusilla toimintatavoilla

5 Erilaiset kouluttajat (AMK, yliopisto...) yhdistäviä monialaisia yhteishankkeita, tilaajat ja tuottajat kohtaamaan, myös alueiden välistä yhteistyötä! Kuvitus: Rami Niemi Osaamista uusilla toimintatavoilla Näytöt oppimistuloksista – osaamisen realisointi! Elinkeinoelämäyhteys vetovoimatekijäksi entistä parempien opiskelijoiden houkuttelemiseksi Yhteydet myös pk-yrityksiin Alumnien hyödyntäminen Yrittäjyys enemmän esiin vaihtoehdoksi myös yliopistolla: opetus yrityslähtöiseksi ja tavat, millä koko yliopistoyhteisön asenteet yrittäjyysmyönteisiksi 5

6 Ja entä se kielitaito?* Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2009 *) Niiden yritysten osuus, jotka painottavat ko. kielitaitoa rekrytointikriteerinä %- osuus 6

7 Tulevaisuuden kasvavat kielitaitotarpeet * Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2009 *) Niiden yritysten osuus, jotka ennakoivat kielitaitotarpeen kasvavan tulevaisuudessa % 7

8 Vaihtoehtojen lisääminen kielten opiskeluun välttämätöntä Vieraan kielen opiskelu aloitetaan mahdollisimman nuorena. Opetuksen järjestäjällä velvollisuus tarjota alaluokilla 1-6 vähintään kolmea kieltä, joista yksi on toinen kotimainen kieli. Valinnanmahdollisuuksia laajennetaan luopumalla toisen kotimaisen kielen pakollisuudesta. Jokainen oppilas valitsee ainakin kaksi kieltä, joita hän opiskelee perusopetuksessa. Hyödynnetään verkostoja, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä kielikoulutusta tarjoavia palveluntuottajia kielitarjonnan monipuolistamiseksi. Lisätään vieraskielisen opetuksen tarjontaa ja opettajien valmiuksia opettaa vieraalla kielellä. Koulujen kansainvälistyminen on koko kouluyhteisön, ei vain kieltenopetuksen tehtävä. 8


Lataa ppt "Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! 2.10.2012 Kouvola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google