Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Yhteistyössä Pirkanmaalla:
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Työpaikkaohjaajakoulutus
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Näyttötutkintojärjestelmä
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Työpaikkakouluttajan ABC
Mitä opetan ammatillisessa?
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Mitä peruskoulun jälkeen?
MIKSI LUKIOON???.
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Kotitalouden kurssit lukiossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Toisen asteen koulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Liiketalouden perustutkinto
Kone- ja metallialalla
Kahden tutkinnon polku
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Kaksoistutkinto.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa Matematiikka, ammattitaitoa täydentävä tutkinnon osa Matematiikan perusteet 1 ov Ongelmanratkaisu ja geometria 1 ov Tilasto- ja talousmatematiikka 1 ov Talousmatematiikan perusteet 1 ov Liiketalous- ja hallinto opintokokonaisuus Talousmatematiikka 2 ov Vapaasti valittavat ammatilliset opinnot

Miten opetan? Opetusmenetelmä Oppimateriaali Lähiopetus –ensisijainen opetusmuoto Verkkototeutuksen hyödyntäminen vapaavalintaisella kurssilla Työskentely osittain verkkoympäristössä Toisen vuoden opiskelijat Oppimateriaali Oppikirja –hankitaan yksi kirja koko opiskeluajaksi Opintomonisteet oppikirjaa täydentämään Verkkokurssin materiaali Opiskelun tuki –oppimisvaikeudet hyvin tiedossa Erityisopettajan tuki Varikko-toiminta – henkilökohtainen ohjaus Opettajan omat eriyttämistoimet Helpommat ja vaikeammat tehtävät Suullisen kokeen mahdollisuus

Mitä haasteita? Ryhmät heterogeenisia – opetuksen eriyttämisen tarve Lahjakkaat ja heikot opiskelijat Oppimisvaikeuksien huomioiminen ryhmässä opiskeltaessa Rajalliset erityisopetuksen resurssit Asenne – ”en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa” Opiskelijoiden kiinnostuksen kohteet Matematiikka ei ole kovin monen suosikkiaine Opiskelijoiden jaksaminen Harrastukset ja unirytmi Nukkumaan mennään myöhään eikä jakseta nousta aikaisin Opiskelijoiden työssäkäynti Työssä käydään päivisin, kun pitäisi opiskella Jaksaminen koetuksella, kun pitkien koulupäivien jälkeen on vielä työvuoro

Miten arvioin? Jokaisella kurssilla vähintään yksi tentti Arviointiin vaikuttavat: Tuntiaktiivisuus Tehtävien suorittaminen Koetulokset Aiheettomat poissaolot Tarvittaessa henkilökohtainen suullinen tentti Opiskelija ei aina edes tiedä näyttävänsä osaamistaan Koejännitys Vaikeus esittää ratkaisuja kirjallisesti Plussaa: yrittäminen, läsnäolo, tehtävien tekeminen Miinusta: passiivisuus, tehtävät tekemättä, aiheettomia poissaoloja jatkuvasti