Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa Matematiikka, ammattitaitoa täydentävä tutkinnon osa Matematiikan perusteet 1 ov Ongelmanratkaisu ja geometria 1 ov Tilasto- ja talousmatematiikka 1 ov Talousmatematiikan perusteet 1 ov Liiketalous- ja hallinto opintokokonaisuus Talousmatematiikka 2 ov Vapaasti valittavat ammatilliset opinnot
Miten opetan? Opetusmenetelmä Oppimateriaali Lähiopetus –ensisijainen opetusmuoto Verkkototeutuksen hyödyntäminen vapaavalintaisella kurssilla Työskentely osittain verkkoympäristössä Toisen vuoden opiskelijat Oppimateriaali Oppikirja –hankitaan yksi kirja koko opiskeluajaksi Opintomonisteet oppikirjaa täydentämään Verkkokurssin materiaali Opiskelun tuki –oppimisvaikeudet hyvin tiedossa Erityisopettajan tuki Varikko-toiminta – henkilökohtainen ohjaus Opettajan omat eriyttämistoimet Helpommat ja vaikeammat tehtävät Suullisen kokeen mahdollisuus
Mitä haasteita? Ryhmät heterogeenisia – opetuksen eriyttämisen tarve Lahjakkaat ja heikot opiskelijat Oppimisvaikeuksien huomioiminen ryhmässä opiskeltaessa Rajalliset erityisopetuksen resurssit Asenne – ”en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa” Opiskelijoiden kiinnostuksen kohteet Matematiikka ei ole kovin monen suosikkiaine Opiskelijoiden jaksaminen Harrastukset ja unirytmi Nukkumaan mennään myöhään eikä jakseta nousta aikaisin Opiskelijoiden työssäkäynti Työssä käydään päivisin, kun pitäisi opiskella Jaksaminen koetuksella, kun pitkien koulupäivien jälkeen on vielä työvuoro
Miten arvioin? Jokaisella kurssilla vähintään yksi tentti Arviointiin vaikuttavat: Tuntiaktiivisuus Tehtävien suorittaminen Koetulokset Aiheettomat poissaolot Tarvittaessa henkilökohtainen suullinen tentti Opiskelija ei aina edes tiedä näyttävänsä osaamistaan Koejännitys Vaikeus esittää ratkaisuja kirjallisesti Plussaa: yrittäminen, läsnäolo, tehtävien tekeminen Miinusta: passiivisuus, tehtävät tekemättä, aiheettomia poissaoloja jatkuvasti