VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Miten? syksyllä 2016 starttaa uusi opetussuunnitelma Äänekoskellakin laadimme valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita täydentäen paikallisen (kuntakohtainen) opetussuunnitelman
Opetussuunnitelmatyö käynnistyy Äänekosken osalta tänään. Seuraava askel otetaan lauantaina 4.10 Veso- koulutuspäivässä Keskuskoulun ja Koulunmäen tiloissa yhdessä Äänekosken esiopetuksen ja Saarijärven perusopetuksen opettajien kanssa.
Veso 4.10.2014 Aikataulu klo 8-8.50 aamukahvi Keskuskoulun ruokasalissa klo 9-10.30 Ilkka Halavan luento Koulunmäen koulun telinesalissa klo 10.30-10.45 ryhmäjaot ja työskentelytilat Klo 10.45-13.20 Ryhmätyöskentelyä, lounas ja iltapäiväkahvi porrastetusti klo 13.30-15 Marja-Kristiina Lerkkasen luento Koulunmäen telinesalissa
Ryhmäjaot 1. esiopetus – alakoulu -nivel 2. alakoulu 1.-2. luokat 5. alakoulu – yläkoulu -nivel 6. yläkoulu 7.-9.luokat 7. yläkoulu – jatko-opinnot -nivel 8. erityisopetus 9. rehtorit
Ilmoittautuminen 4.10 ryhmiin Ilmoittautuminen aukeaa ma 15.9 http://www.peda.net/veraja/aanekoski/opet uspalvelut/veso14
Miten minä? Mistä löydän OPS.n hengen? Kahvikupista, kalenterin välistä, iPadilta, kynsien alta? Vai keskustellen työkavereiden kanssa, pohtien itsekseni, kuunnellen toisia mielipiteitä ja yhdessä oppien, ehkä jopa keskusteluista nauttien?
Mitä tänään? Opetussuunnitelman perusteluonnoksen ensimmäinen osa, luvut 1-12, on sinulla tänään tutustuttavana. Kaikkea ei tarvitse sisäistää, kaikkea ei ehkä ymmärtääkään.
yhteistoiminnallisesti Jokainen osallistuja kuuluu asiantuntijaryhmään Asiantuntijaryhmässä tutustutaan annettuihin lukuihin etsien vastauksia, keskustellen, väitellenkin
Jokaisella on oma kotiryhmänsä Jokainen asiantuntija tuo kotiryhmäänsä vastauksia, väitteitä, kysymyksiä saaden aikaan keskustelua
Asiantuntijaryhmät Työyhteisö tai koolle kutsuttu väki jaetaan 5.llä. Näistä muodostuu asiantuntijaryhmät, joiden tehtävänä on perehtyä annettuihin lukuihin yhdessä pohtien, lukien, keskustellen. Asiantuntijaryhmät kokoontuvat 45-60 min riippuen siitä, onko käytössä ns. pitkä-YT (2x45min) vai ½ veso
Kotiryhmät Kotiryhmiä muodostuu sen mukaan, paljonko on osallistujia Ryhmien muodostaminen esim. väreillä Kotiryhmissä jokainen asiantuntija esittää oman ryhmänsä huomiot, vastaukset, ihmetykset Aikaa tähän työskentelyyn on 30-45 min
Asiantuntijaryhmät
1. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) PERUSOPETUS YLEISSIVISTYKSEN PERUSTANA (luku 2) PERUSOPETUKSEN TEHTÄVÄ JA TAVOITTEET (luku 3)
Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?
Luvut 2 ja 3 (1. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta oppimiskäsityksestä ja laaja- alaisesta osaamisesta?
2. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) YHTENÄISEN PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURI (luku 4) OPPIMISEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN KOULUTYÖN JÄRJESTÄMISESSÄ (luku 5)
Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?
Luvut 4 ja 5 (2. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta toimintakulttuurista ja yhteistyöstä?
3. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) OPPIMISEN ARVIOINTI (luku 6)
Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?
Luku 6 (3. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta arvioinnista?
4. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (luku 7)
Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?
Luku 7 (4. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta?
5. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) KIELI- JA KULTTUURIRYHMIEN OPETUS (luku 9) KAKSIKIELINEN OPETUS (luku 10) ERITYISEEN MAAILMANKATSOMUKSEEN TAI KASVATUSOPILLISEEN JÄRJESTELMÄÄN PERUSTUVA OPETUS (luku 11) VALINNAISET OPINNOT (luku 12)
Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?
Luvut 9-12 (5. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta valinnaisuudesta?