VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Toimintaohjeet opelle
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
OPS MH/IK
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nova Schola Vantaa.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yhteiseen vanhempainiltaan!
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Teknologian opetuskäyttö
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN

Miten? syksyllä 2016 starttaa uusi opetussuunnitelma Äänekoskellakin laadimme valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita täydentäen paikallisen (kuntakohtainen) opetussuunnitelman

Opetussuunnitelmatyö käynnistyy Äänekosken osalta tänään. Seuraava askel otetaan lauantaina 4.10 Veso- koulutuspäivässä Keskuskoulun ja Koulunmäen tiloissa yhdessä Äänekosken esiopetuksen ja Saarijärven perusopetuksen opettajien kanssa.

Veso 4.10.2014 Aikataulu klo 8-8.50 aamukahvi Keskuskoulun ruokasalissa klo 9-10.30 Ilkka Halavan luento Koulunmäen koulun telinesalissa klo 10.30-10.45 ryhmäjaot ja työskentelytilat Klo 10.45-13.20 Ryhmätyöskentelyä, lounas ja iltapäiväkahvi porrastetusti klo 13.30-15 Marja-Kristiina Lerkkasen luento Koulunmäen telinesalissa

Ryhmäjaot 1. esiopetus – alakoulu -nivel 2. alakoulu 1.-2. luokat 5. alakoulu – yläkoulu -nivel 6. yläkoulu 7.-9.luokat 7. yläkoulu – jatko-opinnot -nivel 8. erityisopetus 9. rehtorit

Ilmoittautuminen 4.10 ryhmiin Ilmoittautuminen aukeaa ma 15.9 http://www.peda.net/veraja/aanekoski/opet uspalvelut/veso14

Miten minä? Mistä löydän OPS.n hengen? Kahvikupista, kalenterin välistä, iPadilta, kynsien alta? Vai keskustellen työkavereiden kanssa, pohtien itsekseni, kuunnellen toisia mielipiteitä ja yhdessä oppien, ehkä jopa keskusteluista nauttien?

Mitä tänään? Opetussuunnitelman perusteluonnoksen ensimmäinen osa, luvut 1-12, on sinulla tänään tutustuttavana. Kaikkea ei tarvitse sisäistää, kaikkea ei ehkä ymmärtääkään.

yhteistoiminnallisesti Jokainen osallistuja kuuluu asiantuntijaryhmään Asiantuntijaryhmässä tutustutaan annettuihin lukuihin etsien vastauksia, keskustellen, väitellenkin

Jokaisella on oma kotiryhmänsä Jokainen asiantuntija tuo kotiryhmäänsä vastauksia, väitteitä, kysymyksiä saaden aikaan keskustelua

Asiantuntijaryhmät Työyhteisö tai koolle kutsuttu väki jaetaan 5.llä. Näistä muodostuu asiantuntijaryhmät, joiden tehtävänä on perehtyä annettuihin lukuihin yhdessä pohtien, lukien, keskustellen. Asiantuntijaryhmät kokoontuvat 45-60 min riippuen siitä, onko käytössä ns. pitkä-YT (2x45min) vai ½ veso

Kotiryhmät Kotiryhmiä muodostuu sen mukaan, paljonko on osallistujia Ryhmien muodostaminen esim. väreillä Kotiryhmissä jokainen asiantuntija esittää oman ryhmänsä huomiot, vastaukset, ihmetykset Aikaa tähän työskentelyyn on 30-45 min

Asiantuntijaryhmät

1. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) PERUSOPETUS YLEISSIVISTYKSEN PERUSTANA (luku 2) PERUSOPETUKSEN TEHTÄVÄ JA TAVOITTEET (luku 3)

Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

Luvut 2 ja 3 (1. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta oppimiskäsityksestä ja laaja- alaisesta osaamisesta?

2. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) YHTENÄISEN PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURI (luku 4) OPPIMISEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN KOULUTYÖN JÄRJESTÄMISESSÄ (luku 5)

Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

Luvut 4 ja 5 (2. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta toimintakulttuurista ja yhteistyöstä?

3. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) OPPIMISEN ARVIOINTI (luku 6)

Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

Luku 6 (3. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta arvioinnista?

4. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (luku 7)

Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

Luku 7 (4. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta?

5. ryhmä PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN MERKITYS JA LAADINTA (luku 1) KIELI- JA KULTTUURIRYHMIEN OPETUS (luku 9) KAKSIKIELINEN OPETUS (luku 10) ERITYISEEN MAAILMANKATSOMUKSEEN TAI KASVATUSOPILLISEEN JÄRJESTELMÄÄN PERUSTUVA OPETUS (luku 11) VALINNAISET OPINNOT (luku 12)

Luku 1 Silmäilkää luku ryhmässänne läpi. MIKÄ HERÄTTI KESKUSTELUA PAIKALLISEN OPETUSSUUNNITELMAN LAADINNASSA?

Luvut 9-12 (5. ryhmä) Miten oppilas hyötyy uuden opetussuunnitelman mukaisesta valinnaisuudesta?