Kasvatustieteen metodologian historia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
7 Terveyden tutkiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun tiedeperustat A
Minkälainen on hyvä gradu?
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Helmikuun uusintatentti
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Empiirinen psykologia
Psykologian peruskurssi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Laadullinen asennetutkimus
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
HENRIK-tietokanta kirjahistoriallisen tutkimuksen apuna Esitys HENRIK-seminaarissa Tuija Laine.
Johdatus kasvatustieteisiin
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
YTT Pertti Jokivuori Kevät luento (Ti )
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Fenomenologia.
SEMINAARISTA YLIOPISTOKSI
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Lukion tuntijakotaulukko 2016
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Eksistentialismi Martin Heidegger.
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Kasvatustieteen metodologian historia Liitoksissa aikakauteen ja tieteen yleiseen historiaan Käsitykset tieteestä, tutkimuksesta, ihmisestä käytettävissä olevat menetelmät esim. tilastolliset menetelmät, neurotiede Käsitys tieteen edistyvyydestä: miten edistyy? Kasautuu aiemman tiedon päälle? Teoriat riippuvaisia yksittäisten tieteentekijöiden näkemyksistä? Muu, mikä? – Porinaa pari minuuttia

Tieteelliset vallankumoukset Thomas Kuhn (1922-1996): kyseen-alaisti kumulatiivisesti edistyvän tieteen. Kuhnin mukaan tiede muuttuu tieteellisten vallankumousten kautta. Vallalla oleva paradigma (= tieteen periaatteiden ja menetelmien kokonaisuus) muuttuu “normaalitieteeksi” ja kun esim. ristiriitaisia tuloksia kerääntyy tarpeeksi, uusi paradigma syrjäyttää vanhan.

Ennen 1800-lukua Kasvatukseen liittyvät kysymykset ratkaistiin käytännön kokemuksella ja filosofisella pohdinnalla, kirjoitukset olivat normatiivisia/spekulatiivisia Sokrates: kyselevä opetus Rousseau: Emile (1762)

Kasvatustiede kehittyy tieteenä Suomessa Turun Akatemia 1640 - Jo 1644 lähtien jotkut väitöskirjat sivusivat kasvatusopillisia kysymyksiä Henrik Gabriel Porthan aloitti 1780-luvulla kasvatusopin johdantoluennot 1807-1820 Turun Akatemian Pedagoginen seminaari: opettajanvalmistusta 1852 ensimmäinen kasvatusopin professuuri Helsingin yliopistoon

Luonnontieteen nousu 1800-luvulla Darwin: Lajien alkuperä (1859) Ihmisten tutkimus linkitettiin fysiikkaan, biologiaan, eläintieteeseen ja maantieteeseen. Empiiriset tutkimusmenetelmät korvaavat filosofisen pohdinnan

Empiirisen otteen tulo kasvatustieteisiin Kokeellinen psykologia 1880-luvulla Wundt, Saksa Ebbinghaus: muistitutkimukset Binet: älykkyysmittaukset Kokeellinen pedagogiikka Thorndike: opetusteorian kokeellinen testaus

Empirismin kukoistus 1900-1930 Tilastolliset teoriat Gaussin käyrä ja muut tilastolliset menetelmät käyttöön Rationalisointi ja ohjeet koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen Psykologista testausta kouluissa

Empirismi Suomessa Suomessa (vaikutteita Saksan vierailuilta): Albert Lilius: 1910-luvun alussa survey-lomakekysely Mikael Soininen: 1910-luvulla älykkyystutkimuksia kansakouluoppilaille J. E. Salomaa: turkulaisen kasvatus- ja opetusopin opetuksen ja tutkimuksen alkuunpanija, älykkyysmittaukset & psykologinen laboratorio Turun yliopistoon 1930-luvulla

Takaisin filosofiaan päin 1940-1950 -luvut Progressiivinen suuntaus: filosofia tieteen tilalle, kokemus kokeiden tilalle Sotien aikana ekonominen kriisi, eri maissa hyvin erilaiset tilanteet Kasvatustieteellinen tutkimus atomistista Kognitiivinen tutkimus alkaa: Piaget, Vygotsky, Luria, Leontief

“Knowledge expansion” 1960-1970 Tietokoneet lisäsivät mahdollisuuksia Rahoitustilanne parani Faktorianalyysi “perusmenetelmänä” Tarve tutkimuksen monialaistamiselle Positivistisen paradigman ja määrällisten menetelmien kritiikki!

1980-luvulta eteenpäin Ymmärrettiin, että ei ole olemassa yleispätevää menetelmää, joka sopii kaikkeen ja antaa aina vastauksen. Laadullisen tutkimusotteen nousu: tutkimuskohteen ymmärrys tärkeää Laadullinen ja määrällinen rinnakkain, mutta ei kuitenkaan täysin ongelmitta. “Paradigmat eivät ymmärrä toisiaan”

Kaksi paradigmaa Empiirinen: Positivismi: kaikki on empiirisesti tutkittavissa ja mitattavissa Humanistinen: Mannermainen idealismi: tieteessä kaksi suuntaa: yleistys ja ymmärrys Fenomenologia (Husserl 1859-1938):kokonaisvaltaisuus, empaattinen ymmärtäminen Kriittinen teoria: ongelman asettamisen taso

Laadullisen ja määrällisen kiista? Triangulaatio Eri tasot: onko laadullisuus/määrällisyys otteessa, aineiston keruussa, aineiston käsittelyssä vai tulkinnassa? Mixed methods (combined designs) on uusin tapa yhdistää, jossa huomioidaan eri tasot Ovatko laadullinen ja määrällinen perustavanlaatuisesti yhteensopimattomia?

Laadullisen ja määrällisen suhde teoriaan Pertti Töttö: Pirullisen positivismin paluu, 2000 Analyysi Empiirinen Teoreettinen Laadullinen Määrällinen ”Kokemusperäinen tutkimus sisältää aina välttämättä jonkin verran teoreettista analyysiä ja teoreettinen argumentaatio on käsitteellisesti eri tason asia kuin empiirinen argumentaatio, joka puolestaan voi olla laadullista tai määrällistä – tai molempia.” (S. 103-104.) ”Puhdasta empiiristä tutkimusta ei ole olemassa, ja siksi ”laadullisella tutkimuksella” on periaatteessa yhtä läheinen tai kaukainen suhde teoriaan kuin ”määrällisellä tutkimuksella”. (S. 104.)

Kirjallisuusvinkkejä Keeves: Educational research, methodology, and measurement: An international handbook (erityisesti s. 9-20.) Kasvatus-lehti 1/1998, Teemana suomalaisen kasvatustieteen historia Kivirauma, J. & Rinne, R. 1997. (toim.) Suomalaisen kasvatustieteen historia - lyhyt oppimäärä Töttö, P. (2000). Pirullisen positivismin paluu. Tampere: Vastapaino.