Osaava työelämäpedagogi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Kulttuurienvälinen viestintä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Esityksen transkriptio:

Osaava työelämäpedagogi - Osaava työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa Osaamiskartta kehittämisen välineenä Kati Korento, Oamk / Amok kati.korento@oamk.fi Erja Kotimäki, Oamk / Amok erja.kotimaki@oamk.fi

Osaava Työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa, 6op Koulutus on tarkoitettu ammatillisen koulutuksen opettajille ja muulle työelämäyhteistyötä tekevälle henkilöstölle sekä työelämänedustajille. Tavoitteena on hyvin käytännönläheisesti syventää tutkivan vertaisoppimisen avulla työelämässä tarvittavaa pedagogista osaamista. Koulutus lisää osallistujien työelämäosaamista, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työpaikkaohjaajien kouluttamisessa, uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä työelämä/oppilaitosyhteistyön koordinoinnissa. Toteutus: Oulu, Helsinki ja Seinäjoki / Vaasa. Koulutuksen sisällöt ja toteutustapa räätälöidään osallistujien aiemman osaamisen ja työyhteisöjen kehittämistarpeiden mukaan. Korento & Kotimäki, 2014

Aikataulut Ajankohta 2014: Koulutus sisältää 5 lähipäivää ja kehittämistehtävän. Helsingin lähipäivät: to 27.2. – pe 28.2.14 To 27.3. – pe 28.3.14 ma 12.5. Oulun lähipäivät: to 13.- pe 14.3.14 ma 14.- ti 15.4.14 to 22.5.14 Syksyn koulutuksen paikka vielä avoin. Korento & Kotimäki, 2014

Asiantuntijaryhmä Työryhmä Mari Räkköläinen, Oph Heljä Hätönen, Educa-Instituutti Oy Kirsti Stenvall, Opetus- ja koulutuspalvelut Stenvall Tmi Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Helena Kämäräinen, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Esko Lähde, ArTop -hanke, AEL Veijo Kykkänen, ArTop -hanke, AEL Eija Huilaja, ArTop -hanke, AEL Mari Kostermaa, ArTop -hanke, AEL

Työelämäpedagogin toimintaympäristö Tarkastellaan osaamista kokonaisuuksina sekä organisaation että yksilön näkökulmista Rakennetaan yhteistä käsitteistöä ja toimintatapoja, jotka olisivat yhteiset ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen ja työelämän toimijoille Osaaminen työpaikoilla, osaaminen oppilaitoksissa Lepola, 2013 Korento & Kotimäki, 2014

Mitä on Työelämä - pedagogiikka ?? Muutoksen hallintataitoja. Työelämässä tarvittavia taitoja. Yhteistyö ja vuorovaikutus. Verkostoituminen. Kyky oppia uutta. Joustavuus, uudistuminen. Oman osaamisen markkinointi, brändäys. Tuottavuuden parantaminen. Ammattipedagogiikkaa laajempi näkökulma. Yhteisön tarkastelu keskiössä. Tarkoittaa tapaa jolla opetus (mahdollisuus oppia) järjestetään. Alun perin tarkoittanut kreikan kielessä lasten ohjaamista tai johtamista. Makrotasolla valtion ja kuntien koulutusjärjestelmäratkaisut. Mesotasolla tapa järjestää opetus ja sen perustelut OPSissa. Mikrotasolla opettajan tapa järjestää opetuksensa ja ratkaisujen taustalla oleva opetusnäkemys. Sen avulla perustellaan koulutuksen tavoitteet, arvot, käytännöt, sekä menetelmävalinnat. Korento & Kotimäki, 2014

Osaamiskartta kehittämisen välineenä Työtehtäväkohtaiset tiedot ja taidot eivät enää riitä – osaamisen ydin muodostuu kyvystä oppia, kehittyä ja kehittää. Korento & Kotimäki, 2014

Tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista Kyky hakea, hyödyntää ja jakaa tietoa Sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot Työparina toiminta ja yhteistyö esimiesten, kollegoiden ja muun työyhteisön kanssa Toiminta erilaisissa, nopeasti vaihtuvissa tiimeissä Kyky ymmärtää ja kuunnella asiakasta ja yhteistyökumppaneita sekä tarjota ratkaisuja Kyky solmia kumppanuuksia eli verkostoitua Toiminta rajattomassa maailmassa erilaisuuden keskellä Monikulttuurisuuden kunnioittaminen ja muilta kulttuureilta oppiminen Markkinointiosaaminen Innovaatio-osaaminen Sosiaalisen median käyttäminen ajattelun ja yhteisen tekemisen välineenä Oppimaan oppiminen Taito tarkastella eli reflektoida omaa toimintaa Liiketoimintaosaaminen Designosaaminen: menetelminä prototyypit, kokeilu ja testaaminen, usein myös talonpoikaisjärki Lähteet: Alasoini, 2010; Baldauf, 2010; EK:n Oivallus-hankkeen 2. väliraportti 2010; EK:n Oivallushankkeen loppuraportti 2011, Halava & Pantzar, 2010; Kekkonen, 2010; Nybergh 2010; Hätönen, 2011. Korento & Kotimäki, 2014

Osaamisen kehittämisen kokonaisuus (Heljä Hätönen, 2011) Korento & Kotimäki, 2014

Korento & Kotimäki, 2014

Korento & Kotimäki, 2014

Korento & Kotimäki, 2014

Työelämä-pedagoginen osaamiskartta Korento & Kotimäki, 2014

Työelämäpedagoginen osaamiskartta Korento & Kotimäki, 2014

1. Työelämäpedagogiikan perusosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

1.1. Työelämäpedagogin työnkuvan hahmottaminen Korento & Kotimäki, 2014

1.2 Oman osaamiseni kehittäminen Korento & Kotimäki, 2014

1.3. Tiedottamis- ja markkinointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

1.4. Vuorovaikutusosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

1.5. Selvitys-, tutkimus- ja innovaatiotoimintaosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

1.6. Sosiaalisen median sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Korento & Kotimäki, 2014

2. Pedagoginen osaaminen Korento & Kotimäki, 2014

2.1. Koulutus-, valmennus- ja ohjausosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

2.2. Kohderyhmäosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

2.3. Oppimisympäristöosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

2.4. Arviointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

2.5. Ennakointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

3. Verkosto- ja yhteistyöosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

3.1. Toiminta verkostoissa Korento & Kotimäki, 2014

3.2. Hankeosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

3.3 Verkostojen johtaminen Korento & Kotimäki, 2014

4. Johtamisosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

4.1. Pedagoginen johtaminen Korento & Kotimäki, 2014

4.2. Organisaation toimintajärjestelmät ja prosessien kehittäminen Korento & Kotimäki, 2014

4.3. Osaamisen johtaminen Korento & Kotimäki, 2014

4.4. Standardit ja määräykset Korento & Kotimäki, 2014

Kiitos!