Yritysyhteistyö ja työanalyysit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa KPAO lehtori Marjut.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
TET =Työelämään tutustuminen
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Suomen Ensiapukoulutus
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Yritysyhteistyö ja työanalyysit 30.8.2012 Hanna Lankinen Projektikoordinaattori Keskuspuiston ammattiopisto hanna.lankinen@keskuspuisto.fi, 040-4822 606 Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Näkökulmia työnantajayhteistyöhön (1) Opiskelijoiden työssäoppimisjaksot Opiskelijoiden työpanos sekä tukea työyhteisölle opiskelijoiden ohjaamiseen Usein toimiva rekrytointiväylä Opettajien työelämäjaksot Työpaikkaohjaajakoulutus + Fresh Up -päivä Opetushallituksen perusteiden mukaisesti, painottaen erityisopiskelijan ohjaamiseen Suuremmalle ryhmälle esim. alakohtaisesti tai työpaikkakohtaisesti Joko koulun tai yrityksen tiloissa Seminaarina tai ns. jalkautuvan mallin mukaan  räätälöinti tarpeen mukaan! Muut koulutukset Esim. monimuotoistuva työelämä, työllistymisen tukimuodot Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Näkökulmia työnantajayhteistyöhön (2) Työantajatapaamiset alakohtaisesti tai kaikille yhteisesti Risteilyt Seminaarit Aamiaistilaisuudet Muut yhteistyömuodot Työnantajien puheenvuorot opiskelijoille, opettajille ja toisille työnantajille Konsultointia työllistymisen tukimuodoista Mahdollisuus osallistua kehittämishankkeisiin ja saada näkyvyyttä sitä kautta Mahdollisuuksien mukaan aputyövoimaa (työssäoppimisjaksot, rekrytointi) Työanalyysit Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Mikä on työanalyysi? Kolmivaiheinen prosessi 1. Työtehtävien määrittäminen (arvioija + työpaikkaohjaaja) tehtävät käydään systemaattisesti läpi (haastattelu, havainnointi, osallistuminen) erotetaan työtehtävistä ns. rutiininomaiset työtehtävät sekä tehtävät, jotka vaativat asiantuntijuutta 2-6 h 2. Arviointiraportin kirjoittaminen (arvioija) työtehtävät listataan ja määritellään tarkemmin noin 4 h 3. Työanalyysin yksityiskohtainen läpikäynti (arvioija + työpaikkaohjaaja) mahdolliset lisäykset ja muokkaukset Kolmivaiheisen prosessin jälkeen arvioija viimeistelee loppuraportin ja lähettää sen asianosaisille. Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Työkokonaisuudet

Työtehtävien lisäksi määritellään… Työn fyysiset, sosiaaliset ja psyykkiset vaatimukset Työaika (vuorotyössä myös tehtävien erot eri työvuoroissa) Työtahti Tauotus Työpaikan esteettömyys Työasu Työssä tarvittavat koneet ja välineet Työpaikan tehtävänimikkeet ja niiden edellyttämä koulutus Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Työanalyysin hyödyntäminen käytännössä Työtehtävien konkreettisen kuvauksen laatiminen Täsmätyötehtävien määrittäminen – tarvittaessa työkorttien laatiminen Opiskelijan taitojen vertaaminen työtehtäviin Opiskelijan tuen tarpeen määrittäminen ko. työtehtäviin Opiskelijan onnistumisen ja oppimisen varmistaminen Työssäoppimisen tavoitteiden määrittäminen Yhteistyön lisääntyminen yrityksen ja oppilaitoksen välillä Työnantajalle tehdyt työanalyysit kaikkien uusien työntekijöiden perehdytyksen tukena Työn organisoinnin tehostaminen: ns. ei kenenkään tehtävien tunnistaminen, ammattitaitoa vaativien ja rutiininomaisten työtehtävien erottaminen Opinnollistamisen väline: opetussuunnitelman osakokonaisuuksien suorittaminen aidossa työympäristössä Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi

Ryhmätyö Minkälaisia haasteita yritysyhteistyössä on ilmennyt? Millä tavalla yritysyhteistyötä voisi kehittää… Ryhmä 1: Organisaatiotasolla – Miten luodaan toimivat yhteydet työelämään? Ryhmä 2: Tiimi/osasto/tutkintokohtaisesti – Miten kehitetään tutkintojen työelämävastaavuutta yhteistyössä yritysten kanssa? Ryhmä 3: Yksilötasolla – Miten yritysyhteistyötä pitää kehittää, jotta varmistetaan yksittäisen opiskelijan opintojen eteneminen ja onnistunut siirtymä työelämään? Tenholantie 10, 00280 Helsinki puh. (09) 47 481, www.keskuspuisto.fi