Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa 26.11.2013 KPAO lehtori Marjut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa 26.11.2013 KPAO lehtori Marjut."— Esityksen transkriptio:

1 Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa KPAO lehtori Marjut Nyström, IJKK uraohjaaja Tarja Liski, Orton Pro työvalmentaja Oili Hietala

2 Tehostetun ohjauksen prosessi

3 TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN
Työssäoppimisjaksot suunnitellaan yksilöllisesti opiskelijan, opettajan ja työvalmentajan kanssa yhdessä Tehdään selkeä suunnitelma ja kartoitetaan opiskelijan vahvuudet ja tuentarpeet Opiskelija, opettaja ja työvalmentaja tekevät kirjallisen työvalmennussopimuksen Kerrataan työelämän pelisäännöt ennen työssäoppimisen alkua Kolmevuotisessa perustutkintokoulutuksessa työssäoppimista on vähintään 20 opintoviikkoa (puoli vuotta), mutta periaatteessa kaikki ammatilliset tutkinnonosat voidaan suorittaa työssäoppimalla

4 TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN
Tukikäynneillä työvalmentaja käy opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa läpi työn kulkua ja sen haasteita sekä onnistumisia Opettajan tehtävänä on varmistaa, että opiskelijan työtehtävät ovat opetussuunnitelman suuntaisia. Opettaja vastaa myös ammattiosaamisen näytön suunnittelusta työpaikalla Työturvallisuuteen ja ergonomiaan kiinnitetään erityistä huomiota sekä koulussa että työpaikalla Isossa työpaikassa opiskelija voi tehdä useamman top-jakson samassa työpaikassa, tehtävävien vaihdellessa tutkinnonosan mukaan

5 TYÖSSÄOPPIMISEN KAUTTA TYÖHÖN
Työnantaja näkee työssäoppimisjakson aikana opiskelijan osaamisen ja motivaation työhön Opiskelijan on helpompi näyttää omaa osaamistaan, kun työpaikka on tuttu ja turha jännittäminen jää pois Viimeisen (3. vuosi) vuoden top:ssa voidaan harjoitella jo tulevan työpaikan työtehtäviä Opettajan ja työvalmentajan tuki pienenee ja opiskelija ottaa vastuuta yhä enemmän omasta oppimisestaan (tavoite) Kaikille työvalmennuksessa oleville opiskelijoille tehdään siirtymäsuunnitelma, jota toteutetaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja työvalmentajan kanssa. Näin turvataan onnistunut siirtymä opiskelijan yksilölliset lähtökohdat huomioiden

6

7 Keskustele vieruskaverisi kanssa 1
Keskustele vieruskaverisi kanssa 1. Kuinka tukea opiskelijaa työpaikalla, jos hänen on vaikea ottaa tukea vastaan? 2. Kuinka kertoa työpaikalla tuentarpeista, jos opiskelija ei anna lupaa diagnoosin kertomiseen? 3. Mitkä tiedot opiskelijasta on tarpeen kertoa työpaikalle ja kenelle tieto on välttämätön?

8 MITEN OPPIMISVAIKEUDET NÄYTTÄYTYVÄT TYÖPAIKOILLA?
Kielelliset sekä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet Lyhyt kestoisen muistin kapea-alaisuus, auditiivinen ja visuaalinen muistaminen Kommunikoinnin vaikeus, vaikeutta ymmärtää työympäristöä, tarvitsee aikaa tottuakseen muiden ihmisten tapaan puhua ja viestiä eleillä, ilmeillä ja äänenpainoilla Tarkkaavaisuuden häiriöt Tarkkaavaisuuden suuntaamisen vaikeutta, ylivilkkautta ja/tai impulsiivisuutta Usein liittyy ns. liitännäisoireita, joita ovat mm. kielen, hahmottamisen ja motoriikan häiriöitä, muistiongelmia, sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia sekä psyykkisiä ja toiminnanohjauksen häiriöitä Hahmottamisvaikeudet Visuaaliset hahmottamisvaikeudet ilmenevät mm. numeroiden ja kirjainten paikkojen vaihtumisina Auditiiviset hahmottamisen vaikeudet mm. ympäristön äänet saattavat kuulostaa samanarvoisilta ja erilaiset viestit ja samankaltaiset sanat sekoittua keskenään

9 Keskustele vieruskaverisi kanssa: 1
Keskustele vieruskaverisi kanssa: 1. Kuinka varmistat työturvallisuuden opiskelijan kanssa, kun hänellä on oppimisvaikeuksia? 2. Mitä keinoja voi käyttää muistin tukena työpaikalla? 3. Millaisiin hahmottamisen pulmiin olet törmännyt ja kuinka olette näitä pulmia työpaikoilla ratkaisseet?

10 TYÖLLISTYMISEN NÄKÖKULMA OPISKELUSSA
Työllistyminen on opintojen alusta asti tavoitteena ja käytetään käytännön työelämän esimerkkejä Koulutuksen aikana vaaditaan jo työelämän pelisääntöjen noudattamista Opetus on työelämälähtöistä, oppimisympäristöinä oppilaitoksen kahvilat ja ravintolat, palvellaan ”oikeita asiakkaita” Työelämätiedon kurssilla vahvistetaan työnhakuvalmiuksia (cv, työhakemus jne.) Opinnäytteen tulee tukea opiskelijan työllistymistä, se voi olla esim. Portfolio tai projekti Asiantuntijaluennot opiskelijoille (esim. työnantajan tai ammattiyhdistysliikkeen edustajan infot) Työssäjaksamisen edistäminen - > Työ- ja toimintakykyyn kiinnitetään jo opintojen aikana huomiota esim. ammattilaisen työkykypassi, työkykyä tukevat vapaa-ajan harrastukset

11

12 TYÖANALYYSI Työanalyysissä selvitetään mitä työ pitää sisällään
millainen on työympäristö millainen on työpaikan kulttuuri muut tilanteet, joihin henkilö osallistuu Työtehtävien selvittäminen Selkeytetään mitä tehtäviä ja prosesseja työntekijän vastuulle kuuluu, mitä muuta kuuluu tietää ja mitä vaatimuksia työ asettaa Työanalyysi edistää myös työpaikoilla työtehtävien haltuun ottamista, jota voidaan hyödyntää esim. uusia työntekijöitä perehdytettäessä Muotoillaan työtehtäviä tarvittaessa uudelleen

13 TYÖANALYYSIN HYÖDYNTÄMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ
Työtehtävien konkreettisen kuvauksen laatiminen Täsmätyötehtävien määrittäminen – tarvittaessa työkorttien laatiminen Opiskelijan taitojen vertaaminen työtehtäviin Opiskelijan tuen tarpeen määrittäminen ko. työtehtäviin Opiskelijan onnistumisen ja oppimisen varmistaminen Työssäoppimisen/ harjoittelun tavoitteiden määrittäminen Yhteistyön lisääntyminen yrityksen ja oppilaitoksen välillä Työnantajalle tehdyt työanalyysit kaikkien uusien työntekijöiden perehdytyksen tukena Työn organisoinnin tehostaminen: ns. ei kenenkään tehtävien tunnistaminen, ammattitaitoa vaativien ja rutiininomaisten työtehtävien erottaminen

14 TYÖNMUOTOILU Työnmuotoilua hyödynnetään elinkeinoelämässä (esim. ikääntyminen, työtehtävien kierto) Nykyisellään osatyökykyisten työllistämiseen liittyvä työväline Työnmuotoilu aloitetaan ihmisestä, ei työstä Työ muokataan työntekijän vahvuuksien ja voimavarojen pohjalta Monissa yrityksissä jo arkipäivää Työ luodaan pilkotuista työtehtävistä työpaikalla tai muokataan olemassa olevaa työkokonaisuutta Luodaan tarkat ohjeistukset sekä mahdollisesti päiväaikataulu työtehtävistä Verrataan työanalyysiä sekä opiskelijan voimavaroja ja tuen tarpeita Voidaan käyttää myös rekrytoinnin selkeyttämiseen ja sen apuvälineenä

15 MIKÄ ON MIELESTÄSI ONNISTUNEEN TYÖLLISTYMISEN SALAISUUS?

16 ONNISTUNEEN TYÖLLISTYMISEN SALAISUUS
Oikea työpaikka ja opiskelija kohtaavat Työtehtävät ovat opiskelijalle oikein mitoitettuja Yhteistyö oppilaitoksen ja työnantajien välillä Molemmat osapuolet hyötyvät Siirtymävaiheessa avoin tiedonkulku Työvalmentajan tehostettu tuki tarvittaessa Opettaja tekee itsensä tarpeettomaksi ;-) KIITOS!

17 KIITOS!


Lataa ppt "Työllistymisen ohjaus oppilaitoksen näkökulmasta Uraohjaus, työvalmennus ja opettajan rooli työllistymisen tukemisessa 26.11.2013 KPAO lehtori Marjut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google