Harvialan koulu ja päiväkoti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
. Rauman freinetkoulu.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tikkurilan Palloseura
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Toimintaa Raportti eNorssin kevätseminaarissa Pasi Hieta Osallistava koulu.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPO-hanke Hankeseminaari
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli.
Pereen päiväkoti Punaiset eläinpölytön/kalaton sisarusryhmä Oranssit alle 3 vuotiaat Keltaiset ja Vihreät vuorohoito Siniset 3-5 vuotiaat Violetit.
Vanhempien mielipiteitä
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
painotuslinjan esittely
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Hyvä olo liikkuen -kurssi
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Harvialan koulu ja päiväkoti Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö lukuvuosi 2013 – 2014

Yhteistyön taustat päiväkoti aloitti toimintansa koulun yhteydessä syksyllä 2008 yhteistyön muotoja hiottiin pikkuhiljaa kohti tiiviimpää yhteistyötä (yhteiset tapahtumat ja juhlat, yhteiset tunnit liikunnassa ja musiikissa sekä pajakokeilut keväällä 2010) benchmarkkauskohteina Mäntylän koulu Oulussa ja Meriusvan koulu Espoossa, Viralan koulu Janakkalassa EET – tiimin (2 luokanopettajaa, 1 lastentarhanopettaja) tiivis suunnittelutyö lukuvuonna 2009 – 2010 lapsihavainnointihanke osana Kelpo –hanketta 2008  johdon tuki kehittämistyölle EET –toiminta aloitettiin suunnitelman mukaisesti syksyllä 2010

Yhteistyön ajatus esi- ja alkuopetuksen sisällöt kulkevat käsi kädessä nivelvaihetta esikoululaisesta koululaiseksi helpotetaan kokonaisopetuksen ajatus syvenee lasten ja aikuisten yhteistyötaidot kehittyvät lapsen yksilöllisyyden huomioinen mallioppiminen vuorovaikutus

Toimijat lukuvuonna 2013 – 2014 toiminnassa mukana 20 eskaria, 21 ekaluokkalaista, 20 tokaluokkalaista 2 luokanopettajaa, 1 lastentarhanopettaja, kouluohjaaja ja lastenhoitaja toiminnan sisällöstä vastaavat luokanopettajat ja lastentarhanopettaja sisältöjä suunnitellaan yhteispalaverissa kerran viikossa

Pedagogiset pajat yhteistoiminnalliset pedagogiset pajat toteutetaan kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja keskiviikkoisin, klo 9.00 – 10.30 oppilaat jaetaan kolmeen ryhmään oppimistyylien mukaisesti pajatoiminta toteutetaan kolmen viikon jaksoina jaksojen välissä pidetään edelliseen jaksoon pohjautuen rästiviikko jokainen ryhmä käy jakson aikana jokaisen opettajan pajassa opettajat ottavat toiminnassaan huomioon ryhmän oppimistyylin

Pajojen sisältö pajatyöskentelyn pohjana ovat ympäristö- ja luonnontiedon aihealueet pajoissa opitaan myös taito- ja taideaineita sekä äidinkieltä ja matematiikkaa toiminnan suunnitelman pohjana on ollut sekä esiopetussuunnitelma että alkuopetuksen opetussuunnitelma pajatyöskentelyn aiheita ohjaa vuosittain vaihtuva teema kolmen vuoden kiertoa noudattaen: Maahisen vuosi, Vesihiiden vuosi ja Ilmattaren vuosi

Oppimistyyliryhmät oppilailla on erilaisia tapoja oppia oppimistyylit kuvaavat lapsen tapaa lähestyä ja jäsentää opittavaa asiaa yksilöllisyys otetaan huomioon oppimistyyliryhmät eivät ole tasoryhmiä ryhmittely tehdään havainnoinnin ja oppilaantuntemuksen avulla yhteistoiminnallisuus korostuu ryhmissä oppilaat jaetaan kolmeen väriryhmään: sinisiin, punaisiin ja keltaisiin

Ryhmien kuvaukset SINISET verbaalisia aktiivisia oppivat toimimalla oppivat tekemällä pitävät muutoksista nopeita käytännönälykkäitä PUNAISET pohtijoita kyselijöitä teoreetikkoja yksintekijöitä loppuun asti suorittajia eivät häiriinny ympäristön metelistä KELTAISET huolellisia harkitsevia jännittäjiä vaativat rauhallisen työskentely- ympäristön vaativat aikaa ja aikuisen tukea