Harvialan koulu ja päiväkoti Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö lukuvuosi 2013 – 2014
Yhteistyön taustat päiväkoti aloitti toimintansa koulun yhteydessä syksyllä 2008 yhteistyön muotoja hiottiin pikkuhiljaa kohti tiiviimpää yhteistyötä (yhteiset tapahtumat ja juhlat, yhteiset tunnit liikunnassa ja musiikissa sekä pajakokeilut keväällä 2010) benchmarkkauskohteina Mäntylän koulu Oulussa ja Meriusvan koulu Espoossa, Viralan koulu Janakkalassa EET – tiimin (2 luokanopettajaa, 1 lastentarhanopettaja) tiivis suunnittelutyö lukuvuonna 2009 – 2010 lapsihavainnointihanke osana Kelpo –hanketta 2008 johdon tuki kehittämistyölle EET –toiminta aloitettiin suunnitelman mukaisesti syksyllä 2010
Yhteistyön ajatus esi- ja alkuopetuksen sisällöt kulkevat käsi kädessä nivelvaihetta esikoululaisesta koululaiseksi helpotetaan kokonaisopetuksen ajatus syvenee lasten ja aikuisten yhteistyötaidot kehittyvät lapsen yksilöllisyyden huomioinen mallioppiminen vuorovaikutus
Toimijat lukuvuonna 2013 – 2014 toiminnassa mukana 20 eskaria, 21 ekaluokkalaista, 20 tokaluokkalaista 2 luokanopettajaa, 1 lastentarhanopettaja, kouluohjaaja ja lastenhoitaja toiminnan sisällöstä vastaavat luokanopettajat ja lastentarhanopettaja sisältöjä suunnitellaan yhteispalaverissa kerran viikossa
Pedagogiset pajat yhteistoiminnalliset pedagogiset pajat toteutetaan kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja keskiviikkoisin, klo 9.00 – 10.30 oppilaat jaetaan kolmeen ryhmään oppimistyylien mukaisesti pajatoiminta toteutetaan kolmen viikon jaksoina jaksojen välissä pidetään edelliseen jaksoon pohjautuen rästiviikko jokainen ryhmä käy jakson aikana jokaisen opettajan pajassa opettajat ottavat toiminnassaan huomioon ryhmän oppimistyylin
Pajojen sisältö pajatyöskentelyn pohjana ovat ympäristö- ja luonnontiedon aihealueet pajoissa opitaan myös taito- ja taideaineita sekä äidinkieltä ja matematiikkaa toiminnan suunnitelman pohjana on ollut sekä esiopetussuunnitelma että alkuopetuksen opetussuunnitelma pajatyöskentelyn aiheita ohjaa vuosittain vaihtuva teema kolmen vuoden kiertoa noudattaen: Maahisen vuosi, Vesihiiden vuosi ja Ilmattaren vuosi
Oppimistyyliryhmät oppilailla on erilaisia tapoja oppia oppimistyylit kuvaavat lapsen tapaa lähestyä ja jäsentää opittavaa asiaa yksilöllisyys otetaan huomioon oppimistyyliryhmät eivät ole tasoryhmiä ryhmittely tehdään havainnoinnin ja oppilaantuntemuksen avulla yhteistoiminnallisuus korostuu ryhmissä oppilaat jaetaan kolmeen väriryhmään: sinisiin, punaisiin ja keltaisiin
Ryhmien kuvaukset SINISET verbaalisia aktiivisia oppivat toimimalla oppivat tekemällä pitävät muutoksista nopeita käytännönälykkäitä PUNAISET pohtijoita kyselijöitä teoreetikkoja yksintekijöitä loppuun asti suorittajia eivät häiriinny ympäristön metelistä KELTAISET huolellisia harkitsevia jännittäjiä vaativat rauhallisen työskentely- ympäristön vaativat aikaa ja aikuisen tukea