Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli"— Esityksen transkriptio:

2 Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli

3 Niemenrannan päiväkodin ja Lentäväniemen koulun yhteistoiminta
Esi- ja alkuopetuksen yhteisen toimintamallin toteuttaminen on aloitettu syksyllä 2012. Esiopetusryhmät toimivat Lentävänniemen koululla. Viikottaisessa yhteistyössä on mukana yhteensä n. 180 lasta sekä 15 työpajan opettajaa. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

4 Niemenrannan-Lentävänniemen malli
Esikoululaiset, eka- ja tokaluokkalaiset osallistuvat viikoittain työpajatoimintaan. Työpajojen keskusaiheena on ympäristö- ja luonnontietoon liittyvä, jaksoittain vaihtuva kokonaisuus. Työpajoissa toimitaan sekaryhmissä: jokaisessa työpajaryhmässä on sekä esikoululaisia, että eka- ja tokaluokkalaisia. Tiistaisin toimii samaan aikaan yhteensä 10 työpajaa, (2 x 5 työpajaa) keskiviikkoisin puolestaan 5 työpajaa. Yhdessä työpajassa toimii keskimäärin 12 lasta noin 60 minuuttia/työpajakerta. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

5 Oppilaiden jakautuminen työpajoihin
Tiistain “A-pajaryhmät” 2A Apilat 1A Tiistain “B-pajaryhmät” 2B Aar-teet 1B Keskiviikon pajaryhmät 2C Kulta-kimpa-leet 1C Oppilas pysyy omassa “väriryhmässään” lukukauden ajan. Väriryhmät kiertävät eri pajoissa. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

6 Työpajajakso kestää 5 viikkoa
Yhden pajajakson aikana jokainen väriryhmä eli työpajaryhmä vierailee viidessä eri työpajassa. Esimerkkinä Erilaisia elinympäristöjä –kokonaisuuden toteuttaminen syksyllä 2012: PAJAN SISÄLTÖ 1. viikko 2. viikko 3. viikko 4. viikko 5. viikko Piha-aiheinen liikuntapaja Musiikkipaja metsässä Kuvataidepaja Metsäpaja (havupuut) Puistopaja (lehtipuut) Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

7 Työpajojen punaisena lankana ympäristö- ja luonnontieto
Työpajakokonaisuuksien sisällöt on valittu ympäristö- ja luonnontiedon opetussuunnitelmasta Pirkkalan Toivion koulun mallia mukaellen. Aiheita toteutetaan matematiikan, musiikin, kielen- ja kädentaitojen sekä liikunnan keinoin. Toiminnan taustalla on opetussuunnitelmaan pohjautuva kolmivuotissuunnitelma. Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

8 Kolmivuotissuunnitelma
Vuosi 1 Vuosi 2 Vuosi 3 Syksy Erilaisia elinympäristöjä Erilaisia eliöitä Minä ja muut Lähiympäristö ja kotiseutu Kevät Aika Avaruus Matkalla maailmalla Ihminen Terveys Turvallisuus Ympäristön aineita ja ilmiöitä Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

9 Pajatoiminta lukuvuonna 2013-2014
Syyslukukauden 2013 pajat Minä ja muut 1 Tunnepaja Minäpaja Perhepaja Kaveripaja Hyvät tavat Minä ja muut 2 Hoidan ympäristöäni Minun juureni ja lähiympäristöni Samanlainen-erilainen Maailman lapset Kaveripaja Kevätlukukauden 2014 pajat Ihminen Vauvasta aikuiseksi Kehon osat Aivot, hermot ja aistit Luut ja lihakset Sydän ja verenkierto sekä ruoansulatus Terveys Syön terveellisesti Ruokatieto Pidän itseni terveenä Ulkoilupaja Hyvän mielen paja Turvallisuus Liikenneturvallisuus Paloturvallisuus Varo vaaraa Kodin ja koulun turvallisuus ja vaaratilanteet Ensiapu Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

10 Pajatoiminta lukuvuonna 2014-2015
Syyslukukauden 2014 pajat: Lähiympäristö Kotiseutu Kevätlukukauden 2015 pajat: Ympäristön ja aineita ja ilmiöitä Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

11 Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara
Yhdessä onnistumme Esikoulun- ja luokanopettajilla on yhteinen suunnitteluaika viikottain Työseminaaripäivät Tiedonvälitys työpajaryhmittäin sähköpostiringin välityksellä Esi- ja alkuopetuksen tiimin muodostaminen osaksi koulun ja päiväkodin tiimityöskentelyä Esikoululaisten ja koululaisten yhteisten tilaisuuksien järjestäminen  Joustavia ryhmittelyjä voidaan toteuttaa tilanteen mukaan muulloinkin kuin yhteistyötunneilla, ”Avoimet ovet” Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

12 Esi- ja alkuopetuksen yhteiset tavoitteet toimintavuonna 2014–2015:
Koulunaloittamisen kynnyksen madaltaminen Yksilöllisiin oppimisen haasteisiin vastaaminen Oppilaiden sosiaalisten suhteiden muodostaminen yli ryhmä- ja vuosiluokkarajojen Turvallisen oppimisympäristön luominen usean aikuisen voimin Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

13 Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara
Arviointi Toimintaa arvioidaan oppilaille ja huoltajille sekä henkilökunnalle suunnatuilla kyselyillä. Seuraavissa dioissa on nähtävissä koonti huoltajille suunnatusta kyselystä 12/2013. Kiitos palautteesta! Lentävänniemen koulu / Sanna Halivaara

14 Huoltajapalaute 12/2013

15 Huoltajapalaute 12/2013


Lataa ppt "Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google