SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
InNoste-palvelupiste (02)
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TET =Työelämään tutustuminen
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Alakoulusta yläkouluun
TET =Työelämään tutustuminen
Kone- ja metallialalla
Student Life - Hyvinvointisi tueksi
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
KP OTE Opinnoista töihin
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli

SARANAN HISTORIA Toiminta aloitettu v.2007 (ent. Sisälähetysseuran oppilaitoksella) Kampuksella tarvitaan paikka, missä opiskelijoiden tavoitettavissa on henkilöitä, jotka tukevat ja opastavat nuoria opinnoissa, elämässä ja rästiin jääneissä tehtävissä TATU- hankkeen aikana Saranan toimintaa on kehitetty sekä luotu uusia toimintatapoja.

 varhainen puuttuminen ja tukeminen  yksilöllisyys, kokonaisvaltainen auttaminen  moniammatillisuus, tiivis yhteistyö - ryhmävastaavat, opo - eri aineiden opettajat, erityisohjaajat - terv.hoit., kuraattori, ohr  alkuvuosina Saranassa myös ”rinnallakulkija” SARANAN TOIMINTAPERIAATE

Kenelle ? Opiskelijalle, joka tarvitsee tukea oppimiseen, opiskeluun tai tehtävien tekemiseen Tuen perusteet? Opiskelijan oma halu, opettajan huomio, kodin huomio, tekemättömät tehtävät tai muu peruste (opiskeluhuoltoryhmä) SARANA

Fyysinen paikka, missä opiskelija voi sovitusti opiskella itsenäisesti, ohjatusti, tai pienryhmässä. Turvallinen ympäristö, minne helppo tulla. Rauhallinen, kodinomainen rivitalohuoneisto. SARANASSA OPISKELU ON KIVAA: ” Tuttu porukka, tsemppaava ote.” ” Tekemisen meininki, voimaanuttava.” SARANA

Mahdollistaa keskeneräisten opintojen suorittamisen yksilöllisesti tai pienryhmässä. Mahdollisuus rästien suorittamiseen ja läksyjen tekoon ohjatusti tai itsenäisesti. Tarjoaa tukea, neuvontaa, ohjausta ja opetusta. SARANA

SARANA- henkilöstö Yhdysopettaja: hoitaa yleisen kordinoinnin yhdessä niiden opettajien kanssa, joilla on vastuu ko. opiskelijan ainekohtaisista opintovaatimuksista Kielten opettajat: antavat lisäopetusta ja pitävät uusinta tenttejä (ruotsi, englanti, äidinkieli) Matematiikanopettaja: antaa lisäopetusta ja pitää tenttejä Muut opettajat: antavat ja tarkistavat tehtäviä Lasten- ja nuorten eritysohjaaja, rinnallakulkija, muu ohjaaja: avustaa rästitehtävissä, kannustaa, tukee ja motivoi, päivystää tarvittaessa (myös koulupäivän jälkeen).

SARANA- NEUVONTA SARANA

SARANA- OLOHUONE SARANA

SARANA- ATK SARANA- LUOKKA SARANA

TATU - hankkeen aikana kokeiltu ja pilotoitu eri ryhmillä uusia toimintatapoja:  rästipajoja, rästipäiviä  opiskelijoiden parityöskentelyä  pienryhmäopetusta  koulun jälkeen päivystystä  opettajien kelluvia aikoja, toimintaa ”ajanvaraus periaatteella” SARANA Oppimisen tukemisen keskus

TATU- hankkeen aikana jatkossa:  pilotoidaan ryhmävastaavien huoli- ryhmien jaksokohtaista kurssisuoritusten tarkkailua ja opiskelijan Saranaan ohjausta (=varhaisen puuttumisen mallia)  lisätään Moodlen käytön hyödyntämistä kurssikohtaisesti (= tehtäväkansiot, opintokokonaisuudet)  vahvistetaan opiskelijan, ryhmävastaavien, kurssiopettajien sekä asuntolan ja opiskeluhuoltohenkilöstön yhteistyötä (=tiedottaminen, toimijoiden työn ja vastuun selkeyttäminen) SARANA Oppimisen tukemisen keskus