Mitä ihmeen globaalikasvatusta? Maailmankoulu Opettajien ja kasvattajien globaalikasvatuksen tukipalvelu Luennon tavoitteet: Tarjota lyhyt katsaus ja kokonaiskäsitys siitä, mitä globaalikasvatus on Antaa esimerkkejä ja ajatuksia siitä, miten globaalikasvatuksen teemoja ja menetelmiä voi hyödyntää opetuksessa (itsenäisesti ja järjestökentän avulla) (Antaa esimerkkejä siitä, mitä gk-työtä kansalaisjärjestöt jo tekevät, eli miten tukevat kouluja ja opettajia) Kepa ry on globaalien kehityskysymysten asiantuntijajärjestö. Kepa on 300:n kehitysykysymyksistä kiinnostuneen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja kehityspolitiikan järjestöasiantuntija. Kepan tehtävänä on innostaa suomalaisia toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Kepa tukee kattojärjestönä suomalaisia globaalikasvatusta tekeviä kansalaisjärjestöjä. Kepa koordinoi vuosina 2001-2004 EU-rahoitteista hanketta, jolla vahvistettiin suomalaisten kansainvälisyyskasvatusta tekevien järjestöjen toimintaa. Kepan nykyinen työ globaalikasvatuksen tukemiseksi on tämän hankkeen peruja.
Globaalikasvatuksen tehtävänä on avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille herättää heissä halu rakentaa oikeudenmukaisempaa, tasa-arvoisempaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa maailmaa Maastrichtin kansainvälisyyskasvatuksen julistus 2002 http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story Yhden tarinan vaara: Stereotypiat, yleistykset. Oma sisäryhmä (me) nähdään heterogeenisinä yksilöinä. Ulkoryhmä (muut) nähdään keskenään samanlaisina. Tärkeää olisi avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille. Oppikirjat kuvaavat ihmistä länsimaisesta näkökulmasta. Afrikkalaiset kuvataan mediassa usein aliravittuina ja katastrofeista kärsivinä.
Globaalikasvatus Rivikansalainen vastuuta kantavaksi maailmankansalaiseksi Elämänmittainen prosessi Opettajalla ja koululla merkittävä rooli. Mitä globaalikasvatus tarkoittaa koulun arjessa? Käytännön esimerkkejä. Post-it lappuja ryhmässä/yksin fläppitaululle. Fläppitaululle jaoteltu alakoulu/yläkoulu/lukio
GLOBAALIKASVATUKSEN KENTTÄ: (Maastricht 2002) RAUHAN EDISTÄMINEN JA KONFLIKTIEN EHKÄISY Arjen ristiriitatilanteet Maailman konfliktit ja rauhan rakentaminen Väkivallattomuus Rauhan esikuvat Mikä globaalikasvatuksen osa-alueista on sinulle tutuin? Mikä vähiten tuttu? Miten sen asioita voisi tuoda mukaan omaan opetukseen?
” " Ollakseni heidän todellinen opettajansa minun on kosketettava heidän sydämiään. Kun sydämiä on kosketettu, ajattelu voi muuttua ja kädet ja jalat saadaan liikkeelle". - M. K. Gandhi
Arvojana Globaalin vastuun käsitteleminen ei ole opetussuunnitelmatavoite. Perusopetuksen arvopohja perustuu ihmisoikeuksien, tasa-arvon, lasten oikeuksien sopimuksen ja demokratian kunnioittamiselle. OPSin tulisi entistä tarkemmin velvoittaa opettajia globaalikasvatukseen. Se on. Löytyy perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjasta sekä lukion opetussuunnitelman laaja-alaisista kokonaisuuksista sekä oppiainesisällöistä (esim. katsomusaineet). Kyllä. Nämä ovat myös keskeisiä globaalikasvatuksen teemoja (globaalikasvatuksen kenttä). OPS2016 luonnoksessa globaalikasvatus on sekä laaja-alaisissa kokonaisuuksissa, tavoitteissa että kaikissa oppiainesisällöissä. Siirtyy siis arvopohjasta sisältöihin.
Arvojana 4. Opettajan tehtävä on järjestää tilaa, aikaa ja mahdollisuuksia oppilaan maailmankuvan laajentamiselle. 5. Tietoja ja taitoja lisäämällä voidaan muuttaa ihmisen toimintamalleja. 6. Kokemuksellinen oppiminen avartaa oppilaan perspektiiviä enemmän kuin teorian opiskelu. 7. Haluan kokeilla uusia toiminnallisia menetelmiä opetuksessani. 8. En tiedä, miten linkittäisin globaalikasvatusta opetukseeni. 4. Kyllä. Tämä kohta löytyy OPSista ja se velvoittaa kaikkia opettajia. Ei saa jäädä vain mielipide tai henkilökohtaisen innostuksen kysymykseksi. 5. Tiedot ja taidot ovat tärkeitä, mutta eivät yksin riitä. Vasta kun asenteet muuttuvat, niin toiminta voi muuttua. Toiminnan muuttuminen on oppimista. 6. Kokemuksellisuus mahdollistaa asian syvällisempää ymmärtämistä, perspektiivin laajentamista, toisen asemaan asettumista, teorian linkittämistä käytäntöön. Ei koulua vaan elämää varten. 7. Draama, kirjallisuus, sadutus, videot, näytelmät, pelit, leikit, ryhmätyöt.. 8. Sirpaleisuuden poistaminen, kokonaisuudet, ilmiöpohjaisuus, eri oppiaineiden yhdistäminen. Maailmankoulun nettisivut, matkalaukut, koulutukset
MAAILMANKOULU ON OPETTAJIEN KEHITTÄMÄ TUKIPALVELU OPETTAJILLE JA KASVATTAJILLE Hankkeen käynnistivät vapaaehtoiset opettajat Oulussa v. 2006 (Krapu ry) Nykyisin toiminnasta vastaa Rauhankasvatusinstituutti ry ja hankkeen rahoittaa Ulkoasiainministeriö Maailmankoulu toimii tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, Oulussa, Turussa, Kokkolassa, Satakunnassa ja Tampereen seudulla.
Maailmankoulu kouluttaa Maksuttomat koulutukset seuraa Maailmankoulun Tampereen nettisivuja tai Tampereen seudun koulujen kansainvälisyyden kehittämisohjelman wiki-sivua http://www.maailmankoulu.fi/node/581 https://tampereen-seutu-kv.wikispaces.com/Maailmakoulu+-+Tampereen+seutu
Koulutus on suunnattu alakoulun opettajille ja muille opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä opiskelijoille. Aika: 11.3.2015 klo 13.00 - 16.30 Paikka: Kokoustila Strömmer, Monitoimitalo, Tampere. Osoite: Satakunnankatu 13 Kouluttajat: Annukka Toivonen, Rauhankoulun koordinaattori ja Heidi Meltovuo, Maailmankoulun koordinaattori Globaalikasvatus on toimintaa, joka avaa ihmisten silmät ja mielen maailman eri todellisuuksille ja herättää heissä halun toimia oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Draaman keinot puolestaan ovat välineitä aidon dialogin mahdollistavalle pedagogiikalle, ne ovat ikään kuin ajatteluprosessia tukevia rakennuspalikoita, joilla "näkymätön tehdään näkyväksi" luokkahuoneissa. Koulutuksen tarkoituksena on: Saada omakohtainen elämys tai idea, miten toteuttaa globaalikasvatusta oppilaiden kanssa. Tarjota (globaalikasvatukseen) toimiva kokonaisuus, draamatarina, jota osallistujat voivat suoraan hyödyntää alakouluikäisille suunnatussa globaalikasvatuksessa. Koulutuksesta saat itsellesi materiaalipaketin! Koulutuksessa on kahvitarjoilu. Koulutus on maksuton. Ilmoittautumiset viimeistään 04.03.2015 heidi.meltovuo@tampere.fi tai puh. 040-3579684 Koulutukseen otetaan 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.
Maailmankoulun materiaalit Valmiit aktivoivat ja toiminnalliset tunti-suunnitelmat ja materiaalit globaalikasva-tukseen teemallisissa matkalaukuissa Tule tutustumaan Maailmankoulun avajaistempauksessa 11.11.14 klo 9-14 uunituoreisiin laukkuihin, Monitoimitalo 13 (Satakunnankatu 13, Tre)! Tuo luokkasi/ryhmäsi toiminnalliseen pajaan!
Maailmankoulun materiaalit Alakoulu: Lapsen oikeudet-laukku Moninaiset perheet-laukku Mistä sadut tulevat-laukku? Rauhaa!-laukku
Maailmankoulun materiaalit 1. Historia opettaa (yläkoulun historia ja ET, lukion HI3, HI6, PS1, AI, ET3) 2. Tavat, arki ja yhteisöllisuus- suuret maailmanuskonnot (yläkoulun uskonto ja ET, lukion UE4, ET1, ET4) 3. Afrikan monet kasvot (yläkoulun maantieto ja historia, lukion GE2, GE3, GE4, HI6, HI8) 4. Musiikin sanoma - oikeudenmukaisempi maailma (yläkoulun musiikki, lukion MU3, MU4)
Matkalaukkujen lainaus Varaus sähköposti-ohjelman Outlook-kalenterista hakusanalla MK vaka/alakoulu/yk_lukio Laina-aika 4 viikkoa Lainaus ja palautus: Tampereen Vanha kirjastotalo (Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen hallintorakennus) koordinaattorin huone 111
Sähköiset materiaalit Runsas materiaalipankki Jaoteltu aiheittain, aineittain, teemapäivittäin ja ikäryhmittäin www.maailmankoulu.fi
Tampereen seudun koordinaattorin yhteystiedot Heidi Meltovuo puh: 040 3579684 sähköposti: heidi.meltovuo(at)tampere.fi Vanha kirjastotalo Keskustori 4 33101 Tampere huone 111
Kiitos ja mukavaa koulutusiltapäivää!