Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Miten puhua vaikeista asioista oppilaille ?
S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖTÄ LAHDEN POHJOISELLA ALUEELLA
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Perusopetuksen uudistus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Vanhempien mielipiteitä
Ops-iltapäivä
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Tulevaisuus on nuorten! Millainen olisi hyvä opettaja?
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opiskeluhuollon palvelut
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003

Koulun arvopohja

Käydyt arvokeskustelut Opettajat Kaikkien kouluasteiden vanhemmat Oppilaat: 7-9 –luokat 3-6 –luokat e-1-2 -luokat

Opettajien arvokeskustelu Koulutusiltapäivä, jossa oli myös hyvää välipalaa tarjolla Opettajat jaettiin satunnaisesti ryhmiin Kukin ryhmä tiivisti käymänsä keskustelun yhteen lauseeseen: ”Haluaisimme, että koulumme tunnetaan siitä, että …”

Vanhempien arvofoorumi keskustelun virikkeeksi otteita elävästä elämästä, joita tarjoili yläluokkien ilmaisutaidon ryhmä

Vanhempien arvokeskustelut vanhempainillassa Vaihe 1: Pienryhmätyöskentely Eri luokkatasojen (1-9) vanhemmat jaettiin pienryhmiin ovella jaettujen värillisten lappujen perusteella Pienryhmillä puheenjohtaja ja sihteeri Materiaalina Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (3§ ja 7§)

Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista Miten koulun ja kodin pitäisi mielestäsi tehdä yhteistyötä esimerkiksi lapsen ja nuoren vastuullisuuden edistämisessä?

Opetuksessa on otettava huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet Miten paikallinen omaleimaisuus mielestäsi tulisi näkyä koulun opetussuunnitelmassa?

Toimintakulttuuriin kuuluvat kaikki koulun viralliset ja epäviralliset säännöt, toiminta ja käyttäytymismallit sekä arvot, periaatteet ja kriteerit, joihin koulutyön laatu perustuu Millaisia käyttäytymismalleja, sääntöjä ja arvoja koulun ja kodin tulisi nuorille tarjota?

Perusopetuksen arvopohjana ovat mm Perusopetuksen arvopohjana ovat mm. ihmisoikeudet, tasa-arvo ja demokratia. Miten mielestäsi koulun ja kodin pitäisi taata näiden arvojen toteutuminen?

Ota kantaa väittämään: ”Koti kasvattaa, koulu opettaa.” Mikä on koulun ja mikä kodin vastuualuetta lasten ja nuorten kasvatuksessa?

Vaihe 2: Yhteenveto Ryhmäkohtaisesti lyhyt keskustelun kiteyttäminen

Oppilaiden arvokeskustelut Yläkoulun oppilaiden (luokat 7-9) arvokeskustelu Tulliportin koulussa luokanohjaajan tunnilla siten, että kukin oppilas kirjoitti omia ajatuksiaan jatkaen annettuja lauseita lauseet tiivistettiin arvopyramidiin