Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammatillisen koulutuksen Läpäisyn tehostamisohjelman hakuinfo 18.8.2014 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus - yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2011- 2014 Osa koulutustakuun toteutusta Ohjelman tavoitteena on vähentää koulutuksen keskeyttämistä ja parantaa ammatillisen koulutuksen läpäisyastetta eli tukea opintojen etenemistä ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa. Keskeinen tavoite on tukea niitä opiskelijoita, joiden keskeyttämisalttius on tavanomaista suurempi ja jotka ovat sen vuoksi vaarassa syrjäytyä koulutuksesta ja yhteiskunnasta. Osaltaan ohjelma lisää ammatillisen koulutuksen tuloksellisuutta – koulutusprosesseja tehostettava. Hallitusohjelma, Kesu, Okm-Oph-Tuso- Budjetti, OKM:n linjaukset
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Opintojen etenemisen tuki ja tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa – Läpäisyn tehostamisohjelma + muut toimet Valtionavustusta 4 milj. euroa/ vuosina 2011-2014 = yhteensä 16 milj.euroa Läpäisyaste 63 prosenttiin vuonna 2013 ja 78% 2020(n. 60 % 2010) Budjetti 2015 Läpäisyaste 65% (2012/ 63%) Keskeyttämisaste 7,5 prosenttiin vuonna 2013 ( 9,1 % v.2010). Budjetti 2015 Keskeyttämisaste 7,5% ( 2012 /8,7%)
Läpäisyn tehostamisohjelman toteuttaminen ja vastuut (OKM, OPH, Ohjausryhmä ( NYT), Seurantaryhmä, Koulutuksen järjestäjät, tutkijat) Valtionavustushankkeita 24 ( yhteensä mukana yli 53 koulutuksen järjestäjää vuonna 2013) Johdon, toimijoiden, koko henkilöstön ja sidosryhmien sitoutuminen/ vastuut Toimintamallien kehittäminen - kokeilu Toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta Tehokkaiden toimintamallien levittäminen Raportointi (Koulutuksen järjestäjät,OPH, OKM) Tutkimukset ja seurantaselvitykset (OPH/ Keuda) ( Määrällinen ja laadullinen) Toimeenpano - pysyvät toimintamallit Ohjaus- ja seurantakäynnit OPH Tulostavoitteet Läpäisyn paraneminen, keskeyttämisen väheneminen, tutkintojen suorittaminen määräajassa Työseminaarit ja levittämisseminaarit OPH/ OKM, Keuda Tiedottaminen ja markkinointi (OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät) Wiki, oph.fi, minedu.fi, muu
Missä mennään ? Tuloksia on tullut Läpäisyn tehostamisohjelmassa mukana olevien koulutuksen järjestäjien osalta keskeyttämisprosentti vuosina 2011- 2012 oli 8,1 % ja lukuvuonna 2012–2013 se oli laskenut 7,5 %:n tasolle. Erot alueellisesti, koulutuksen järjestäjien välillä, alojen ja tutkintojen välillä ovat kuitenkin edelleen suuria
Läpäisyohjelmaan liittyen valmistuneita selvityksiä Vehviläinen Jukka ( 2014) Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma. seurantatutkimuksen raportti 2013. Hurnonen Salla, Pirttiniemi Juhani (2014) Ammatillisen koulutuksen läpäisyohjelman seuranta 2013 Aho Simo (2014): Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen Vuosina 2001 ja 2006 toisen asteen opinnot aloittaneiden seurantatutkimus
Hankkeet ovat välineitä – keskeistä on se, mitä tuloksia saamme läpäisyn tehostamisessa? Mitä määrällisen ja laadullisen seurannan tiedot kertovat läpäisy- ja keskeyttämistilanteesta ja syistä ? Miten koulutuksen järjestäjät reagoivat seurantatietoihin ja miten seurantatietoja hyödynnetään ? Millaisia tehostettuja toimenpiteitä hankkeissa on tehty ja miten toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioitu –onko opiskelijalähtöisyys keskiössä? Miten muut ammatillisen koulutuksen kehittämistoimet hyödynnetään? Miten hyvät käytännöt saadaan pysyviksi ja levitetyksi? Miten johto tukee ja huolehtii, että kaikki (myös muut kuin hankkeissa toimivat) toteuttavat läpäisyn edistämistä?
Mihin nyt syytä keskittyä? Vuosi 2014 on Läpäisyohjelman avustusten viimeinen myöntövuosi Nyt on keskityttävä selvitysten osoittamiin kriittisiin kohtiin kuten nivelvaiheeseen, opintojen alkuvaiheeseen, alueellisiin, alakohtaisiin erityiskysymyksiin ja erilaisiin eroamisiin ja niiden ratkaisumalleihin Hyvien käytäntöjen levittämiseen ja vakiinnuttamiseen
Läpäisyhankkeessa on viimeisellä hakukierroksella Selkiytettävä, millä toimilla saadaan tuloksia kokonaisuutena tarkastellen, koulutuksen järjestäjittäin ja yksilöiden näkökulmasta? Toteutettava hyvien käytäntöjen levittäminen ja juurruttaminen pysyviksi koko ammatillisen koulutuksen kenttään? Saatava toimet osaksi normaalia toimintaa ja muita ajankohtaisia kehittämistoimenpiteitä Raportoitava tulokset ja Läpäisyhankkeen pohjalta esitettävät toimenpiteet – tutkimuksellinen ote ja perustellut esitykset
Ammatillinen peruskoulutuksen ajankohtaiset muutokset Toimintaympäristön ja ohjausjärjestelmien muutokset Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen ja koulutustarjonta – työryhmän linjaukset ja päätökset –voimaan 1.1.2017 Rahoitusjärjestelmän uudistaminen – HE –tulossa lausunnolle –säädökset voimaan 1.1.2015?, rahoitussäädökset 2017 käytössä – taloustilanne ja leikkaukset Tutkintojärjestelmän ja perusteiden muutokset / eperusteet - säädökset 2014, voimaan 1.8.2015 Toisen asteen koulutuksen yhteistyön tiivistäminen Muutokset hakijoissa ja opiskelijoissa Koulutustakuu ja syrjäytymisen ehkäisy 2013-hankkeet, vakiinnuttaminen 2017 Oppivelvollisuusiän nostaminen 17 vuoteen, HE- luonnos lausunnolla, voimaan 1.1.2015 Opiskelijavalintaperusteiden ja -järjestelmän muutokset voimaan 2013, tarkistuksia 2014? Valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen -säädökset 2014, voimaan 1.8.2015
Ammatillisen koulutuksen kehittämisen ajankohtaisia tavoitteita Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen ja koulutustakuu Erilaisten lähtökohtien tasaaminen – perusopetus -valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Joustavuus, kansainvälisyys-yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen - eops /ehops Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus, joustavuus, reagoivuus - tutkintojärjestelmän, perusteiden ja koulutuksen järjestäjien toiminnan lähtökohdaksi Työvaltaisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen – erilaiset nuoret ja työmarkkinat Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu
Läpäisyn edistäminen ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen kokonaisuus Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen ja rakenteistaminen, opiskelijaksi ottamisen perusteet -muutokset oppijan verkkopalvelut Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen ja kansainvälisyyden lisääminen opsit, hopsit, hojksit Valmistavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – opetus ja ohjaus järjestelyt Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Tasa-arvo ja osallisuus Nuorelle paikka yhteiskunnassa ja työelämässä Laadukas ja tehokas opiskelijakeskeinen toiminta Laatustrategian toimeenpano
Erillisistä hankkeista – osaksi perustoimintaa Läpäisyhankkeissa kehitettyjen toimien ja ammatillisen peruskoulutuksen kehittämistoimien muodostettava kokonaisuus – läpäisyasia ei saa jäädä erilliseksi Hanketoiminnasta pysyvään toimintaan – johdon ja koko henkilöstön yhteinen tehtävä Koulutuspoliittiset linjaukset ja päätökset – koulutuksen järjestäjien strategiset valinnat ja kaikkien toimijoiden toiminta tukemaan onnistumista koulutustehtävässä ja laajemmin ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisessa tehtävässä
Innostusta ja voimia läpäisyhankkeiden loppusuoralle KIITOS