Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uudet linjaukset ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustukset ammatillisen peruskoulutuksen kehittämiseen vuonna 2013 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
POLKU-hanke ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vetovoimaneuvottelukunnan viestintästrategia Ilo irti kilpailuista – yhteistyöstä lisäarvoa -laivaseminaari M/S Silja Symphony.
Osaava Uusimaa Salla Koivunen. Tavoitteet Oppilaitosten tarjonnan asiakaslähtöinen kehittäminen –Pääroolissa koulutusten ja kehittämishankkeiden.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa Ammatillisen koulutuksen Läpäisyn tehostamisohjelman hakuinfo 18.8.2014 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus - yksikön päällikkö, opetusneuvos

Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2011- 2014 Osa koulutustakuun toteutusta Ohjelman tavoitteena on vähentää koulutuksen keskeyttämistä ja parantaa ammatillisen koulutuksen läpäisyastetta eli tukea opintojen etenemistä ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa. Keskeinen tavoite on tukea niitä opiskelijoita, joiden keskeyttämisalttius on tavanomaista suurempi ja jotka ovat sen vuoksi vaarassa syrjäytyä koulutuksesta ja yhteiskunnasta. Osaltaan ohjelma lisää ammatillisen koulutuksen tuloksellisuutta – koulutusprosesseja tehostettava. Hallitusohjelma, Kesu, Okm-Oph-Tuso- Budjetti, OKM:n linjaukset

Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Opintojen etenemisen tuki ja tutkinnon suorittaminen tavoiteajassa – Läpäisyn tehostamisohjelma + muut toimet Valtionavustusta 4 milj. euroa/ vuosina 2011-2014 = yhteensä 16 milj.euroa Läpäisyaste 63 prosenttiin vuonna 2013 ja 78% 2020(n. 60 % 2010) Budjetti 2015 Läpäisyaste 65% (2012/ 63%) Keskeyttämisaste 7,5 prosenttiin vuonna 2013 ( 9,1 % v.2010). Budjetti 2015 Keskeyttämisaste 7,5% ( 2012 /8,7%)

Läpäisyn tehostamisohjelman toteuttaminen ja vastuut (OKM, OPH, Ohjausryhmä ( NYT), Seurantaryhmä, Koulutuksen järjestäjät, tutkijat) Valtionavustushankkeita 24 ( yhteensä mukana yli 53 koulutuksen järjestäjää vuonna 2013) Johdon, toimijoiden, koko henkilöstön ja sidosryhmien sitoutuminen/ vastuut Toimintamallien kehittäminen - kokeilu Toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta Tehokkaiden toimintamallien levittäminen Raportointi (Koulutuksen järjestäjät,OPH, OKM) Tutkimukset ja seurantaselvitykset (OPH/ Keuda) ( Määrällinen ja laadullinen) Toimeenpano - pysyvät toimintamallit Ohjaus- ja seurantakäynnit OPH Tulostavoitteet Läpäisyn paraneminen, keskeyttämisen väheneminen, tutkintojen suorittaminen määräajassa Työseminaarit ja levittämisseminaarit OPH/ OKM, Keuda Tiedottaminen ja markkinointi (OKM, OPH, koulutuksen järjestäjät) Wiki, oph.fi, minedu.fi, muu

Missä mennään ? Tuloksia on tullut Läpäisyn tehostamisohjelmassa mukana olevien koulutuksen järjestäjien osalta keskeyttämisprosentti vuosina 2011- 2012 oli 8,1 % ja lukuvuonna 2012–2013 se oli laskenut 7,5 %:n tasolle. Erot alueellisesti, koulutuksen järjestäjien välillä, alojen ja tutkintojen välillä ovat kuitenkin edelleen suuria

Läpäisyohjelmaan liittyen valmistuneita selvityksiä Vehviläinen Jukka ( 2014) Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma. seurantatutkimuksen raportti 2013. Hurnonen Salla, Pirttiniemi Juhani (2014) Ammatillisen koulutuksen läpäisyohjelman seuranta 2013 Aho Simo (2014): Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen Vuosina 2001 ja 2006 toisen asteen opinnot aloittaneiden seurantatutkimus

Hankkeet ovat välineitä – keskeistä on se, mitä tuloksia saamme läpäisyn tehostamisessa? Mitä määrällisen ja laadullisen seurannan tiedot kertovat läpäisy- ja keskeyttämistilanteesta ja syistä ? Miten koulutuksen järjestäjät reagoivat seurantatietoihin ja miten seurantatietoja hyödynnetään ? Millaisia tehostettuja toimenpiteitä hankkeissa on tehty ja miten toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioitu –onko opiskelijalähtöisyys keskiössä? Miten muut ammatillisen koulutuksen kehittämistoimet hyödynnetään? Miten hyvät käytännöt saadaan pysyviksi ja levitetyksi? Miten johto tukee ja huolehtii, että kaikki (myös muut kuin hankkeissa toimivat) toteuttavat läpäisyn edistämistä?

Mihin nyt syytä keskittyä? Vuosi 2014 on Läpäisyohjelman avustusten viimeinen myöntövuosi Nyt on keskityttävä selvitysten osoittamiin kriittisiin kohtiin kuten nivelvaiheeseen, opintojen alkuvaiheeseen, alueellisiin, alakohtaisiin erityiskysymyksiin ja erilaisiin eroamisiin ja niiden ratkaisumalleihin Hyvien käytäntöjen levittämiseen ja vakiinnuttamiseen

Läpäisyhankkeessa on viimeisellä hakukierroksella Selkiytettävä, millä toimilla saadaan tuloksia kokonaisuutena tarkastellen, koulutuksen järjestäjittäin ja yksilöiden näkökulmasta? Toteutettava hyvien käytäntöjen levittäminen ja juurruttaminen pysyviksi koko ammatillisen koulutuksen kenttään? Saatava toimet osaksi normaalia toimintaa ja muita ajankohtaisia kehittämistoimenpiteitä Raportoitava tulokset ja Läpäisyhankkeen pohjalta esitettävät toimenpiteet – tutkimuksellinen ote ja perustellut esitykset

Ammatillinen peruskoulutuksen ajankohtaiset muutokset Toimintaympäristön ja ohjausjärjestelmien muutokset Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen ja koulutustarjonta – työryhmän linjaukset ja päätökset –voimaan 1.1.2017 Rahoitusjärjestelmän uudistaminen – HE –tulossa lausunnolle –säädökset voimaan 1.1.2015?, rahoitussäädökset 2017 käytössä – taloustilanne ja leikkaukset Tutkintojärjestelmän ja perusteiden muutokset / eperusteet - säädökset 2014, voimaan 1.8.2015 Toisen asteen koulutuksen yhteistyön tiivistäminen Muutokset hakijoissa ja opiskelijoissa Koulutustakuu ja syrjäytymisen ehkäisy 2013-hankkeet, vakiinnuttaminen 2017 Oppivelvollisuusiän nostaminen 17 vuoteen, HE- luonnos lausunnolla, voimaan 1.1.2015 Opiskelijavalintaperusteiden ja -järjestelmän muutokset voimaan 2013, tarkistuksia 2014? Valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen -säädökset 2014, voimaan 1.8.2015

Ammatillisen koulutuksen kehittämisen ajankohtaisia tavoitteita Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen ja koulutustakuu Erilaisten lähtökohtien tasaaminen – perusopetus -valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Joustavuus, kansainvälisyys-yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen - eops /ehops Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus, joustavuus, reagoivuus - tutkintojärjestelmän, perusteiden ja koulutuksen järjestäjien toiminnan lähtökohdaksi Työvaltaisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen – erilaiset nuoret ja työmarkkinat Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu

Läpäisyn edistäminen ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen kokonaisuus Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen ja rakenteistaminen, opiskelijaksi ottamisen perusteet -muutokset oppijan verkkopalvelut Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen ja kansainvälisyyden lisääminen opsit, hopsit, hojksit Valmistavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – opetus ja ohjaus järjestelyt Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Tasa-arvo ja osallisuus Nuorelle paikka yhteiskunnassa ja työelämässä Laadukas ja tehokas opiskelijakeskeinen toiminta Laatustrategian toimeenpano

Erillisistä hankkeista – osaksi perustoimintaa Läpäisyhankkeissa kehitettyjen toimien ja ammatillisen peruskoulutuksen kehittämistoimien muodostettava kokonaisuus – läpäisyasia ei saa jäädä erilliseksi Hanketoiminnasta pysyvään toimintaan – johdon ja koko henkilöstön yhteinen tehtävä Koulutuspoliittiset linjaukset ja päätökset – koulutuksen järjestäjien strategiset valinnat ja kaikkien toimijoiden toiminta tukemaan onnistumista koulutustehtävässä ja laajemmin ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisessa tehtävässä

Innostusta ja voimia läpäisyhankkeiden loppusuoralle KIITOS