ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä 20.8.2009 Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Advertisements

Opettajien täydennyskoulutusprojekti
. Rauman freinetkoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Pelit, pelillisyys ja kirjastojen palvelun muutos (verkkoversio ilman useita kuvia) Kirjastoseminaari 2013 FT J. Tuomas Harviainen Vantaan kirjasto- ja.
ELOKUVAKASVATUS SODANKYLÄSSÄ opettajien täydennyskouluttaminen varhaiskasvatuksessa, perusasteella sekä toisella asteella vuosina
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO NUORISO- VAIHTO haasteet ja mahdollisuudet PETS 2008.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Referointi ja referaatti
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Tytöt teknologian taitajiksi
Akira Elokuvalukupiiri Ohjaaja Katsuhiro Ōtomo. Japanissa teattereihin Sijoittuu tulevaisuuteen vuoteen 2019 atomipommin tuhoamaan.
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
”Mitä meillä jo on tehty”! Mitä ja miten haluamme jatkossa tehdä yhdessä (ja erikseen?) Valitut Jatkotoimenpiteet – toimintasuunnitelma 2015 – 2017 Yhteinen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Pataluodon koulu Draamaluokka
Tee uusi kuva satavuotiaasta Suomesta!
ELOtoimintaa syksyllä 2016
Pataluodon koulu Draamaluokka
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Ruotsin kielen merkitys Suomessa
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
2.2 Kulttuuriperintö.
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM

Mikä ihmeen Ihmefilmi? Elokuvakontaktin ja Opetusministeriön Ihmefilmi-hanke 30 paikkakunnalla Tarjolla 15 elokuvaklassikkoa - näytösten edellytyksenä asianmukaiset auditoriot ja esityslaitteistot Ihmefilmeissä kaikki esitysoikeudet ja filmivuokrat on katettu järjestäjien toimesta Noudatetaan Valtion elokuvatarkastamon määrittämiä ikärajoja

Miksi Ihmefilmi järjestetään? Miksi elokuvakasvatus on tärkeää? Klassikkoelokuvien teatteriesitykset harvinaisia nykyään Elokuvatarjonta on todella rajallista Kulttuurin muutos: elokuvia ei harrasteta kerhoissa, katsominen kotioloissa tapahtuvaa toimintaa Tieto elokuvan historiasta ja sen rikkaasta perinteestä katoavaa kansanperinnettä

Ihmefilmi lisää tietoutta elokuvakulttuurista ja elokuvan eri muodoista Yleissivistyksen tarjoaminen Oman katsomiskokemuksen tarjoaminen: voidaan paremmin keskittyä, kun läsnä ei ole muita keskittymistä häiritseviä tekijöitä Henkilökohtaisen elokuvamaun kehittäminen: tarjotaan nähtäväksi monenlaisia elokuvia – erityisesti niitä, joita nykynuoret eivät ole tottuneet näkemään

Elokuvakasvatus myös mediakasvatusta. On olennaista opettaa, että elokuvia on perinteisesti katsottu yhdessä valkokankaalta. Kotiteatterit ja nettiareenat ovat voineet jo muuttaa käsityksiä elokuvien katsomisesta. Elokuva on paitsi viihdettä, myös taiteen muoto, jolla on omanlaisensa kieli. Elokuvia voidaan myös tarkastella ja tulkita suhteessa mitä moninaisimpiin asioihin ympäröivässä maailmassa.

Elokuvakasvatuksessa on tärkeää kokemusten tarjoamisen ja ajattelun kehittämisen lisäksi myös oman tekemisen korostaminen Sodankylän kouluissa hyvät mahdollisuudet luokkien omien liikkuvan kuvan työpajojen käynnistämiseen Omien videoharjoitusten kautta opitaan mm. tekemään valintoja Elokuva- ja mediakasvatuksella on positiivisia vaikutuksia lasten kehityksen ja itsetuntemuksen lisääntymisen kannalta

Ihmefilmi-sarjasta Syksyn Ihmefilmeille on ominaista tekijälähtöinen näkökulma Tekijänäkökulmaa ilmentävillä ohjaajilla korostuu oma ilmaisutyyli Tekijäelokuvissa korostuu usein näkemys elokuvasta taiteena - erityistä huomiota elokuvailmaisun erityis- ja ominaispiirteisiin

Elokuvia voidaan katsoa myös esim. lajityyppien tai maanosien lähtökohdista. - lajityyppejä esim. kauhu-, scifi- ja toimintaelokuvat - kulttuuriset jaottelut esim. aasialainen, eurooppalainen tai kotimainen elokuva Alfred Hitchcock: olennaisinta elokuvan tekemisessä on pyrkimys luoda tunnetta ja jännitystä leikkaamalla kuvia toisensa perään ja tuottamalla katsojalle tunne, että tapahtumassa on jotain enemmän kuin mitä kuvat tosiasiallisesti näyttävät

Ota yhteyttä Elävää Kuvaa -projekti Juha Oravala Projektipäällikkö Aleksanteri Kenan koulu, Kaarrostien toimipiste Kaarrostie 10 (A-rak.) Sodankylä