Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk 24.8.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistus.
Advertisements

Kuopion maaseutuohjelma
konsernin johtamisjärjestelmä
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Kuntaliiton palvelut muutosviestinnän tueksi
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
DEMOKRATIATYÖRYHMÄ Anniina Peltola
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija 2000-luvun kuntajakoselvitysten sisällöt ja kehittämistarpeet.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija Kuntajakoselvittäjien työseminaarin tavoitteet.
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Nokian kaupungin strategia
Elämänhallintatyöryhmän kokous
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Tampereen kaupunkiseutu: osallistava strategian päivitysprosessi Fountain Park, Tia Lilius & Janne Jauhiainen
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Ostareistako asukasareenat –seminaari
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Tarkastuslautakunta 53 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
Tilanne Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa.
Ritva Väisänen ja Satu Turkka
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Joensuun kaupunkikonsernin toiminta-alueeT
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk

Kuntien selvitykset kriteerien täyttämiseksi (rakennelain mukainen kuntajakoselvitys) 5/13-12/13 Kuntauudistuksen aikataulu tiedonannon mukaan Vahvan perus- kunnan kriteerit, min.tr. 6/12 Rakenne- laki Hallituksen väli- arviointi 12/13 Kunta- laki ja vo-laki 1/15 Valtion erityis- selvit- täjä ? Yhdistymisen valmistelu Yhdistymisen toteutus KUNNAT TOIMIVAT VALTIO TOIMII Valtuusto päätökset 3/ Tuki- ryhmä? Elinvoimainen kaupunki- seutu- selvitys Pääpiirteet Kuntalain ja vo-lain sisällöistä Linjat esh:n uud. Järj. ja kunta- uud Lausunnot rakenne- lakiluonnos ja sote- rakenne- selvitys syksy/12 Esitys sote- raken- teeksi 12/12

Selvitystyön lähtökohdat Tampereen kaupunkiseudun kunnat tunnistavat tarpeen alueen elinvoiman jatkuvaan kehittämiseen. Kuntajoukolla on kuitenkin erilaiset näkemykset elinvoimaisuuden edistämisen keinoista, mikä ilmenee kuntien valtionvarainministeriölle antamista lausunnoista. Seutuyhteistyön arviointi ja kuntauudistus ovat luoneet kunnille tarpeen keskustella alueen tulevaisuuden vaihtoehdoista ja pyrkiä kohti yhteistä näkemystä. Tulevaisuuden vaihtoehtojen - askelten ja suuntien - pohdinta on ennen kaikkea poliitikkojen tehtävä. Poliittista keskustelua on tarpeen tukea yhteisellä selvityksellä, joka lisää päättäjien objektiivista ja arvovapaata tietoa eri vaihtoehtojen vaikutuksista, eduista ja haitoista. Selvityksen tulee perustua kuntien omaehtoiseen näkemykseen sen tarpeesta ja ohjauksesta. Työn käynnistämiselle tulee olla kuntien hyväksyntä ja sitä tulee johtaa poliittisesti.

Selvityksen tavoitteet Tavoitteena on … tukea kaupunkiseudun 1) kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden vahvistamista 2) asukkaiden hyvinvoinnin edistämistä sekä 3) hyvän elinympäristön ja kestävä kehityksen turvaamista. … tarkastella monipuolisesti ja eri näkökulmista tavoitteiden edellyttämiä toimintamalleja: kunnat, kuntien välinen yhteistyö, seutuhallinto, uusi kunta. … ennakoida kuntarakennelain selvitysvelvoitetta. Tavoitteet tarkentuvat selvitystyön käynnistyessä, mutta työn luonnetta voi kuvata esim. ilmaisuilla ”enemmän kuin kuntajakoselvitys” tai ”strateginen yhdentyminen”.

Selvityksen toteutustapa Selvitystyöstä vastaa kuntien yhdessä sopima selvityshenkilö, jonka tukena on selvitystiimi. Vaihtoehtojen vaikutukset kuvataan ja analysoidaan eri näkökulmista. Näkökulmat voivat olla esim. kilpailukykyyn, palveluihin, talouteen, yhdyskuntarakenteeseen, demokratiaan ja kuntauudistukseen liittyviä. Tarkasteltavia näkökulmia (osittain edellisiä täydentäviä) voivat olla myös kunnan tehtävät, hallinto- ja johtamisrakenteet, henkilöstö ja osaaminen, kulttuuri ja identiteetti, kansainvälistyminen, yhteistyökumppanit ja verkostot, luovuus ja kehittämisaktiivisuus, reaktiokyky ja muutosvalmius, maankäytön suuntautuminen, yhteisöllisyys ja paikallisuus, syrjäytyminen ja segregaatio, hyvinvointi ja terveys, kansalaistoiminta ja järjestöt, eri vaihtoehtojen aiheuttamat välilliset muutoskustannukset (transaktiokust.) Luottamushenkilöt osallistuvat eri vaihtoehtojen ja niiden vaikutusten pohdintaan ja arviointiin Työssä selvitetään ja huomioidaan kuntalaismielipide

Selvitysnäkökulmia KILPAILU- KYKY, ELINKEINO- ELÄMÄ PALVELUT YHDYSKUNTA- RAKENNE TALOUS 5. DEMOKRATIA JA OSALLIS-TUMINEN Tavoite: (Poliittinen ohjauksen toimivuus, kansalaisten osallistuminen) DEMOKRATIA JA OSALLISTUMINEN HENKILÖ- STÖJA OSALLISTUMINE N KULTTUURI JA IDENTITEETTI Tarkasteltavat toimintamallivaihtoehdot: kunnat, kuntien välinen yhteistyö, seutuhallinto, uusi kunta (kuvaus ja vaikutusten arviointi) HENKI- LÖSTÖ JA OSAAMI- NEN HALLI- TUKSEN KUNTA- UUDISTUS KULTTUU RI JA IDENTI- TEETTI

Selvityksen sisältöä 1.Nykytilan analyysi: kuntien ja kaupunkiseudun tila, seutuyhteistyö 2.Toimintaympäristön muutokset, kuntauudistuksen askelmerkit, kunnan tehtävät tulevaisuudessa 3.Selvityksen tavoitteet ja toteutustapa yms. 4.Kuvaus ja analyysi toimintamallivaihtoehdoista 5.Yhteenveto

Selvityksen aikataulu Syksyllä 2012 tunnustellaan selvityksen käynnistämismahdollisuuksia kunnissa Tampereen pormestari kutsuu koolle kuntien valitsemat (3) edustajaa Poliittisen ohjauksen varmistamiseksi – kunnat tekevät päätökset selvityksen käynnistämisestä – kunnat nimeävät poliittisen ohjausryhmän selvitystyön ohjaamiseen