Medianäkyvyys SPJL marssi
Ennen marssia Tavoite: Herättää keskustelua sisäisestä turvallisuudesta Yhteydenotto muutamiin suurimpiin medioihin Keskisuomalainen julkaisi jutun marssista noin kuukautta ennen ajankohtaa viitaten P&O – lehden artikkeliin. Kaksi viikkoa ennen marssia avattiin FB-kampanjasivu ”Meitä on liian vähän”. Twitterissä kerrottiin samaa viestiä kuin kampanjasivulla HS etusivun mainos. Mainos herätti median mielenkiinnon ja se poiki runsaasti juttuja marssista etukäteen. Sanoma oli yksinkertainen ja se toistui hyvin mediassa. Sisäisen turvallisuuden puolesta > oikeudenmukaisuus > resurssipula, oikeusturva, työturvallisuus. TV, radioasemat halusivat sopia haastatteluista.
Medianäkyvyys HS etusivun mainos (mobiili + tabletti) Noin 350 artikkelia SPJL:n marssista (kaikissa pääuutisissa) lisäksi tv ja radiohaastatteluja mm. YLE AamuTV, YLELeaks, Jälkiviisaat, A-studio, MTV- videohaastattelu. SPJL sosiaalinen media: Facebook n. 80 viestiä > 6100 peukuttajaa tavoitettu reagointia viestiin sitoutunutta seuraajaa Twitter > n. 60 tweettiä Instagram > 26 kuvaa SPJL.fi –sivut.
Meidän ääni kuuluu SPJL:n jäsenten ääni kuuluu ja näkyy jutuissa. Artikkelien päärollissa olivat poliisit tai SPJL:n aktiivijäsenet tai puheenjohtaja. Juttujen sävy on poikkeuksetta positiivinen. Kriittisiä tai negatiivisia juttuja poliisia tai SPJL:ä kohtaan ei ollut. SOMEssa lähes kaikki kommentit olivat positiivisia ja kannustavia. Yhtään kirjoitusta ei ole poistettu viestiketjuista. FB:ssä kaikki huomio on tullut ilman maksettua mainontaa. Twitterissä olemme pystyneet herättämään toimittajien mielenkiintoa asiaan. Instagram kokeilu lähti käyntiin varovaisesti tunnustellen.
HS etusivu Tutkimus on ainoastaan HS printin etusivun osuus. Lisänäkyvyyttä tulee tämän päälle HS digilehden etusivusta. Kaiken kaikkiaan etusivun kampanjalla hyvät tulokset: Mainoksella tavoitettiin selkeästi +45 ikäryhmä. Huomioarvo mainoksellemme on 79,3 %. Tulos on hyvää tasoa. Yleensä keskimääräinen huomioarvo etusivulla on 74 %. Tämä tarkoittaa lähes lukijaa. Etusivusta kiinnostui 68 % :a. Tämä tarkoittaa, että henkilö on viettänyt yli 5 sekuntia mainoksen parissa. Tulos on erinomainen. Lisäksi: Lehden etusivu on myös hyvin näkyvillä muun muassa lehtipisteissä ympäri maan. Tätä näkyvyyttä ei edes pystytä mittaamaan.
350 kpl mediaseurannan osumaa ajalla 16. – Hakukonetuloksesta puuttuu painetut sanomalehdet. Lähes kaikilla painetussa lehdillä on myös saman sisältöinen artikkeli kuin sähköisessä julkaisussa. Media julkaisi 346 artikkelia sähköisissä julkaisussa. 1 artikkeli julkaistiin POHAn sivuilla, 2 artikkelia joidenkin organisaatioiden sivulla ja 1 artikkeli jossain muussa julkaisussa.
Marssi oli etusivun uutinen Marssiuutinen on löytynyt medioiden etusivulta, taloudesta tai kotimaan uutisista. YLE viihteen alla olevasta osiosta löytyi 35 kpl marssiin luokittuneita artikkeleja.
Suuret mediat uutisoivat marssista hyvin. Puoluelehtien osuus ja artikkelien sisältö on mielenkiintoinen tarkasteltava kokonaisuus.
Koko maan osuus on korkea ja se kertoo suurten medioiden mielenkiinnosta marssiin. Uudenmaan suuri osuus kertoo osaltaan siitä, että paikallislehtiä on runsaasti ja ne kirjoittivat marssista kiitettävästi.
Muutamia linkkejä: YLE aamut-TV YLE jälkiviisaat ( n. 6 min kohdalta katso ) A-studio – Kyttien kapina EuroNews in-finland/ ( peukkua) in-finland/ MTV lopetetaan-oli-rikollinen-kiinni-tai-ei/ http:// lopetetaan-oli-rikollinen-kiinni-tai-ei/