ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Varhaiskasvatussuunnitelma Toijan päiväkoti
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Meillä täällä Keskustan päiväkodissa on tavoitteena hyvinvoiva lapsi, joka leikkii, tutkii ja havainnoi ympäröivää maailmaa ja itseään suhteessa siihen.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Selevä Paletti — SUUPOHJAN LAPSIPERHEIDEN PALVELUKOKONAISUUS.
Uskonto ja elämänkatsomus päiväkodissa
Vetelin kunta 2006.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Vanhemman/sisaruksen mielenterveysongelman vaikutus lapseen
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Terveystieto 7.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Emotionaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
ME-hengen kehittäminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Motorinen kehittyminen
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Näin arvioimme tiimin toimintaa
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
9. Oppimisen psykologinen perusta
Marja-Kristiina Lerkkanen
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Esityksen transkriptio:

ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin? Mitä on "lapsen paras" ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin? Lasten parhaaksi Varhaiskasvatuksen laitoksen tutkimuspäivä 27.04. 2006 Marja-Leena Laakso

Toivoisin, että päiväkodin aikuiset ... Lapsilta kysyttiin: Toivoisin, että päiväkodin aikuiset ...

kun ne yrittää lasten parasta" ... "antaisi lasten tehdä sitä mitä ne haluaa, mutta ne ei anna, kun ne yrittää lasten parasta" Lasten Jyvävasu, syksy 2006

Kasvatuspäämäärät Tavoitteena hyvinvoiva lapsi lapselle merkitykselliset kokemukset kieli kieli Tavoitteena hyvinvoiva lapsi fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen Hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuus Lapselle ominainen tapa toimia leikkiminen, liikkuminen, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen, tutkiminen varhaiskasvatus-ympäristö kasvattajayhteisön toiminta Kasvattajalta ja kasvattajayhteisöltä vaaditaan tämän ymmärtämistä. Toiminnan suunnittelu lähtee lapsen tarpeista. Orientaatiot eri merkityksessä kuin esim. sisältöalueet. Lapsilähtöisyys? POHJA TAVOITE Sisällölliset orientaatiot Matemaattinen Luonnontieteellinen Historiallis-yhteiskunnallinen Esteettinen Eettinen Uskonnollis-katsomuksellinen kasvatuskumppanuus Tuen tarpeen havaitsemisessa vanhemmat mukana MITÄ LAPSI TARVITSEE? TUNNEMMEKO LAPSEN? © JyväVasu

Mikä ohjaa lapsen kehitystä? Eri aikoina ja eri tutkijoilla on ollut erilaiset käsitykset keskeisten tekijöiden osuuksista: Arnold Gesell & Frances L. Ilg, (1954): ”Edessämme on aina vain yksi kehitysjakso kerrallaan. Kokonaisuus (lapsen kehitys, kirj. lisäys) ei ole hallittavissamme. Se on liian monimutkainen ja mystillinen uskottavaksi perustuksiaan myöten ihmiskäsiin. Luonto ottaa huolekseen suurimman osan tehtävästä ja pyytää vain apuamme. Donald W. Winnicott (1965): ”Käsitettä pikkulapsi ei erillisenä itse asiassa ole olemassa, sillä missä tahansa näemme pikkulapsen, näemme myös äidin huolenpidon hänestä. Ilman äidin huolenpitoa ei olisi lastakaan”

Kehityksen keskeiset määrittäjät I Neurobiologia II Kasvuympäristö III Yksilön oma toiminta

I Neurobiologia KLASSINEN KYPSYMISTEORIA Neuraalinen kehitys on tulosta geneettisestä ohjelmoinnista – tosin ympäristö voi nopeuttaa tai hidastaa joidenkin toimintojen kehitystä NEUROKONSTRUKTIVISTINEN LÄHESTYMISTAPA Hermoston kehitys ei heijastele determinististä geneettistä ohjelmointia, vaan... Neuraaliset hermoverkot - erityisesti aivokuorella - ohjelmoituvat vuorovaikutuksessa virikkeiden kanssa, jotka tulevat ulkoisesta ympäristöstä

II Kasvuympäristö I Fyysinen turva ja suojelu Lapsen fyysisistä tarpeista huolehtiminen Lapsen suojelu II Vanhemman ja lapsen välinen suhde - Turvallisuudentunne kiintymyssuhteen kautta Herkkyys lapsen tarpeille Lapsen viesteihin vastaaminen - Lapsen kiinnostuksen suuntaaminen - Tunteiden jakaminen ja ilmaiseminen III Kasvuympäristön virikkeellisyys Lapsen ikätasolle ja yksilöllisille tarpeille sopivien virikkeiden tarjonta - Lapsen osallisuus & toimijuus

III Yksilön oma toiminta Lapsi ei ole passiivinen ympäristön vaikutusten vastaanottaja, vaan luo aktiivisesti omat kokemuksensa Erot yksilöllisissä tavoissa: - havaita & muistaa - virittyä tunnetasolla - saada ja ottaa vastaan palautetta ympäristöltään Kokemukset eivät tapahdu – niihin reagoidaan, niitä työstetään, ne eletään yksilöllisesti

Tutkimuksellisia painopistealueita ja viitekehyksiä

Tutkimuksen painopistealueet varhaiskasvatustieteessä Jyväskylässä I Lapsuus yhteiskunnallisena ilmiönä mm. - Lapset terveytensä ja hyvinvointinsa määrittäjinä - Lasten toimijuus päivähoidossa II Varhaisvuosien pedagogiikka, kehitys ja oppiminen mm. – Leikki, kehitys ja oppiminen - Yhteenkuuluvaisuudentunne päivähoidossa III Varhaiskasvatustyön kehittäminen ja arviointi mm. - Mielekkäät oppimiskokemukset - Johtajuuden yhteisöllisiä ja yksilöllisiä tulkintoja

Ihmisen kehitys ja sen riskitekijät - huippututkimusyksikkö Lapsen kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski - pitkittäistutkimushanke

Sanaston ja kieliopin kehitys Fonologinen tietoisuus Tukimusasetelmastamme NEUROBIOLOGIAAN LIITTYVÄT TEKIJÄT Vanhemman dysleksia (vaikeusaste) Lapsen geneettinen riski Lapsen kehitys KASVUYMPÄRISTÖTEKIJÄT Vanhemman koulutus Vanhemman vuorovaikutuksellinen sensitiivisyys Sanaston ja kieliopin kehitys Fonologinen tietoisuus Varhainen lukutaito YKSILÖN OMA TOIMINTA Lapsen jaettu tarkkaavaisuus vuorovaikutuksessa Lapsen kiinnostus kirjoista KONTROLLOITAVAT TEKIJÄT Lapsen kognitiivinen taso Lapsen varhaisempi kielellinen kehitys

Tuloksia ja johtopäätöksiä Varhaisempi kehitys ennustaa vahvasti myöhempää kehitystä Kehityksellisten riskitekijöiden varhainen tunnistaminen Tukitoimintojen käynnistäminen otollisessa vaiheessa Lapsen omalla aktiivisuudella, suuntautumisella on tärkeä merkitys Lapsen kiinnostuksenkohteiden jakaminen Lapsen kiinnostuksen virittäminen Kasvuympäristö on sekä aktiivisessa että passiivisessa mielessä merkittävä vaikuttaja lapsen kehitykselle Vanhemmuuden ja perheiden tukeminen keskeinen lähtökohta lapsen tukemisessa Lapsen paras on aina sidottu laajempiin yhteiskunnallisiin ratkaisuihin Laakso, Poikkeus, Eklund, & Torppa, 2004; Torppa ym., 2006