Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

1 Maahanmuuttajanuorten keskeyttämisen ehkäisy Maahanmuuttajanuorten VaSkoolin loppuseminaari Jaana Kilpinen.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
”Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli saada uusia menetelmiä ja toimintamalleja opiskelijoiden opintojen tukemiseksi ja estämään nuorten syrjäytymistä.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
InNoste-palvelupiste (02)
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Perustettu
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kelpo-hanke Amisto
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Kysely opintojen ohjauksesta
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen

Keskeyttämisen määrittelyä Kurosen (2011) mukaan keskeyttäminen on jännite nuoren elämänkulussa aikuisuuteen siirtymisen ja yksilön kouluttautumisessa Keskeyttämishetki määrittelee keskeyttäjän, puhutaan ns. positiivisista keskeyttäjistä eli a) määräaikaiset keskeyttäjät esim. sairaus tai raskaus b) opiskelija, joka vaihtaa linjaa tai siirtyy toiseen oppilaitokseen sekä negatiivisista keskeyttäjistä, joita ovat c) varsinaiset keskeyttäjät, jotka eivät tiedä toisesta opiskelupaikasta ja ovat epävarmoja opiskelun jatkamisesta.(Kuronen 2011, 21.)

Keskeyttämisen ehkäisemisen keinoja Opetushallitus (2007) näkee keskeyttämisen opiskelijalähtöisenä, korostaa opinto-ohjauksen merkitystä Jäppisen (2007) mukaan keskeyttämisen ehkäisy lähtee koulutuslaitoksen sisältä Oppilaitoksen on osattava sitouttaa opiskelijat opintoihinsa ja toiminnallaan ehkäistä opintojen keskeyttämisiä

Kehittämistyömme taustaa Koulutuksen keskeyttämistä on tutkittu kauan Paljon kehittämishankkeita, joiden tarkoituksena on tukea opintojen loppuun suorittamista, ehkäistä turhaa keskeyttämistä ja aktivoida nuoria koulutukseen Keskeyttäminen vaikuttaa oppilaitosten toimintaan ja hidastaa nuorten siirtymistä työmarkkinoille Jokaisen oppilaitoksen löydettävä itselleen sopivia toimintatapoja, jotka tähtäävät opintojen keskeyttämisten vähentämiseen. Jyväskylän ammattiopiston puupuolella heräsi huoli opiskelijoiden koulutuksen keskeyttämisistä

Kehittämistyömme taustaa Jyväskylän kristillisessä opistossa keskeyttäminen vähentynyt Haimme tietoa keskeyttämiseen liittyvistä asioista ja toimenpiteistä Jyväskylän ammattiopistossa ja Jyväskylän kristillisessä opistossa

Kehittämistyömme tavoitteet Tavoitteena tuoda esille hyväksi koettuja menetelmiä ja esiin tulleita uusia ajatuksia, jotka voisivat vaikuttaa koulutuksen keskeyttämistä vähentävästi Tuloksia hyödynnetään Jyväskylän ammattioppilaitoksen puupuolella

Toteus Haastattelimme Jyväskylän ammattiopiston rakennusalan opettajia, opinto-ohjaajia ja Jyväskylän kristillisen opiston opinto-ohjaajaa syksy 2013 –kevät 2014 Pohjatietona myös ”URA alkuun- ja koulun kautta ammattiin-hanke

Haastattelujen toteutus

Haastattelujen yhteenvetoa Keskeyttäminen ei ole yksiselitteinen asia Opintopolun uudistus voi lisätä keskeyttämisriskiä Opiskelijat hakeutuvat liian varhain ammatillisiin koulutuksiin, jolloin itse tutkinnon suorittaminen koetaan liian vaativana Haastatteluista heräsi mm. seuraavia kysymyksiä, miten koulutuksen ja ohjauksen tulisi muuttua, miten tuetaan opiskelijan motivaatiota opiskeluun ja heidän kognitiivisia taitoja

Haastattelujen yhteenvetoa Keskeyttämisen taustoista ja toimenpiteistä nousi esille paljon yhteneviä asioita Opinto-ohjauksella suuri merkitys jo perusopetuksen puolella Opiskelijoille alakohtainen opetussuunnitelma Opiskelun alun merkitys tärkeä : Vertaistuki Ryhmätuki Ryhmäyttäminen Ammattiaineiden suorittamista työssä oppimisen avulla tulisi lisätä Tukitoimet Varhainen puuttuminen

Jatkotoimenpiteet Jyväskylän ammattiopiston puupuolella Opintosuunnitelman parantaminen, kuvaukset jokaisesta opintokokonaisuudesta Kiltakoulumalli – käyttöön. Opiskelijoita sitoutetaan opiskeluun osallistavalla opetuksella. Pidemmälle opiskelussaan ehtineet opiskelijat ohjaavat nuorempia opiskelijoita Opiskelijoiden itsearviointi -Julkinen blogi Syksyllä 2014 erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden pienryhmä Opetusmateriaalin päivittäminen

Kiitos ! Ajatuksia ja keskustelua Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisystä Kiitos !