Yritysvierailumalli Versowood

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Lavian lukio.
Ranskan etäopetus alakoulussa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Toimintaohjeet opelle
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
9.Lk Biologian laborointikurssi
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Tervetuloa!.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Lukiolaisen opintopolut
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Tytöt teknologian taitajiksi
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Klo 10Ennakkotehtävän pisteet Klo 10.15Ennakkotehtävän purku ryhmissä Klo 10.45Yhteenveto maks. 10 min Klo Lohko B ensin Verkkokoe luokassa.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Yrittäjyyskasvatusprojekti Veera Sonninen ja Kaisa Kosola Kevät 2015 Yhteyshenkilö: Ilkka Kinnunen, Pohjanlammen koulu.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
MIKSI LUKIOON???.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Opeka-kyselyn tulokset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Ykkösten vanhempainilta
Sähköiset yo-kirjotukset
Kotitalouden kurssit lukiossa
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Ykkösten vanhempainilta
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yritysvierailumalli Versowood
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Terveyslautakunta Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Yritysvierailumalli Versowood Emmi Jeskanen, Markus Juvonen, Minja Lahdelma, Johanna Mäkelä & Simon Strömgård

Yleistä - Malli yläkoululle (ja lukiolle) - Esimerkkimalli OPO-tunnilla (voidaan myös hajauttaa eri oppiaineisiin) - Opettajat käyvät itse ensin vierailemassa -> Laajentaminen eri oppiaineisiin - Helpompi toteuttaa ja suunnitella jos koulussa olisi ennakkoon suunniteltuja vierailupäiviä, esim. 2 päivää vuodessa

Ennakkovalmistelut -Yhteyshenkilö, ajankohta, oppilasmäärä, vierailukohteet, kuljetukset, turvallisuus - Mitkä kohteet: Metsä, Saha, Kyllästys, Liimapuu, Toimisto - Ryhmien määrä

Ennen vierailua Koulussa - Kotiryhmä ja asiantuntijaryhmät (3-5kpl) - Ennakkotehtävät ryhmille ja oppilaille - Oppilaiden ennakkokäsitykset - Pohjatiedon selvittäminen (esim. yritys, mitä eri aloja, miten voidaan laskea puun määrä tietyllä alalla) - Ryhmillä erilaisia tehtäviä riippuen vierailukohteesta - Jokaiselle ryhmän jäsenelle vastuukysymys/-näkökulma - Oppilaat valmistelevat kysymyksiä yrityksen edustajille - Yhteistyö aineenopettajien kanssa

Ennen vierailua Yrityksessä - Mitä luonnontieteitä tarvitaan yrityksessä / työtehtävässä? - Mitä eri opiskelu/urapolkuja työntekijöillä? - Kuka/ketkä vastuussa vierailun ajan? - Millaisia tehtäviä yrityksen arkisesta toiminnasta voisi koostaa oppilaille? (Esim. laskutoimituksia toimistossa) - Yritys voi vierailla koulussa

Vierailu - Oppilaat esittävät kysymyksiä - Dokumentoivat mitä kohteessa tapahtuu - Kamera (kuvat ja video), muistiinpanot, asiantuntijahaastattelu - Keksivät lisäkysymyksiä - Oppilaat selvittävät asiantuntijoiden avulla vastauksia ennakkotehtäviin

Vierailun jälkeen Koulussa - Oppilaat palaavat kotiryhmiin ja esittelevät oman kohteensa - Käydään läpi vastaukset kysymyksiin - Oppilaat keskustelevat mitkä luonnontieteet tulivat esiin vierailun aikana - Luokassa keskustellaan kysymyksistä, joihin ei saatu vastausta - Tilaisuus vanhemmille missä oppilaat esittävät kohteet - Yrityksestä joku paikalla? - Video Yrityksessä - Pohdinta vierailun sujumisesta → Tarvitseeko jotain muuttaa?

Mahdollisia näkökulmia matematiikan, kemian, maantieteen ja biologian kannalta Puun liimaus Vihreä kemia (liimajätteiden hävittäminen) Tuotteen elinkaari Bioenergia (pelletit) Puun kyllästäminen Biologia: Puun kuivatus Hakkuumetsä elinympäristönä Metsän kehityksen eri vaiheet/metsän uusiutuminen Puun kasvamiseen vaikuttavat tekijät Maantiede: Karttojen käyttö Logistiikka - Paikkatieto GPS Hakkuiden ajoitus, routa Alueen erityispiirteet ja historia Matematiikka: Tilastot ja taulukot Mittaus ja arviointi Avaruusgeometriaa ja trigonometriaa Optimointi

Ennakko/vierailutehtävät Toimisto: Mitä eri toimenkuvia toimistossa on? Mitä ohjelmia toimistossa käytetään? Miten yritys hankkii asiakkaita? Miten sahattava puu hankitaan? Liimapuu: Mitä liimapuu on? Miten liimapuuta valmistetaan? Mihin liimapuuta käytetään? Miten liimajätteet hävitetään? Kyllästämö Mitä on puun kyllästäminen? Miksi puuta kyllästetään? Mitä ympäristökysymyksiä puun kyllästämiseen liittyy? Mitä eri ammatteja työskentelee omassa vierailukohteessasi? Metsäteollisuuden merkitys Suomessa Mitä tuotteita vierailukohteesi tuottaa? Keksi vähintää kaksi kysymystä vierailua varten Metsä: Kuinka usein metsä tulisi harventaa? Miten vuodenajat vaikuttavat puunkorjuuseen? Miten talousmetsä eroaa luonnontilaisesta metsästä? Saha: Mitkä tekijät vaikuttavat puun kuivumisaikaan? Kuinka paljon puusta menee hukkaan? Kuinka paljon puuta voidaan käsitellä tunnissa?

Hyödyt Oppilas - Koulu Yritys - Oppilaat saavat konkreettisen kuvan eri ammateista - Motivointi luonnontieteiden ja matematiikan opiskeluun - Vaihtelua arkeen - Oppilaille tietoa yritystoiminnasta ja puun teollisesta hyödyntämisestä - Oppilailla mahdollisuus kysyä asioita suoraan asiantuntijoilta - Oppilaiden ja opettajien yritystuntemus paranee - Yritys oppii lisää koulujärjestelmästä - Mahdollisuus mainostaa itseään työllistäjänä oppilaiden tulevaisuudessa

Mahdolliset ongelmat Aikataulut (kurssin eteneminen, eri pisteiden kesto, matkustaminen vierailukohteeseen) → Hyvä suunnittelu Yrityksen arki rikkoutuu (työtehtävien järjestely siten, että vieraita voidaan opastaa; ylimääräinen turvallisuuden varmistaminen) → Kerran suunniteltua mallia voi hyödyntää uudelleen

Kiitos!