Uusi Väylä Ammattiin. 31.12.2010 asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Advertisements

Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Oppituki-hanke oppisopimus- opiskelun tukena
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Erilaisista osaajista työvoimaa -tour 2011 (Työmieli, Punainen Talo, Valtaväylä, Mieluisa) Tiistai , Rauma Rauman Merimuseo Oppilaitos-yhteistyöyritys.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Toimialue Muonio Kolari Pello Ylitornio Tornio Tervola Keminmaa Kemi
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
– Kokkolan osahanke saakka.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aikuiskoulutuksen kriittiset menestystekijät – käytännön toimenpiteet Merja Talkio- Vilanen Taustavaikuttajia: - julkisen sektorin muuttuvat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Innova Länsi-Suomen akk
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Saimaan ammattiopisto Sampo
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Uusi Väylä Ammattiin

asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu / Bovallius ammattiopisto Ammattiopisto Lappia Opetusalan koulutuskeskus OPEKO Meri-Lapin Työvoimatoimisto ja Työvoiman palvelukeskus Simon ja Tervolan työpajat

Yleiset lähtökohdat: Elämänhallinnan puutteet yleisiä Kouluttautumattomuus syrjäytymisen riskitekijänä Koulutuksen keskeyttämiset ym. opiskelun ongelmat

Työpajatoiminnan kehittämiskysymyksiä ja tavoitteita Mahdollisuus opintoihin vaihtoehtoisessa oppimisympäristössä → työssäoppiminen Työpajatyön yleisen imagon nostaminen (perustuen todellisiin laatukriteereihin) Pajatyön työtehtävät pitäisi tunnistaa ammatillisia taitoja edistäviksi → tunnustaminen Vailla virallista tunnustusta pajatyö jää usein ammatillisesti ja koulutuksellisesti irralliseksi jaksoksi

Pajatyön ohjausresurssit hyötykäyttöön → synergiaedut oppilaitosten kanssa Opiskelijoille räätälöityjä ratkaisuja tehty jo nyt oppilaitos-paja -yhteistyössä → hyviä kokemuksia → selkeä yhteistyömalli puuttuu Toppis Opequal -projekti

Projektin tavoitteita Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön syventäminen Työpajatoiminta osaksi koulutus- ja urapolkujen rakentumista → oppilaitos vastaa opetuksellisista kriteereistä työpajan toimiessa oppimisympäristönä Valmennuksen hahmottuminen osaksi ammatillista koulutusta Opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi työpajan perustoimintaa Säätiöiden/pajojen palvelujen tunnustaminen osana moniammatillista ohjaustyötä

→ Tavoitteena luoda toimintamalli, jossa sekä oppilaitosten että työpajojen toiminnot tarjoavat yhdessä selkeän palvelun sitä tarvitseville

Suunnitellut keinot ja toteutustavat Toimijaverkoston tiivistäminen kohti yhteistyömuotoja Avainhenkilöiden sitoutuminen organisaatioiden väliseen yhteistyöhön Jo toteutetun yhteistyön hyödyntäminen mm. Toppis Yhteistyömallien rakentaminen: eri tahojen kesken sovittavan toimintatavan vakiinnuttaminen käytäntöön

Opequal -projektissa kehitettyjen sovellusten ja mallien paikallinen soveltaminen → työpajojen tunnustaminen ja tunnistaminen opetussuunnitelmien laatuvaatimuksia vastaaviksi oppimisympäristöiksi → yhteinen kieli, yhteiset opetukselliset ja ohjaukselliset tavoitteet toiminnan perustaksi

Hahmotelmaa käytännön sovellutuksesta Oppilaitos → paja Oppilaitoksen opiskelija säätiöön/pajalle Perusopintoja suorittamaan (Näyttöperusteinen tai opetussuunnitelmapohjainen) Työssäoppimisjaksot ”Levähdysjaksot” Paja → oppiIaitos Säätiön/työpajan asiakkaalla mahdollisuus opintosuorituksiin Kesken jääneiden opintojen suoritus pajaympäristössä (opiskelija keskeyttänyt) Opintosuoritteita pajaympäristössä (ei aiempia opintoja) Oppisopimus