Uusi Väylä Ammattiin
asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu / Bovallius ammattiopisto Ammattiopisto Lappia Opetusalan koulutuskeskus OPEKO Meri-Lapin Työvoimatoimisto ja Työvoiman palvelukeskus Simon ja Tervolan työpajat
Yleiset lähtökohdat: Elämänhallinnan puutteet yleisiä Kouluttautumattomuus syrjäytymisen riskitekijänä Koulutuksen keskeyttämiset ym. opiskelun ongelmat
Työpajatoiminnan kehittämiskysymyksiä ja tavoitteita Mahdollisuus opintoihin vaihtoehtoisessa oppimisympäristössä → työssäoppiminen Työpajatyön yleisen imagon nostaminen (perustuen todellisiin laatukriteereihin) Pajatyön työtehtävät pitäisi tunnistaa ammatillisia taitoja edistäviksi → tunnustaminen Vailla virallista tunnustusta pajatyö jää usein ammatillisesti ja koulutuksellisesti irralliseksi jaksoksi
Pajatyön ohjausresurssit hyötykäyttöön → synergiaedut oppilaitosten kanssa Opiskelijoille räätälöityjä ratkaisuja tehty jo nyt oppilaitos-paja -yhteistyössä → hyviä kokemuksia → selkeä yhteistyömalli puuttuu Toppis Opequal -projekti
Projektin tavoitteita Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön syventäminen Työpajatoiminta osaksi koulutus- ja urapolkujen rakentumista → oppilaitos vastaa opetuksellisista kriteereistä työpajan toimiessa oppimisympäristönä Valmennuksen hahmottuminen osaksi ammatillista koulutusta Opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi työpajan perustoimintaa Säätiöiden/pajojen palvelujen tunnustaminen osana moniammatillista ohjaustyötä
→ Tavoitteena luoda toimintamalli, jossa sekä oppilaitosten että työpajojen toiminnot tarjoavat yhdessä selkeän palvelun sitä tarvitseville
Suunnitellut keinot ja toteutustavat Toimijaverkoston tiivistäminen kohti yhteistyömuotoja Avainhenkilöiden sitoutuminen organisaatioiden väliseen yhteistyöhön Jo toteutetun yhteistyön hyödyntäminen mm. Toppis Yhteistyömallien rakentaminen: eri tahojen kesken sovittavan toimintatavan vakiinnuttaminen käytäntöön
Opequal -projektissa kehitettyjen sovellusten ja mallien paikallinen soveltaminen → työpajojen tunnustaminen ja tunnistaminen opetussuunnitelmien laatuvaatimuksia vastaaviksi oppimisympäristöiksi → yhteinen kieli, yhteiset opetukselliset ja ohjaukselliset tavoitteet toiminnan perustaksi
Hahmotelmaa käytännön sovellutuksesta Oppilaitos → paja Oppilaitoksen opiskelija säätiöön/pajalle Perusopintoja suorittamaan (Näyttöperusteinen tai opetussuunnitelmapohjainen) Työssäoppimisjaksot ”Levähdysjaksot” Paja → oppiIaitos Säätiön/työpajan asiakkaalla mahdollisuus opintosuorituksiin Kesken jääneiden opintojen suoritus pajaympäristössä (opiskelija keskeyttänyt) Opintosuoritteita pajaympäristössä (ei aiempia opintoja) Oppisopimus