Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Jos tarvitset opastusta, piirisi tunnuksen tai Sinulla on muuta kysyttävää, ota yhteyttä Merja Munkki, p Ongelmatilanteissa,
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
. Rauman freinetkoulu.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Haastattelukysymysten laatiminen
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
TIETOTURVAPÄIVÄ 2011 Iivisniemen koulu. Videoita • Tietoturvapäivä 2011 – kampanjavideo >>>>>> • Lopeta nettikiusaaminen >>>>>> • Bulletin Board – kuvien.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Kommentti ÄI1.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Kuvan tuominen sivulle Työvaiheet käytettäessä Kuvanhallinta-toimintoa: 1. Ladataan kuvatiedosto oman tietokoneen hakemistosta sivustolle 2. Liitetään.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Harjoituksissa tehdään digitarina
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Sanna Jokinen & Tiia Enckell
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Kuvakäsikirjoitus Luokanopettajaopiskelijoiden Wappu 2012 Piia, Mikko & Aleksi.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Pelisuunnittelua Ryhmä 3.
Lämpimästi tervetuloa!
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Mitä tällä tunnilla tehdään?
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Kohti yhteisymmärrystä
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Tunnistettuja rooleja (roolit selvästi esiin)
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Mikä ihmeen pecha kucha?
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Sosiaaliset mediat alakoulussa
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Kaveritaidot.
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Esityksen transkriptio:

Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa Teemaseminaari ITK 2012 – tapahtumassa Vuorenmäen oppimiskeskus Kirkkonummi

Osallistava mediakasvatus OSALLISTUMINEN Lapsi nähdään tekijänä, vaikuttajana, osallistujana Osallistuminen on aktiivista toimintaa OSALLISUUS Miten mediakasvatus voisi tukea sellaisen lapsen osallisuutta, joka ei halua olla aktiivinen osallistuja, vaikuttaja tai tiedon tuottaja? Vuorenmäen koulu

Esiopetus ja vuosiluokat 1-2 Vuorenmäen koulu

Medialeikki Kamera lapsen kädessä Lapsen katse Lapsi tutustuu kameraan, aikuinen antaa kuvausohjeen Lapsen katse Kuvaaminen paljastaa, miltä maailma näyttää lapsen silmin Kuvatun välitön katsominen yhdessä Tuotos katsotaan välittömästi yhdessä aikuisen kanssa – yhteinen ihmettely, innostuminen, yllättyminen Medialeikki laajenee studiotyöskentelyksi Kääntämällä näyttölaite lapseen päin, lapsi näkee reaaliaikaisesti oman toimintansa kameran edessä Vuorenmäen koulu

Sävellyttäminen Luo mahdollisuus musiikilliseen luomiseen Sävellyttäminen voi tapahtua esimerkiksi pienryhmässä opettajan kanssa koko luokan kanssa yhdessä laulellen ja soitellen kotona aamiaispöydässä Sävellyttämisprosessissa olennainen on tuotos Viimeistellään tuotos kaikkien nimet näkyville tuotokseen! Tuotoksen julkistus yhteisessä tilaisuudessa Vuorenmäen koulu

Vuosiluokat 3-6 Vuorenmäen koulu

Seinäsarjakuva Valitse aihe, josta haluat lausua mielipiteesi Keksi tarina Hahmottele tarina neljään ruutuun Pyydä kaverin arvio, että tarinasi on ymmärrettävä myös muille Tussaa sarjakuva mustalla tussilla Kumita lyijykynä kun tussi on kuivunut Vuorenmäen koulu

Digitaalinen tarinankerronta Aiheen valinta ja tarinan kehittely Kuvien ottaminen tai valitseminen jo olemassa olevista kuvista tiiviimmillään tarina voidaan kertoa vaikkapa vain kolmella still -kuvalla Kuvakäsikirjoituksen tekeminen Editointi Yhteinen ensi-ilta valmiille tarinoille Vuorenmäen koulu

Vuosiluokat 7-9 Vuorenmäen koulu

Miten sinusta tuli sinä Valitaan postikortti, joka kuvaa itseä Kerrotaan pienryhmissä, miksi valitsi juuri sen kortin Parin tehtävänä on haastattelemalla saada selville miten toisesta tuli sellainen kuin on ja tiivistää joku oleellinen asia postikorttiin Postikortti kirjoitetaan ”toisen nimissä” > haastattelija kirjoittaa haastateltavan nimissä Kortit esitellään Vuorenmäen koulu

Kiitos! Esa Kukkasniemi rehtori Vuorenmäen koulu p. 040 126 9407 etunimi.sukunimi(at)kirkkonummi.fi Twitter: https://twitter.com/Esa_Kukkasniemi Blogi: http://kouluajakasvatusta.blogspot.com/ Vuorenmäen koulu