Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa Teemaseminaari ITK 2012 – tapahtumassa Vuorenmäen oppimiskeskus Kirkkonummi
Osallistava mediakasvatus OSALLISTUMINEN Lapsi nähdään tekijänä, vaikuttajana, osallistujana Osallistuminen on aktiivista toimintaa OSALLISUUS Miten mediakasvatus voisi tukea sellaisen lapsen osallisuutta, joka ei halua olla aktiivinen osallistuja, vaikuttaja tai tiedon tuottaja? Vuorenmäen koulu
Esiopetus ja vuosiluokat 1-2 Vuorenmäen koulu
Medialeikki Kamera lapsen kädessä Lapsen katse Lapsi tutustuu kameraan, aikuinen antaa kuvausohjeen Lapsen katse Kuvaaminen paljastaa, miltä maailma näyttää lapsen silmin Kuvatun välitön katsominen yhdessä Tuotos katsotaan välittömästi yhdessä aikuisen kanssa – yhteinen ihmettely, innostuminen, yllättyminen Medialeikki laajenee studiotyöskentelyksi Kääntämällä näyttölaite lapseen päin, lapsi näkee reaaliaikaisesti oman toimintansa kameran edessä Vuorenmäen koulu
Sävellyttäminen Luo mahdollisuus musiikilliseen luomiseen Sävellyttäminen voi tapahtua esimerkiksi pienryhmässä opettajan kanssa koko luokan kanssa yhdessä laulellen ja soitellen kotona aamiaispöydässä Sävellyttämisprosessissa olennainen on tuotos Viimeistellään tuotos kaikkien nimet näkyville tuotokseen! Tuotoksen julkistus yhteisessä tilaisuudessa Vuorenmäen koulu
Vuosiluokat 3-6 Vuorenmäen koulu
Seinäsarjakuva Valitse aihe, josta haluat lausua mielipiteesi Keksi tarina Hahmottele tarina neljään ruutuun Pyydä kaverin arvio, että tarinasi on ymmärrettävä myös muille Tussaa sarjakuva mustalla tussilla Kumita lyijykynä kun tussi on kuivunut Vuorenmäen koulu
Digitaalinen tarinankerronta Aiheen valinta ja tarinan kehittely Kuvien ottaminen tai valitseminen jo olemassa olevista kuvista tiiviimmillään tarina voidaan kertoa vaikkapa vain kolmella still -kuvalla Kuvakäsikirjoituksen tekeminen Editointi Yhteinen ensi-ilta valmiille tarinoille Vuorenmäen koulu
Vuosiluokat 7-9 Vuorenmäen koulu
Miten sinusta tuli sinä Valitaan postikortti, joka kuvaa itseä Kerrotaan pienryhmissä, miksi valitsi juuri sen kortin Parin tehtävänä on haastattelemalla saada selville miten toisesta tuli sellainen kuin on ja tiivistää joku oleellinen asia postikorttiin Postikortti kirjoitetaan ”toisen nimissä” > haastattelija kirjoittaa haastateltavan nimissä Kortit esitellään Vuorenmäen koulu
Kiitos! Esa Kukkasniemi rehtori Vuorenmäen koulu p. 040 126 9407 etunimi.sukunimi(at)kirkkonummi.fi Twitter: https://twitter.com/Esa_Kukkasniemi Blogi: http://kouluajakasvatusta.blogspot.com/ Vuorenmäen koulu