KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

”Me teimme sen yhdessä”
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Romanioppilaiden perusopetuksen kehittäminen Kouvolassa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Halkokarin ja Rytimäen koulut
OPS MH/IK
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Viikko 10 (4. – 8.3.) Maanantai: (4.3.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8A klo Lähtö 9.40 Tiistai: (5.3.) - Keskiviikko: (6.3.) -Rästikoe klo 8.00.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Viikko 13 (26. – )4.JAKSO ALKAA Maanantai: (26.3.) - Tiistai: (27.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo Keskiviikko: (28.3.) -Rästikoe.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPO-hanke Hankeseminaari
Toisen asteen koulutus
Viikko 22 (28.5– ) Maanantai: (28.5.) - 9.LK: Gaalailta Mikaelissa klo Tiistai: (29.5.) -Koulujenväliset yleisurheilukilpailut ja sukkulaviestit.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kasva ja Opi Lempäälässä
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Asiakas Esiopettaja/kelto
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Esityksen transkriptio:

KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä 29.11.2012 ERILAISET JOUSTORATKAISUT KOKKOLASSA, ERILAINEN OPPIJA, Sonja Ahonen, & OPETUKSEN ERIYTTÄMINEN JA OPPIMISEN TUKEMINEN, Raija Kattilakoski Mia Korpela KELPO -hanke, Kokkola

Seminaarin sisältö: 9.00 KELPO -hankkeen kuulumisia sekä erilaiset joustoratkaisut Kokkolassa, hankekoordinaattori Mia Korpela ja pilottikoulujen edustajia 10.00 OSAAVA -hankkeen kuulumisia, hankekoordinaattori Marja Myllymäki 10.15 Erilainen oppija, Sonja Ahonen 11.00 Ruokailu 11.30 Opetuksen eriyttäminen ja oppimisen tukeminen, Raija Kattilakoski (Haukkarannan koulu, Jyväskylä) Mitä perusopetuslaki sanoo eriyttämisestä? Eriyttämisen prosessikuvaus Ryhmän eriyttämisen tarpeiden selvittäminen 13.30 Päiväkahvit 13.50- Opetuksen eriyttäminen ja oppimisen tukeminen, Raija Kattilakoski (Haukkarannan koulu, Jyväskylä) jatkuu Eriyttäminen käytännössä (sisällöt, materiaalit, menetelmät ja työtavat, oppimisympäristö, tehtävien määrä ja käytettävissä oleva aika) Arvioinnin eriyttäminen 14.45 Koulutuspalaute, Seminaarin päätös HYVÄÄ KOTIMATKAA!!!

KELPO-hanke KELPO muodostuu seuraavista sanoista ja sisällöistä: KE = kehittäminen L = laatu PO = perusopetus. Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi-, perus- ja lisäopetuksessa. Kokkola ollut mukana kehittämistyössä hankkeen aloitusvuodesta 2008 alkaen.

Kelpo-hankkeen ohjaus Kokkolassa Hankkeessa esimiehenä toimii kehittämispäällikkö Mika Sarkkinen Työryhmä: - Mia Korpela (alakoulu) - Anne Tuukkanen (alakoulu) - Riikka Lehtonen (yläkoulu) - Pauliina Ehnqvist-Brännbacka (yläkoulu) - Niini Uusitalo (hanketyö) Moniammatillinen ohjausryhmä Kehittämistiimi (Jokaisesta pilottikoulusta on edustaja kehittämistiimissä.)

Kokkolan pilottikoulut: Torkinmäki 1-6 Kaustari esikoulu-2 Koivuhaka 1-6 Hakalahti 7-9 Hollihaka 1-6 Halkokari 1-6 Kiviniitty 7-9

KELPO-PILOTTIKOULUJEN ESITTÄYTYMINEN: 9.00-9.10 Seminaarin avaus / Mia Korpela 9.10-9.20 Kaustarin es.-2.lk / Elina Impiö 9.20- 9.40 Hakalahden yläkoulu / Riikka Lehtonen ja Maria Indola 9.40-9.50 Torkinmäen alakoulu/ Maarit Harju ja Hanna Väre 9.50-10.00 Koivuhaan alakoulu/ Sari Hauta-aho ja Mirja Heinonen

KELPO-HANKKEEN PÄÄASIALLISET KEHITTÄMISKOHTEET 2011: - Opetussuunnitelman perusteiden paikallinen päivittäminen - Lomakkeiden päivittäminen ja sekä niihin liittyvä koulutus - Oppilaan tuen käsikirjan päivittäminen - Opetuksen palvelurakenteen kehittämistyö, tuen kolmiportaisen mallin kehittäminen ja vakiinnuttaminen kaupungin opetuksen palvelurakenteeksi  - Joustavan opetuksen kehittäminen lapsen koulupolun nivelvaiheisiin sekä koskemaan esikoulusta perusopetuksen viimeiseen luokkaan asti - Samanaikaisopetuksen ja tiimiopettajuuden kehittäminen - Kota- kehittämistoiminnan kehittäminen - Koulutuksen järjestäminen opetushenkilöstölle

KELPO-HANKKEEN PÄÄASIALLISET KEHITTÄMISKOHTEET SYKSYLLÄ 2011: - Opetuksen palvelurakenteen kehittämistyö, tuen kolmiportaisen mallin kehittäminen ja vakiinnuttaminen kaupungin opetuksen palvelurakenteeksi - Opiskelun tuen käsikirjan valmistuminen - Testistöjen yhtenäistäminen, vuosikellot - Konsultoivat erityisopettajat - Koulutukset

MUKAVAA JA ANTOISAA SEMINAARIPÄIVÄÄ!!!