24.11.2014 Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
ASTIANPESU Astianpesun energiatehokkuutta edistäviä ominaisuuksia  Tiesitkö, että keittiössä käytetystä vedestä kulutetaan astianpesussa noin 80 % ja.
Kestävä kehitys rakennusalalla
Metsäteollisuuden ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
Jätteiden lajittelun lyhyt historia – entä seuraavat askeleet?
Oletko VALMIINA OTTAMAAN HATKAT? MITÄ? KERRANKIN AMISTEN OMA TAPAHTUMA?!
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
(Viitekehys: Suomi, Kotka)
Lajittelupeli Catering-ala.
KESTÄVÄ KEHITYS JYVÄSKYLÄN AMMATTIOPISTOSSA
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Streams- Yhdyskuntien jätevirroista liiketoimintaa Materiaalikierrätys Streams-ohjelmassa TV- ja tietokonelaitteiden kierrätysseminaari TaiK.
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Hius- ja kauneudehoitoala
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Nummenpakan koulu Nummen yksikön järjestyssäännöt
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Laskuja koulun jätemääristä
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Lajittelupeli Graafinen ala.
Pedagogisen toimikunnan toisen kokouksen muistio
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Kulutusväittämiä Elena Saarikallio, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus.
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Jätteenkierrätys Jätettä syntyy joka paikassa ja se joudutaan hävittämään, paras vaihtoehto on kierrätys. **Paras jäte on kuitenkin syntymätön jäte**
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
PAPERIN JA PAHVIN KESTÄVÄ KEHITYS
Seurakuntaopisto.fi ASUNTOLA-TUTOR Pieksämäen yksikkö Tatu-info, 2014.
Työpaja 3. Jätteiden vähentäminen, lajittelu ja kierrätys
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Timo Helenius Piispan teologinen sihteeri Oulun hiippakunnan tuomiokapituli KIRKON YMPÄRISTÖDIPLOMI JA ILMASTONMUUTOS.
Lajittelupeli Rakennusala.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Kauhajoen lukiosta kestävän kehityksen toteuttaja.
KESTÄVÄ KEHITYS OPPILAITOKSISSA (Cantell, H. toim
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
MIKSI ENERGIAA PITÄISI SÄÄSTÄÄ? Mitä sinä voit tehdä? Vähentämällä energiankulutustasi vähennät omalta osaltasi ilmakehään joutuvia hiukkasia.
PALOTURVALLINEN ASUMINEN KOHTI TURVALLISTA HUOMISTA!
Puhtaanapito. Puhdistusvaiheet 1. Karkean lian poisto mekaanisesti, kaapimalla, 2. Esihuuhtelu ja liotus viileällä vedellä 2. Peseminen pesuaineen kanssa.
Kestävä kulutus ja kierrätys
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
ME-hengen kehittäminen
Ilkka Reko, myyntijohtaja
TERVETULOA HAAGAN PERUSKOULUUN
Kulutus ja jätehuolto.
Jätteiden maatumisajat ja niiden lajittelu Porin seudulla
painotuslinjan esittely
Kierrätyksen etiikka.
KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA
Maastossa tapahtuvan ohjelmapalvelun käytännön ekoasiat
Vaatteet vastuullisesti
Kestävän kehityksen ulottuvuudet
Energiatehokkuus suunnittelun lähtökohtana
Ympäristöasiat kuuluvat meille kaikille: oppilaille, opettajille ja muulle henkilökunnalle.
Miten seura-arjessa voidaan ottaa ympäristö huomioon
Kestävä kulutus ja kierrätys
Esityksen transkriptio:

Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa

Työryhmä ■Apulaisrehtori Marko Aaltonenpuheenjohtaja ■Opettaja Pekka Jokinen ■Toimistosihteeri Marjo Karjalainen ■Kiinteistönhoitaja Simo Koivuniemi ■Keittiöesimies Hilkka Lammi ■Opiskelija Helinä Kuosmanen ■Lehtori Elina Leppänensihteeri

Kestävän kehityksen teemat ■Ekologinen ja taloudellinen kestävyys: - vastuulliset hankinnat ja kestävä kulutus - jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys - energia ja vesi - kuljetukset ja liikkuminen - koulurakennuksen ja pihaympäristön hoito - ravinto ja terveys

Kestävän kehityksen teemat ■Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys - turvallisuus oppilaitoksessa - henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi - kiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisy - kulttuuriympäristö - tavat ja perinteet - monikulttuurisuus ja kansainvälisyys

Toteutetut kyselyt: Kestävän kehityksen tärkeimmät teemat 2011 ■Ekologinen ja taloudellinen kestävyys: Ravinto ja terveys Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys Vastuulliset hankinnat ja kestävä kulutus Koulurakennuksen ja pihaympäristön hoito ■Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys: Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi Turvallisuus oppilaitoksessa Opiskelijahuolto ja muu oppimisen tuki

Toteutetut kyselyt: Turvallisuus oppilaitoksessa 2013 ■Tärkeimmät ehdotukset ja toteutetut toimenpiteet: Työsuojeluluennon järjestäminen opiskelijoille vuosittain Laitteiden ja koneiden käyttöohjeet luokkiin ja opastus opiskelijoille Turvallisuusohjeet opiskelijoille ja harjoitus Liikenneturvallisuus Kansanopistotiellä Kenkäharjat päärakennuksen ulko-oville liukastumisen ehkäisemiseksi Toimintaohjeet hätätilanteissa -ohje luokkiin Oppilaitoksen riskikartoitus

Näin säästämme energiaa! Energian säästöohje ■Sammutamme valot aina, kun tila jää tyhjäksi ■Suljemme ikkunat työskentelyn ja oppituntien päättyessä ■Suljemme tuulikaappien, porraskäytävien ja muiden kylmien tilojen ovet perässämme ■Suljemme videotykit ja dokumenttikamerat tuntien päätyttyä ■Seuraamme veden ja sähkön kulutusta (info-tv)

Näin hoidamme jätteen kierrätystä! Jätteenkäsittelyn ohje ■Vähennämme biojätteen syntymistä ruokailussa ■Luovuimme pahvimukien käyttämisestä ruokalassa ja tuomme omat mukit kouluun. Mukit pestään koulun keittiössä. Emme vie kahvikuppeja pois ruokalasta. ■Oppilaskunta järjestää vuosittain kierrätystorin ■Osallistumme vuosittain koulun talkoopäivään ■Huolehdimme opetustilojen siisteydestä päivittäin

Ympäristön siisteys ■Huolehdimme erityisesti yläparkkipaikan reunassa olevan alueen siisteydestä: ■Alueen käyttäjät huolehtivat siisteydestä viikottain ■Roskat laitetaan tarkoitusta varten varattuun peltiastiaan ■Alue haravoidaan ja peltipurkki tyhjennetään roskakatoksen jäteastiaan; kumihansikkaita ja jätepusseja saa toimistosta ■Kiinteistönhoitaja tarkastaa alueen siisteyden ja ilmoittaa apulaisrehtorille siivouksen tarpeesta

Jätteen käsittelyn ohje ■Laitamme luokissa jätteet niille kuuluviin astioihin ■Pahvin ja kartongin keräysastiat ovat päärakennuksen alakerrassa ja uudisrakennuksen aulassa sekä jätekatoksessa ■Uudisrakennuksen jätekonttiin viedään kuvanveiston opetuksessa syntyvä sekajäte ■Jätekatoksessa on astiat kuivajätteelle, pahville ja kartongille, paperille, biojätteelle ja metallille ■Opettajat antavat ohjeet kunkin opetustilan jätteen käsittelystä ja lajittelusta

Jätteen käsittelyn ohje ■Jätteiden lajittelu sisätiloissa on jokaisen talossa työskentelevän ja opiskelevan vastuulla. Jätteiden poistaminen sisätiloista kuuluu kiinteistönhoitajalle. ■Jätteiden keräyksestä vastaavat Lassila & Tikanoja ja Keski- Uudenmaa Keräyspaperi Oy

Tulostamisen vähentäminen ■Keudan kestävän kehityksen tavoitteena on muun muassa vähentää tulostus- ja kopiomääriä kaikissa yksiköissä. ■Kopiokoneet on ohjelmoitu tulostamaan aineistot kaksipuoleisina. ■Jokaisen tulee harkita tulostamisen ja kopioiden tarvetta sekä vähentää värillisten tulosteiden ja kopioiden käyttämistä. ■Opettajat ohjaavat opiskelijoita vähentämään tulosteiden ottamista; erityisesti niin sanottuja ”vahingonlaukaus-printtejä”. ■Vähentämällä tulostus- ja kopiomääriä, voidaan säästyneet eurot kohdentaa muuhun opetuksen kehittämistoimintaan