Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo 5.6.2014 Heikki Harjula.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Advertisements

Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Valtionosuusuudistus 2010
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
KUUMA –johtokunta HS
Kunta palvelujen ostajana
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Sosiaalihuoltolaki.
YHTEISKUNTAOPPI YH1 PERUSKÄSITTEITÄ - TEHTÄVÄ!. POLITIIKKA 1. Organisoituneen ihmisryhmän hallitsemista  Esim: koululaiset  koulupolitiikka, vanhemmat.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
YH 1, OPS Aloitustunti.
SUOMEN PERUSTUSLAKI 2000.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Millaista monipaikkaisuutta Suomeen - Selvitys kaksoiskuntalaisuudesta
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Matti Rimpelä, Markku Rimpelä ja Juuso Heinisuo
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Hallitusneuvos Päivi Salo
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula

Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon. »vaaleilla valittu valtuusto Kuntien hallinnon yleisistä perusteista säädetään lailla »oikeus omiin toimielimiin ja hallintoon »erityislainsäädäntöön perustuvaa kuntien hallintoa tulisi välttää Kunnille annettavista tehtävistä säädetään lailla »oikeus ottaa itselleen myös muita tehtäviä  yleinen toimiala 2 Kunnallinen itsehallinto - perustuslain 121 §

Kunnilla on verotusoikeus »oikeus päättää taloudestaan Rahoitusperiaate »säädettäessä kunnille tehtäviä tulee turvata, että kunnilla on taloudelliset edellytykset suoriutua niistä »perustuu vakiintuneeseen perustuslain tulkintaan »kustannusvaikutusarvioinnit käytännön ongelma Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla »Kainuun hallintokokeilu 3 Kunnallinen itsehallinto - perustuslain 121 §

Kunnan itsenäisyys suhteessa valtioon »Kunnan viranomaiset eivät valtion viranomaisten alaisia »Valvonnan ja ohjauksen tulee perustua lakiin Kuntarakenteella ei itsenäistä perustuslain suojaa »Kuntajaosta/kuntarakenteesta säädetään lailla »Euroopan Neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirja: kuntia tulee kuulla Kunnallisen itsehallinnon suhde perusoikeuksiin »Perusoikeudet vs. kunnallinen itsehallinto »”julkisen vallan” turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteuttaminen Eduskunnan perustuslakivaliokunta tulkitsee 4 Kunnallisen itsehallinnon perustuslainsuoja

VM seuraa yleisesti kuntien toimintaa ja taloutta VM huolehtii, että kuntien itsehallinto otetaan kuntia koskevan lainsäädännön valmistelussa Aluehallintovirasto voi kantelun johdosta tutkia laillisuutta (uhkasakkomahdollisuus lakisääteisen velvoitteen tehostamiseksi) Resurssiohjaus »lakisääteiset laskennalliset valtionosuudet perustehtäviin »korvamerkityt valtionavustukset määräaikaisiin kehittämishankkeisiin Informaatio-ohjaus »vaikuttavuus kyseenalainen Kunnallisvalitus asukkaiden valvontakeinona 5 Kuntien ohjaus ja valvonta lainsäädännössä

Rahoitusperiaatteen toteutumisen arviointi Rahoitusperiaatteen toteutuminen on lisääntyvien tehtävien ja velvoitteiden sekä mittavien valtionosuusleikkausten vuoksi vakavasti uhattuna Tulisi sopia yleisesti hyväksytystä mekanismista, jonka pohjalta voitaisiin arvioida kuntien tehtäviä ja niiden rahoituksen tasapainoa rahoitusperiaatteen toteutumisen näkökulmasta  kuntatalousohjelma uudessa kuntalaissa 6

Kuntatalousohjelma (uusi laki) sovittaa yhteen kuntien tehtävät ja velvoitteet sekä niiden rahoituksen (vero- ja maksutulot, veropohja, valtionosuudet, tuottavuuden kehitys, tehtäviä ja velvoitteita koskevat valtion toimet) korvaa peruspalveluohjelman ja peruspalvelubudjetin on sisällöltään peruspalveluohjelmaa laajempi sisältäen lakisääteisten tehtävien lisäksi myös kuntien muut tehtävät 7