Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Avoimen yliopiston yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa lisätään •Avoin yliopisto-opetus toteutetaan monimuotoisena opetuksena aikuiskoulutuksen.
Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Innova Länsi-Suomen akk
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Erilaisia vaihtoehtoja….
Lukion jälkeen voi hakea opintopolku.fi
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Koulutustaso ja osaaminen
Logistiikkakoulutus Keski-Suomessa
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2016
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2017
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
Infopäivä opoille – studiehandledardag
Turun kauppakorkeakoulu Opiskelijavalinta 2019
Lukiolaisen jatko-opinnot
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Seinäjoki Kohtaamo 2019.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto

Suomalainen yliopistolaitos ja avoimen yliopiston tehtävä Suomessa nuorten ikäluokkien koulutustaso erittäin korkea Koulutusjärjestelmän valikointi vähäistä; yli 50% ikäluokasta saa perinteisen yliopistokelpoisuuden ja varsin suurelle osalle kelpoisuus avautuu jokin ammatillisen väylän kautta Yliopistotutkinnot rakenteeltaan joustavia (tosiasiallinen mahdollisuus osa-aikaiseen opiskeluun) Sukupolvien välinen koulutustason ero poikkeuksellisen suuri Avoin yliopisto ensisijaisesti aiemmin muodostuneiden koulutuspuutteiden korjaajana. Lisäksi avoimella tulee olemaan rooli tiedekuntien osa-aikaisten opintojen organisoimisessa. Suoraan avoimessa suoritettavalle kandidaattitutkinnolle ei ole tarvetta.

”Perinteinen” avoin yliopisto ja yliopiston alueellinen tehtävä Avoin yliopisto-opetus on alusta lähtien laajentanut opetustarjontaansa yliopistopaikkakuntien ulkopuolelle Turun yliopisto on ollut tässä edelläkävijä valtakunnallisesti ja jatkossa Satakunta tulee olemaan erityisenä kohdealueena Yhteistyö muiden organisaatioiden, kuten Porin yliopistokeskuksen kanssa on tässä keskeistä (mm. monipuolisten sivuainemahdollisuuksien avautuminen Porissa tutkintoaan suorittaville)

Virtuaalisesti toteutettu opetus: aluetehtävän uusi tulkinta Virtuaalisesti tarjottavien avoimien yliopisto- opintojen merkitys tulee entisestään kasvamaan Turun yliopiston avoin on ollut tässä edelläkävijä Virtuaaliopetus merkitsee ajasta ja paikasta riippumatonta osallistumista –tutkinto-opiskelussa se merkitsee yliopistokeskusten ja pääyliopiston opintojen joustavaa yhdistämistä –avoimen yliopistokoulutuksen kohdalla ei ole perusteltua kohdistaa virtuaalisia opintoja millekään erityiselle alueelle

Yliopistoverkon laajuus ja yliopistokeskusten rooli Kansainvälisten arviointien ja suomalaisen keskustelun perusteella maan korkeakouluverkko on jo poikkeuksellisen hajautunut ja yliopistojen määrää pitäisi pikemminkin vähentää kuin lisätä Osa yliopistojen tehtävistä on voitu joustavasti siirtää toteutettavaksi muilla paikkakunnilla mm. yliopistokeskuksissa Avointa yliopistokoulutusta ei tule kehittää siten, että se lisäisi erillisten yliopiston kaltaisten organisaatioiden määrää, vaan tutkinnot ja arvosanaopinnot kuuluvat olemassa olevien yliopistojen vastuulle