Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
S2-tiimin muistiinpanot
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Maataloustoimittajien jäsenkysely Vastauksia yhteensä 74 kappaletta Finnish Net Solutions Oy.
työskentelyn hallinta
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Ohjaus työtehtävänä.
SUULLINEN HARJOITTELU
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Referointi ja referaatti
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Työrauha ja haastavat tilanteet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
PILKKU.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Lukivaikeus.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toimintaohjeet opelle
MOTIVAATIO.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 12 – Alexander Franck Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Rationalisoituvuus ja yleinen.
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Ops seminaari Askola.
Suomalaisena maailmalla
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Infoa tutoropettajille
Englanti 8. lk LV – 2017.
Opeka-kyselyn tulokset
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Tervetuloa.
Liikesaksan perusteet II
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena Työlki ellää - S2-opettajat ry:n koulutuspäivä 13.11.2010 Saara Laakso

Nyt tehtäis yks kuuntelutehtävä Tekstin kuuntelu Tekstin tauotettu kuuntelu ja tehtäväosioiden tekeminen Tarkistus ja tulos

Miten käytäntöä voisi kehittää - ja miksi? LÄHTÖ Konteksti  Ennakointi Kuuntelu Tehtävänanto  Itsenäinen kuuntelu oman tarpeen mukaan  Purku pienryhmissä  Tehtävien läpikäynti yhdessä  Keskustelua: mikä oli vaikeaa ja miksi Kuuntelu tekstin kanssa  Itsearviointi  Vaikeiden sanojen ja kohtien tunnistaminen UUSI LÄHTÖ Kohdennettua harjoittelua

Mikä avuksi? Millaisia ongelmia? Kuinka eteenpäin? dekoodaus hidasta, eikä jää aikaa merkityksenannolle tuntee sanat ja rakenteet mutta ei tunnista niitä puhevirrasta normaalitempoiseen puheeseen ei saada otetta kompensointistrategiat eivät ole käytössä tai puuttuvat koulun ulkopuolista kieliympäristöä ei havainnoida oppitunneille harjoittelua lisää puhevirran pilkkomistehtäviä (intonaatio, lausepaino, rytmi) normaalitempoisia, puhekielisiä saneluja frekventeistä ilmauksista sidottujen ja vaillinaisten sanojen tunnistaminen (Onksul kiire? Ootsä kipee?) strategista harjoittelua: mitä teen, kun en ymmärrä? salakuuntelutehtäviä

Avaimia oppijan aktivoiminen kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen ennakointi, itsenäinen kuuntelu, pienryhmässä toimiminen, keskusteluun osallistuminen, itsearviointi kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen oppijan kuunteleminen ongelmista kiinnostuminen ja niiden tunnistaminen hankalien asioiden pilkkominen pienet, kohdennetut tehtävät vähitellen uusi käytäntö rutiiniksi?