Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena Työlki ellää - S2-opettajat ry:n koulutuspäivä 13.11.2010 Saara Laakso
Nyt tehtäis yks kuuntelutehtävä Tekstin kuuntelu Tekstin tauotettu kuuntelu ja tehtäväosioiden tekeminen Tarkistus ja tulos
Miten käytäntöä voisi kehittää - ja miksi? LÄHTÖ Konteksti Ennakointi Kuuntelu Tehtävänanto Itsenäinen kuuntelu oman tarpeen mukaan Purku pienryhmissä Tehtävien läpikäynti yhdessä Keskustelua: mikä oli vaikeaa ja miksi Kuuntelu tekstin kanssa Itsearviointi Vaikeiden sanojen ja kohtien tunnistaminen UUSI LÄHTÖ Kohdennettua harjoittelua
Mikä avuksi? Millaisia ongelmia? Kuinka eteenpäin? dekoodaus hidasta, eikä jää aikaa merkityksenannolle tuntee sanat ja rakenteet mutta ei tunnista niitä puhevirrasta normaalitempoiseen puheeseen ei saada otetta kompensointistrategiat eivät ole käytössä tai puuttuvat koulun ulkopuolista kieliympäristöä ei havainnoida oppitunneille harjoittelua lisää puhevirran pilkkomistehtäviä (intonaatio, lausepaino, rytmi) normaalitempoisia, puhekielisiä saneluja frekventeistä ilmauksista sidottujen ja vaillinaisten sanojen tunnistaminen (Onksul kiire? Ootsä kipee?) strategista harjoittelua: mitä teen, kun en ymmärrä? salakuuntelutehtäviä
Avaimia oppijan aktivoiminen kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen ennakointi, itsenäinen kuuntelu, pienryhmässä toimiminen, keskusteluun osallistuminen, itsearviointi kaksisuuntainen palaute, keskusteleminen oppijan kuunteleminen ongelmista kiinnostuminen ja niiden tunnistaminen hankalien asioiden pilkkominen pienet, kohdennetut tehtävät vähitellen uusi käytäntö rutiiniksi?