Kasvatustieteiden tiedekunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Yrittäjien aamukahvit Loppi
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Hyvä toimituksen esimies
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
HYVÄ PAIKKA TEHDÄ TYÖTÄ Onko suutarin lapsilla kengät?

KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Osallistuminen palkitsee Miia Äkkinen Vaasan kesäyliopisto.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kokemuksia esimiestiimin työskentelystä Palvelupäällikkö Marja Hänninen Forssa
Lapselle hyvä päivä tänään
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Opettajankoulutuslaitos
Työsuojeluvastuut.
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Tutkintosuoritusten arviointi
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Päätöksenteko yhdistyksissä
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader- member exchange to satisfaction and performance relationships.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Esimiesviestintä.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Palautteenanto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen:
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Yhdessä pohjoissuomalaisten parhaaksi
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Siun soten päihdeohjelma
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Kasvatustieteiden tiedekunta Esimies- ja alaistaidot varhaiskasvatustyön laadun ja hyvinvoinnin edellytyksinä Soili Keskinen Kasvatustieteiden tiedekunta 1

Varhaiskasvattajan osaaminen – työn laatutekijät KONTEKSTIOSAAMINEN - yhteiskunnallinen tietoisuus - organisaatiotason osaaminen - lapsen kasvukontekstin huomioiminen PEDAGOGINEN OSAAMINEN YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN Iiris Happo 2006. Varhaiskasvattajan asiantuntijuus. Lapin yliopisto. Väitöskirja. 2 17.05.11

Varhaiskasvatustyön laatu edellyttää esimiesten ja työntekijöiden yhteistä ponnistelua (= esimies- ja alaistaitoja) kontekstiosaamisen pedagogisen osaamisen ja yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamisen ylläpitämiseksi 3 17.05.11

esimiestyötä ylikorostava kulttuuri Miksi kiinnittää huomiota työntekijöihin vastuullisina vaikuttajina (= alaistaitoja omaavina)? esimiestyötä ylikorostava kulttuuri esimies- ja alaisroolien ja –vastuiden hämär- tyminen erityisesti asiantuntija-organisaatioissa muutosten yhteydessä alaistaitojen merkitys erityisen suuri organisaatioiden madaltuessa ja hajautettaessa organisaatioita alaistaitojen uusi määrittely välttämätöntä (Halttunen 2009, Jlä yliopisto) 4 17.05.11

Mitä alaistaidot ovat? alaistaito-käsite (”organizational citizenship”) uusi, vähän tutkittu (esim. Keskinen 2005 www.kaks.fi, Rehnbäck, Keskinen & Keskinen 2010, Laulainen 2010, Itä-Suomen yliopisto, väitöskirja ) - tunteita herättävä neutraali, kun alaisroolin mieltää esimiesroolin vastinparina kaikkia työyhteisössä koskettava, koska pomollakin on pomonsa juridisesti tunnistettavissa esim. Työturvallisuulaki 2003 5 17.05.11

Työntekijän yleiset velvollisuudet Työturvallisuuslaki 4.luku, 18§, 1.1.2003 alkaen voimassa Työntekijän on noudatettava työnantajan toimivaltansa mukaisesti antamia määräyksiä ja ohjeita. Työntekijän on muutoinkin noudatettava työnsä ja työolosuhteiden edellyttämää turvallisuuden ja terveellisyyden ylläpitämiseksi tarvittavaa järjestystä ja siisteyttä sekä huolellisuutta ja varovaisuutta. Työntekijän on myös kokemuksensa, työnantajalta saamansa opetuksen ja ohjauksen sekä ammattitaitonsa mukaisesti työssään huolehdittava käytettävissään olevin keinoin niin omasta kuin muiden työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä. 6 17.05.11

Alaistaidot ovat yhteydessä työn laatuun (kansainväliset tutkimukset osoittavat) säätelevät työhyvinvointia (esim. Rehnbäck & Keskinen 2005, Rehnbäck, Keskinen & Keskinen 2010) ovat kehitettävissä 7 17.05.11

Alaistaitojen tasoerot ovat suuria Paljon Mitä voin työntekijänä tehdä tullakseni hyvin johdetuksi? Paljon ”Olen yhteistyöhaluinen ja –kykyinen, olen rakentavasti kriittinen, vaadin tasa-arvoisuutta, yritän nähdä kokonaisuuden, myös johdon kannalta” (nainen) Jonkin verran ”Pitää tietää mitkä on tämän virman peli säännöt” (mies) ”Kiltisti töitä” (nainen) 8 17.05.11

Alaistaitoja voidaan kehittää: vastuullista vaikuttamista lisätä Vähän ”Ei mittä” ”Osata oikein olla ottamatta kantaa mihinkään asiaan millään lailla” Keskinen 2005 www.kaks.fi Alaistaitoja voidaan kehittää: vastuullista vaikuttamista lisätä - selkiyttämällä työtavoitteita ja esimiesten odotuksia työntekijöitä kohtaan, lisäämällä vastavuoroista palautetta ja vuorovaikutustilanteita 9 17.05.11

Alaistaito /työyhteisötaito –jaottelu - oman työn tekeminen hyvin ”Teen parhaani” ”Tunnollisuus on meillä tapana” ”Selvitän, mikä hommani on” - vuorovaikutus esimiehen kanssa ”Esimieskin on ihminen” –tyyli ”Pomon kanssa keskustellen asiat selviävät” - vuorovaikutus kollegojen kanssa ”Asiallinen käyttäytyminen vaikka henkilökemiat eivät kohtaa” ”Kaveria autetaan, varsinkin uutta” - puheeksi ottaminen, puuttuminen, kehittäminen, palautteen anto ja haku ”Minunkin turvallisuuttani lisää, kun otan puheeksi vähältä piti -tilanteet” ”Selvitetään pattitilanteet” - yhteisöllisyyden rakentaminen, ilmapiirin vaaliminen ”En anna kateuden päästä kukkimaan” ”Reiluun kaveriin luotetaan” ”Yhteispelillä se sujuu” ”Meillä jaetaan työt niin ettei kukaan ihan uuvu” ”En mustamaalaa virmaani” 10 17.05.11

LMX –teoria esimies-alais vuorovaikutuksen selittäjänä 1. jokainen esimies-alais –suhde on ainutlaatuinen, yksilöllinen 2. esimies-alais -suhde on vaihtosuhde: vaihdetaan esim. kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, sitoutumista 3. jokaisella esimiehellä on sekä sisäpiiriin että ulkopiiriin kuuluvia alaisia 4. esimies-alais –suhde on vähitellen kehittyvä (vierausvaihe, tuttavuusvaihe ja kumppanuusvaihe) Teoriaa kehittäneet mm. Scandura & Lancau 1996, Northouse 2007, Jussi Leponiemi 2008,Vaasan yliopisto, väitöskirja 11 17.05.11

Alaistaidot yhteydessä työhyvinvointiin Hyvinvoivissa työyhteisöissä vahva tietoisuus alaistaidoista yhteisvastuullisuuden korostuminen armelias, suvaitsevainen suhtautuminen esimieheen Rehnbäck & Keskinen 2005 www.keva.fi, Rehnbäck, Keskinen & Keskinen 2010 Työhyvinvointi on työn laadun edellytys 12 17.05.11