Nuoruus Elämänkaarinäkökulma, Monitieteinen lähestymistapa, mutta painopiste kehityspsykologiassa Raija Erkkilä, 2006
Elämänkaaripsykologia Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa Tavoitteena kehityksen psykodynamiikan ymmärtäminen Elämän punainen lanka Esim. minuuden/identiteetin muodostus koko elämän prosessina Elämänkaari = inhimillisen kehityksen yleiset lainalaisuudet Elämänkulku = jokaisen oma yksilöllinen elämäntarina Raija Erkkilä, 2006
Elämänkaaripsykologian teesit Ihmisen kehitys voi jatkua koko elämänkaaren ajan Jokaisella ainutlaatuinen elämän kokonaisuus Jokaisen elämänkaaressa on yleisiä kehityksen lainalaisuuksia Yksilöllisiä kehitystapahtumia voidaan paremmin ymmärtää, kun ne voidaan suhteuttaa yleisiin lainalaisuuksiin Vaiheteoriat karttana Raija Erkkilä, 2006
Psykososiaalinen kehitysteoria nuoruuden ymmärtämiselle Erik H. Erikson (1902-1994) Raija Erkkilä, 2006
Eriksonin teorian perusteet Minuuden kehityksen ymmärtämien koko elämänkaaressa Yksilön ja yhteiskunnan välinen vuorovaikutus Ihmisen olemassaolo on riippuvainen kolmesta tapahtumasta Biologiset tapahtumat (sooma) Psyykkiset tapahtumat (psyyke) Yhteiskunnan tapahtumat (eetos) Raija Erkkilä, 2006
Eriksonin teorian perusteet Vaiheteoria uusi vaihe perustuu edelliselle kokonaisuus muodostuu siitä, että jokainen osavaihe on ratkaistu oikein vaiheet kehitystehtävinä, jotka ratkaistava ikään kuin kahden ääripään välillä (esim. perusluottamus – perusepäluottamus) Raija Erkkilä, 2006
Kehityksen kahdeksan vaihetta Vauvaikä: perusluottamus – perusepäluottamus Varhaislapsuus: itsenäisyys – häpeä, epäily Leikki-ikä: aloitteisuus -syyllisyys Kouluikä: ahkeruus, pystyvyys – alemmuuden tunne Nuoruus: identiteetti - roolihajaannus Varhainen aikuisuus: läheisyys - eristäytyminen Keski-ikä: luovuus – lamaantuminen Vanhuus: minän eheys – epätoivo, katkeruus Raija Erkkilä, 2006
Nuoruus: identiteetti - roolihajaannus Kuka olen? "Identiteettikriisi” Eriksonin mukaan kaikkein merkittävin kriisi, jonka ihminen kohtaa Positiivinen ratkaisu: vahva identiteetti ja nuori on valmis suuntautumaan tulevaisuuteen Negatiivinen ratkaisu: identiteetin suhteen hämmennys. Nuori ei ole valmis tekemään päätöksiä ja valintoja, jotka koskevat ammatinvalintaa, perheen perustamista tai tulevaisuutta ylipäätään Raija Erkkilä, 2006
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät Tor-Björn Hägglund Risto Vuorinen Ihmissuhteiden kriisi (13-16 v.) Tunnekohteiden murros (12-15 v.) Identiteettikriisi (16-19 v.) Identiteetin etsintä (15-18 v.) Ideologinen kriisi (19-20/25 v.) Minuuden sosialisaatio (18-22/25 v.) Raija Erkkilä, 2006