Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Vihdin seurakunnan ilta
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Sini, Marika & Ville-Pekka
Lapsuus – kasvatustieteen psykologiset perusteet
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
Terveyden ja hyvinvoinnin haasteet elämänkulun eri vaiheissa
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
Syrjäytyminen elämänkulussa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Nuoruus kehitysvaiheena
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
Ikä ja psyykkinen hyvinvointi
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Jorma Heikkinen Häpeä Sisällysluettelo: sivu: Mielisairaan leima on syvää sosiaalista häpeää3 Mielenterveysongelman hävettävyys………………4.. Kohtaisinko oman.
Ihmisen kolme olemusta
Valmentajana kehittyminen
1. IHMINEN.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Identiteetin kehitys Tietokone työvälineenä: harjoitustyö Lilli Kimppa.
Kehitysteorioita Petra Suonio Kevät Kehitysteoriat kasvun ja kehityksen kuvaajina Teorioita kahdenlaisia  Koko ihmisen kehityksen huomiointi 
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Erik H. Erikson (1902 – 1994). Taustaa syntyi Saksassa tanskalaisille vanhemmille, joiden eron jälkeen asui äidin ja juutalaissyntyisen isäpuolen lastenlääkäri.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
ME-hengen kehittäminen
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Nokian seurakunnan strategia
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
elämänkulku = yksilön elämä syntymästä kuolemaan
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
3 Minuudessa on kaksi puolta
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Four siblings photographed every year forty years
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Persoonallisuus-teoriat
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Nuoruus Elämänkaarinäkökulma, Monitieteinen lähestymistapa, mutta painopiste kehityspsykologiassa Raija Erkkilä, 2006

Elämänkaaripsykologia Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa Tavoitteena kehityksen psykodynamiikan ymmärtäminen Elämän punainen lanka Esim. minuuden/identiteetin muodostus koko elämän prosessina Elämänkaari = inhimillisen kehityksen yleiset lainalaisuudet Elämänkulku = jokaisen oma yksilöllinen elämäntarina Raija Erkkilä, 2006

Elämänkaaripsykologian teesit Ihmisen kehitys voi jatkua koko elämänkaaren ajan Jokaisella ainutlaatuinen elämän kokonaisuus Jokaisen elämänkaaressa on yleisiä kehityksen lainalaisuuksia Yksilöllisiä kehitystapahtumia voidaan paremmin ymmärtää, kun ne voidaan suhteuttaa yleisiin lainalaisuuksiin Vaiheteoriat karttana Raija Erkkilä, 2006

Psykososiaalinen kehitysteoria nuoruuden ymmärtämiselle Erik H. Erikson (1902-1994) Raija Erkkilä, 2006

Eriksonin teorian perusteet Minuuden kehityksen ymmärtämien koko elämänkaaressa Yksilön ja yhteiskunnan välinen vuorovaikutus Ihmisen olemassaolo on riippuvainen kolmesta tapahtumasta Biologiset tapahtumat (sooma) Psyykkiset tapahtumat (psyyke) Yhteiskunnan tapahtumat (eetos) Raija Erkkilä, 2006

Eriksonin teorian perusteet Vaiheteoria uusi vaihe perustuu edelliselle kokonaisuus muodostuu siitä, että jokainen osavaihe on ratkaistu oikein vaiheet kehitystehtävinä, jotka ratkaistava ikään kuin kahden ääripään välillä (esim. perusluottamus – perusepäluottamus) Raija Erkkilä, 2006

Kehityksen kahdeksan vaihetta Vauvaikä: perusluottamus – perusepäluottamus Varhaislapsuus: itsenäisyys – häpeä, epäily Leikki-ikä: aloitteisuus -syyllisyys Kouluikä: ahkeruus, pystyvyys – alemmuuden tunne Nuoruus: identiteetti - roolihajaannus Varhainen aikuisuus: läheisyys - eristäytyminen Keski-ikä: luovuus – lamaantuminen Vanhuus: minän eheys – epätoivo, katkeruus Raija Erkkilä, 2006

Nuoruus: identiteetti - roolihajaannus Kuka olen? "Identiteettikriisi” Eriksonin mukaan kaikkein merkittävin kriisi, jonka ihminen kohtaa Positiivinen ratkaisu: vahva identiteetti ja nuori on valmis suuntautumaan tulevaisuuteen Negatiivinen ratkaisu: identiteetin suhteen hämmennys. Nuori ei ole valmis tekemään päätöksiä ja valintoja, jotka koskevat ammatinvalintaa, perheen perustamista tai tulevaisuutta ylipäätään Raija Erkkilä, 2006

Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät Tor-Björn Hägglund Risto Vuorinen Ihmissuhteiden kriisi (13-16 v.) Tunnekohteiden murros (12-15 v.) Identiteettikriisi (16-19 v.) Identiteetin etsintä (15-18 v.) Ideologinen kriisi (19-20/25 v.) Minuuden sosialisaatio (18-22/25 v.) Raija Erkkilä, 2006