George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Tietopaketti Big Datasta
Jumalan kanssa.
Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Teksti, taito ja tavoite
Kognitiivinen kehitys
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Uuden ajan filosofian historia: Empirismi
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty III Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta, V ja VI mietiskely Timo Kaitaro, II periodi,
NAISEN ITSETUNTO.
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Käsitteen didaktiikkaa
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Uuden ajan filosofian historia: Empirismi
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Mitä asenne tarkoittaa?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Siirtyi kirkollisen.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Tapahtukoon sinun tahtosi
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Uuden ajan filosofian historia: Empirismi Syksy 2011 Jarmo Pulkkinen
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
KRISTUS 9lk/UO2.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Usko ja tieto Kysymys Jumalan olemassaolon todistamisesta - Tuomas Akvinolainen s Mestari Eckhart s. 78 -> miten Jumalan olemassaoloa on filosofisesti.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Mitä oleminen on?.
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Voimmeko tietää mitään oman mielemme ulkopuolisesta maailmasta?
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Onko mieli ainetta ?.
Tietoteoria klassinen tiedonmääritelmä tietoa on…
Materialismi.
Onko kaikki ainetta?.
Onko tahto vapaa?.
Täydellisen olion teologia
Esityksen transkriptio:

George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa Myöhemmin Cloynen piispa.

Teoksia An Essay Towards a New Theory of Vision (Alustava essee uudesta näön teoriasta, 1709). A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge (Tutkielma inhimillisen tiedon periaatteista, 1710). Three Dialogues between Hylas and Philonous (Kolme keskustelua Hylaksen ja Philonousin kesken, 1713).

Berkeleyn filosofiasta Empiristi, jonka mielestä materiaa ei ollut olemassa. Haluaa murskata filosofisesti "ateistien kauhistuttavat järjestelmät", jotka nojautuvat uskoon materiasta tai aineellisesta substanssista. “WHEREIN THE Chief Causes of Error and Difficulty in the Sciences, with the Grounds of Scepticism, Atheism, and Irreligion, are inquired into”. Lähti empirismistä (kokemus kaiken tiedon perusta). Päätyi äärimmäiseen idealismiin eli kaikki on ideoita.

Ideoiden lajit (1) Ulkoisiin aisteihin ”painetut” ideat. - Punainen väri synnyttää punaisen idean. (2) Mielen passioihin ja operaatioihin liittyvät ideat. – Suru synnyttää surun idean. (3) Edellä mainituista muistin ja mielikuvituksen avulla muodostetut ideat. – Esim. omenan idea syntyy yhdistelemällä erilaisia värin, hajun, maun ideoita.

Locken kritiikki (1) Meillä on tietoa vain ideoista, ei mielen ulkopuolisista olioista. Mieli voi vain verrata ideoita toisiinsa. Kuvitelma, että voisin verrata jollakin tavoin ideoitani ulkomaailman olioihin on mieletön. ”jos poistetaan pehmeyden, kosteuden, punaisuuden ja makeanhappaman aistimukset, ei mitään kirsikkaa enää ole, sillä se ei ole mikään näistä aistimuksista erillinen olio”. ”Tiedän että mikään ristiriitainen ei voi olla olemassa ja että aineen olemassaolosta seuraa ristiriita.” Lockella materiaalinen substanssi ”kannattelee” olion ominaisuuksia. Berkeley: eikö materiaalinen substanssi ole tällöin itsessään ulottuvainen? Jos on, niin eikö se vaadit taakseen uuden substanssin sitä kannattelemaan jne.

(2) Ihmisellä ei ole kykyä luoda abstrakteja käsitteitä. Ideamme käsittelevät vain konkreettisia olioita tai ilmiöitä. Lisäksi sopimukseen perustuvat yleiset ideat eivät ole abstraktioita. ”En kykene löytämään itsestäni sellaista [abstraktia] ideaa ja siksi minä hylkään sen”. Usko abstraktien käsitteiden olemassaoloon seurausta kielen haitallisesta vaikutuksesta ajatteluun. -> (3) Erottelu ensisijaisten ja toissijaisten ominaisuuksien välillä on kestämätön. Väite ensisijaisista ominaisuuksista ylittää havainnon. Myös ensisijaiset ominaisuudet (esim. hahmo ja muoto) ovat riippuvaisia havaitsijasta.

Lisää Locken kritiikkiä (4) Aineellista substanssia ei voida saavuttaa havainnolla ja sen olettaminen johtaa ristiriitoihin. “Sillä mitä ajattelemaan kykenemättömien olioiden absoluuttisesta olemassaolosta sanotaan, ilman mitään suhdetta havaintoon niistä, sitä käsitystä minun on täysin mahdotonta ymmärtää. Niiden esse on percipi, eikä ole mahdollista, että niillä olisi olemassaoloa riippumatta mielistä tai ajattelevista olioista, jotka ne havaitsevat.”

Esse est percipi Johtopäätös: Olemassa on ainoastaan ideat omaava tietoisuus ja Jumala. Aineellinen maailma on ylimääräinen ja tarpeeton oletus. Esse est percipi (oleminen on havaituksi tulemista). Kieltää ”abstraktin” ja havainnosta irrotetun olemassaolon käsitteen. Sille ei voida antaa muuta merkitystä kuin havaintoon sidottu. ”Sanon että pöytä, jonka päällä kirjoitan, on olemassa, so. minä näen ja tunnen sen; ja jos työhuoneeni ulkopuolella ollessani sanon sen olevan olemassa, niin se tarkoittaa, että voisin havaita sen, jos olisin työhuoneessani, tai että jokin toinen henki todellakin havaitsee sen”.

Sielun olemassaolo ”Olen tietoinen omasta olemisestani; minä itse en ole ideani vaan jotakin muuta, ajatteleva, aktiivinen periaate joka havaitsee, tietää, tahtoo ja työskentelee ideoilla. Tiedän että minä, yksi ja sama itseys, havaitsen sekä värit että äänet: että väri ei voi havaita ääntä, eikä ääni väriä: että olen näin ollen yksi erillinen periaate, erillisenä väristä ja äänestä; ja vastaavasti erillisenä kaikista toisista havaitsevista olioista ja liikkumattomista ideoista.” “Sanat tahto, sielu ja henki eivät ollenkaan […] vastaa mitään ideaa vaan jotakin joka on hyvin erilainen kuin ideat ja joka toimijana ei voi olla idean kaltainen ja sen edustaja”. Jää avoimeksi mihin tieto sielun olemassaolosta perustuu.

Todellisuus koostuu ideoista Luonnontiede on kuvausta ideoiden välisistä suhteista. Erottaa tahdosta riippuvaiset (mielikuvituksessa synnytetyt) ja tahdosta riippumattomat ideat. Jälkimmäiset ovat peräisin Jumalasta, joka on myös ideoiden välisen säännönmukaisuuden syy. Kaikki maailmankaikkeuden asiat ovat olemassa (ideoina), koska ne ovat koko ajan läsnä Jumalan mielessä. ”On olemassa kaikkialla läsnäoleva, ikuinen mieli, joka tietää ja tajuaa kaikki oliot ja esittää ne meidän katseellemme itse määräämällään tavalla ja niiden itse määräämiensä sääntöjen mukaisesti, joita me kutsumme luonnonlaieksi”. (Jumala kausaliteetin takaajana).